No power modd - Scalextric Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

No power modd - Scalextric Digital

Inläggav ezburn 15 okt 2007, 11:28

Om man skall använda en andra PB till pit in sensor eller sector tidtagning så måste man ta bort strömmatningen till skenorna på denna PB

Skruva loss dom sex stjärnskruvarna som håller locket under PB:n kapa eller löd loss kablarna (svart och röd) som matar skenorna med ström se till att isolera dessa så att dom inte kan kortslutas

Bild


/Henke

Foto: Riko - http://www.slotforum.com
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 15 okt 2007, 12:17

Tjena Henke!

Till en början ett STORT TACK för att du delar med Dig av materialet.....gratis hjälp till en annna som inte har en susning så det är imponerande att se de som vågar och provar för att till slut få till det. :thumb: :thumb: :thumb:

Är denna SSD PB en för 6 bilars v1.5 eller är det 4 bilars v1.2 alt v1.4??

Satt i morse och läste igenom RichG´s tråd på slotforum som du länka till senast och såg där hor de moddade om till att ha en slavPB och en master PB mest för att få mer kräm på större bana.

Vi testade digitalt i lördags efter all rejsing med att koppla på 4 bilars PB:n på en 20 meter 4 spårig bana med ett antal LC spår....det var klart trötta bilar i delar av banan och svårt att få kräm ut genom handtagen.

Men åter till frågan om en andra PB som pitin avkännare.

När du har gjort den strömlös vad driver sensorn?? (är urkass påa elektronik o ström...bra på at köra...hehe)
Våga prova att koppla och löda...gärna...det har jag gjort mycket men har taskig koll på vad som styr vad....hehe,,, :P
hur har registreras bilen när den passerar i PC lapcoutner??
har du en extra kabel till den PB:n som är avkännare från Pc:n?

Just så som du har satt upp din bana med system och tidtagning är exakt så som jag skissar på samt försöker praktisera.
Tanken och ideén du bygger på är samma tanke och idé som jag själv lurar på....
Visst är det skillnad att kunna gå i ni depå..tanka up bilen o sen dra vidare...blir riktigt go realism känsla i loppen...(kör mest mot mig själv på SSD men planerar att kära lite konpisrejs men då med fullt fugnerande grejer)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ZeeJay 15 okt 2007, 12:19

Tilläggas kan att jag har bara börjat sätta mig in i PC LApcounter och SSD så det finns många frågor och jag ämnar ta och sätta mig in i hur PC Lap fungerar mer praktiskt ihop med SSD..... :)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 15 okt 2007, 13:08

No power modden har jag gjort på en 6 bilars PB (finns det AUX utgång på en 4 bilars så funkar det på den med, jag har inte sett en 4 bilars annat än på bild), det enda man använder är bil id sensorn och styrskens sensorn. Det enda du kapar är strömen ut till skenorna inte strömen in till PB:n (för att klargöra så att det inte uppstår något missförstånd så måste du ha en separat nätdel till den andra PB:n). Du måste ha en separat kabel till pit in PB:n och sedan ställer du in i pc lapcounter att den andra PB:n skall vara "pit in" indikator. Om du har en depå så att du inte paserar PB 1 när du går in i depå så finns det en funktion i PC lapcounter som heter lägg till ett varv när du går i depå för att på så sätt inte tappa ett varv eftersom du inte paserar PB 1, hänger du med?

Master slave modden har jag inte gjort än men det är inte långt borta ;) Funderar också på att köpa ett labbnätaggregat för att få mer amp till banan. En annan grej som jag tror är bra är att fixa separat ström försörjning till växlarna, inte särskilt märkvärdigt men jag har inte testat det än. Jag kör med dubbla nätdelar till PB 1 (6 bilars v1.5) och EN boosterkabel på min bana (21m+)och det funkar helt ok med 4 bilar på spåret. Har aldrig fått overload förutom när braidsen har kortslutit spåret men det räknas inte tycker jag :rolleyes:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 15 okt 2007, 13:29

No power modden har jag gjort på en 6 bilars PB (finns det AUX utgång på en 4 bilars så funkar det på den med, jag har inte sett en 4 bilars annat än på bild), det enda man använder är bil id sensorn och styrskens sensorn


Hmm...då är jag med på den delen...har en 4 bils PB och på dem finns ingen AUX...det är det som gör 6 bils bättre vilket jag också har 1 st av....förstår nu när du skriver att du har en extra kabel från PITIN PBn till datorn...har du gjort den kabeln själv eller har du fått tag i den via nån på nätet?

Jag har en kabel som en kompis hade gjort til sin 6 bils PB och PC lapcounter och eftersom jag köpte allt av honom så fikc jag det på köpet så att säga....

Den kabeln är skarvad med en seriell till usb..men använder du en likadan telkontakt till seriell och sen seriell till usb adapter kabel även för din PB som är PITIN PBn??

Det här är kul!!

Har ingen permanent SSD bana men funderar på att bygga om min lilla testtrack till SSD för att köra in mig på hela den grejen...då krävs det en fast bana oc hidag är den analog men bygga om går fort....

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=2500

Länk till permanent testbana.....

Master slave modden har jag inte gjort än men det är inte långt borta Funderar också på att köpa ett labbnätaggregat för att få mer amp till banan. En annan grej som jag tror är bra är att fixa separat ström försörjning till växlarna, inte särskilt märkvärdigt men jag har inte testat det än. Jag kör med dubbla nätdelar till PB 1 (6 bilars v1.5) och EN boosterkabel på min bana (21m+)och det funkar helt ok med 4 bilar på spåret. Har aldrig fått overload förutom när braidsen har kortslutit spåret men det räknas inte tycker jag


Läste en hel del om det från RichG´s jobb ihop med en annan på Slotforum....pilligt värre...

Helt klart ska jag först se till att fixa PITIN PB så som du har gjort inna jag går på att modda en master och slave PB.....det får bli nästa steg när det skall byggas långbana för "seriösa" kompisrejs....hehe...

Då är det bara att fixa sig en andra 6 bils PB då......

Tjing

Calle
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 15 okt 2007, 13:42

Kabeln har jag byggt själv, ska försöka få upp en "how to" guide om det med snart. Jag har en gammal burk med dubbla seriella kontakter på men ser ingen anledning till att du inte skulle kunna kör med en USB till seriell converter till, det blir juh bara en com port till så...
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 15 okt 2007, 13:57

Kabeln har jag byggt själv, ska försöka få upp en "how to" guide om det med snart. Jag har en gammal burk med dubbla seriella kontakter på men ser ingen anledning till att du inte skulle kunna kör med en USB till seriell converter till, det blir juh bara en com port till så...


JO...så jag ser det...borde gå utmärkt...ska kolla med Dan som har gjort den första...han och Razamanas är grymma på elektronik,...o it...o massa annat.... :) :thumb:

Tyvärr ska jag dra o jobba i Danmark imorogn o veckan ut...ska göra ett besök hos Laragasso på vägen hem och få testa hans fina bana....han har ju byggt allt i analogt och det är lika imponerande....digitalt gör det ju lite enklare spårbygget men lika mycket pill med det elektroniska..... :x :) :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron