Första köpet - Scalextric Digital?!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Första köpet - Scalextric Digital?!

Inläggav ginnfilt 09 okt 2007, 17:46

Hej!

Jag har läst mycket på forumet (främst hela dagen idag) och gått igenom ett flertal trådar, många från andra nybörjare. Jag ska försöka att inte upprepa för mycket nybörjarfrågor utan lägga fram mina konkreta funderingar.

Jag är helt novis på bilbana men familjen har tillslut beslutat ett köp av kvalitetsbana till barnen i julklapp (jo, det är säkert), bara budget som inte är riktigt spikad. Ganska snabbt såg jag också grabbkvällarna framför mig och i samråd med en polare fann vi att en digital bana (omkörningar, say no more) verkar optimalt sett ur det perspektivet. Oj, det var till barnen ja…

Efter att ha tagit del av debatten Scalextric vs Ninco såg valet svårt ut. Jag noterade något inlägg om eBay, där jag själv gör mycket handel inom andra områden. Efter en sökning där kan man (iaf jag) snabbt konstatera att det är Scalextric som gäller, utbudet är enormt mot Nincos som är nära obefintligt. Med viss sorg får jag försöka glömma deras Digital Mastertrack som ser riktigt fräck ut! En tröst är att det inledningsvis hade varit en alltför hög kostnad...

Jag känner då att jag kommit fram och förbi den största frågan: Vad ska jag köpa?
Det blir en Scalextric Digital. Super GT verkar vara bästa valet men så var jag inne på scalextric.com och såg att World Championship ska komma i december, med fyra F1-bilar! När finns den att tillgå i Sverige mån tro?!

Vad rekommenderas för tilläggsköp?

Med GT får jag tre bilar och tre handkontroller. Det känns då logiskt att sata på en kontroll till och en fjärde bil. Finns det en optimal bil som matchar de tre i paketet? Har alla Scalextric Digital-bilar samma prestanda? Är det fritt fram att köpa en icke-digital bil och komplettera med ett chip? Plötsligt verkar det nya paketet enklare...

Bandelar för utbyggnad? Jag förmodar att det är samma standarddelar till Digital som till "analog" (Scalextric Sport)?

Vad ska man INTE köpa? Finns det något som verkar fräckt som är helt onödigt eller dåligt?

Jag inbillar mig att jag inte kommer ha tid för att modda och tuna bilar, göra ingrepp med hjälp av pc, löda, byta trafo och så vidare…

Några allmänna råd och tips?

Tacksam för lite svar från detta trevliga forum! Är det inte konstigt, att när man ger sig in i något ämne så visar det sig att det finns ett entusiastforum och så växer det där ämnesområdet till enorma proportioner! :)

/Johan
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 09 okt 2007, 18:39

Om du skall ha en fjärde bil måste du även skaffa en till PSU (ström)

Största skillnaden jag märkt med 8 bilar i stallet är nog mest vilka som har mer eller mindre magnet (går juh även att flytta magneten väldigt enkelt för att få en bil som passar olika typer av förare) Finns vissa som väsnas mer än andra men i övrigt ingen större skillnad

Dom nyare scalextric bilarna har ju plugg in system men det är faktiskt ganska enkelt att pilla i chip i vilken bil som helst

Samma delar till Scalextric Sport som till Scalextric Sport Digital förutom varv/tid räknare och ghostcar (svårt att räkna varven på spår ett eller två eftersom man kan byta spår :) )

Tror nog att om du är lite teknikintresserad så kommer du ge dig in på ganska många moddningar, det lyfter det hela till en defenitivt skojigare hobby med tex automatisk pit in funktion, tidtagning i datorn osv

Jag har endast erfarenhet av SSD så jag kan inte uttala mig om dom andra märkena som ninco scx osv

Om du är slängd på engelska så rekomenderar jag absolut ett besök på http://www.slotforum.com där hittar du svar på det mesta som du inte hittar här (absolut inget illa menat mot detta forum men dom är lite fler aktiva där ;))
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 09 okt 2007, 20:11

Ginngfilt skrev:
Vad rekommenderas för tilläggsköp?

Med GT får jag tre bilar och tre handkontroller. Det känns då logiskt att sata på en kontroll till och en fjärde bil. Finns det en optimal bil som matchar de tre i paketet? Har alla Scalextric Digital-bilar samma prestanda? Är det fritt fram att köpa en icke-digital bil och komplettera med ett chip? Plötsligt verkar det nya paketet enklare...


Tycker att om du har vana att handla från eBay så ska du sikta in dig på att köpa lösa delar...köp då SSD powerbase för 6 bilar som du senare kan koppla in pc på och kröa med pitstop och PC lapcounter. Sen köper du hem handtag...bandelar som du vill ha / behöver...m.m.

Dessutom kan du sen välja att köpa hem de bilar du gillar, Ninco, Scalextric, slot.it, Fly, osv osv för att sen enkelt chippa dem med inköpta digitalchips som du köper billigt genom ebay eller genom våra svenska nätshoppar.

Själv har jag köpt hem både SSD Powerbase 4 bilar och 6 bilar...(har 2 banor för digitalt)
Se till att du får köpt rätt transformator då det är olika till båda. Finns hos svenska nätshoppar.

Bandelar för utbyggnad? Jag förmodar att det är samma standarddelar till Digital som till "analog" (Scalextric Sport)?


Japp...det enda du kompletterar med är spårbytes rakor, kurvor i olika In/Out samt pitlane bytes spår...kul att göra olika banvarianter...köp sen även hem singelspår för kul utbyggnader.....sladdzoner är ALLTID bra att ha för att få go körkänsla..:-)

Vad ska man INTE köpa? Finns det något som verkar fräckt som är helt onödigt eller dåligt?

Jag inbillar mig att jag inte kommer ha tid för att modda och tuna bilar, göra ingrepp med hjälp av pc, löda, byta trafo och så vidare…


KÖP INTE F1 bilar!!!! Dessa kraschar du sänder DIREKT!! Det kan smälla ganska bra om man byter spår och missar dvs kör in i den man skall köra pom och då far framvingar o annat åt alla håll...

Satsa istället på bilar som Nascar, Rallybilar Subaru, Ford, osv....börja gärna med att jöpa hem bilar som är chippade o klara om du inte vill modda men det tar max 3 minuter per bil även om man måste löda 2 trådar.....

Se upp med vissa bilar som Ford Rally med grönholm....köp den färdigchippad...
Helst ska du ha bilar med samma egenskaper...dvs vill du köra LeMAns...köp då hem LeMans bilar..vill du köra Rally...samma sak...blanda kan man göra men då kan det bli "ojämnt" mellan bilarna i tävlingsform...

Själv har jag chippat 6 st Nascar Scalextric, 4 st Ninco Renault Megane, 4 st Slot.it Porsche 962. Sen ska jag chippa till 4 st Camaro Scalextric....samt säkert några fler i framtiden...hehe,,,,, :beer: :beer:

Några allmänna råd och tips?

Tacksam för lite svar från detta trevliga forum! Är det inte konstigt, att när man ger sig in i något ämne så visar det sig att det finns ett entusiastforum och så växer det där ämnesområdet till enorma proportioner!


Tja..bäst är att kolla runt på detta forum...slotforum.com...scalextric o den andra tillverkarnas hemsidor...kolla upp med våra svenska webshoppar...de har alltid goda råd och bra grejor...

Lycka till och VÄLKOMMEN TILL EN GALEN VÄRLD!!!

Tjing

SiiJäj DiggiMan
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 09 okt 2007, 21:23

Mjae, lösa delar enbart brukar bli ganska jobbigt, bätter att köpa en "halv stor" bana för att sedan öka ut med det du tycker saknas (i början brukar det vara rakor :) ) Ett måste är powebasen för 6 bilar med mjukvaru verision 1.5, mer kräm till spåren och möjlighet till fler "moddningar" När du sen vill köra med dator tidtagning (brukar ta ca 2 dagar :wink: ) så kan du skaffa en av många väl fungerande race management system gratis eller köpa PC lap counter, dock behövs det en dator för typ en femhundring och en kabel till dito (finns ritningar på nätet, om du inte vill löda själv så fixar jag en kabel till dig för en rimlig peng) Observera att detta är min högst peronliga åsikt inte på något sätt säga att ZeeJay har fel! Kan också tilläggas att jag inte har en enda F1 bil i stallet men jag förstår mycket väl ZeeJay:s resonemang, växlar är MAGNETISKA för ALLA bilar :suspect:

/Henke
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ZeeJay 09 okt 2007, 21:35

Håller med Dig Henke...ett startset är en bra start..dock kan det bli "fel" PB...man vill snart ha PB 6 bilars med PC utgång... :thumb: :thumb:

Bra tips med kabeln....häng på det GinnFilt....hehe...

Tjing :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav ezburn 10 okt 2007, 00:26

Japp, det är ett MÅSTE 8) När du lyckats hitta en extra pb så gör du genast en "no power mod" och köper ett pitlane set så vips har du en HIMLA skojig bilbana där du MÅSTE gå in och tanka med jämna mellanrum vilket ger en ny dimension till rejsandet. Mer taktik och mer äkta rejs över det hela.

Just ja ZeeJay, håller faktiskt på med en liten film snutt som visar hur det ser ut/funkar med automatisk pit in, kommer snart bara jag klippt ihop den. Sen får vi snacka kablar osv :)

Om nån funderar över ngt så är det bara att fråga, jag bistår gärna med det jag har lärt mig :thumb:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 10 okt 2007, 08:48

Allright... Ni vet att ni är helt insnöade va? :)

Jag är grymt tacksam för de här snabba svaren! En del är dock rena grekiskan för mig!

Bra råd om att inte satsa på F1-bilar med tanke på deras bräcklighet, det tänkte jag inte alls på. Ett självklart tips att ta till sig särskilt när barnen ska kunna köra utan att få skäll av pappa...

Nu måste vi reda ut en del svar!

- Klarar inte startpaketet Super GT att fylla på med en fjärde bil utan mer ström? Hur funkar det i praktiken - vad ska jag köpa? Länkar? Bilder?

- Ghostcar vet jag vad det är i Need For Speed men hur fungerar det på en bilbana? Förmodar att man inte har en transparent bil som man kan jaga och köra rakt igenom? :)

- "SSD powerbase för 6 bilar som du senare kan koppla in pc på och köra med pitstop och PC lapcounter." Grekiska! Vad är detta? Länkar? Bilder? Jag kan ju antaga att detta är själva huvudplattan där ström och handenheter kopplas mot? Hur skiljer sig denna från den jag får med Super Gt, annat än antalet bilar som stöds?

- "no power mod" ???

Det känns som att hooka up en pc får vänta, förhoppningsvis mer än nämnda två dagar! :)

Det värsta är att jag vill veta mer om det! Är datorn med och styr racet då och tvingar till "tankning"? Förklara gärna lite mer (lamt) och ge tips på vad jag behöver för delar, som vanligt uppskattas bilder och länkar.

Jag ska genast fråga frun om vi kan köpa en SSD powerbase, pitlane, PSU, extra PC, lite mjukvara, löda lite kablar, modda lite power osv, uppskattas säkert! :)
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 10 okt 2007, 09:25

Haha, satt och läste det jag skrivit själv, förstår att det vart lite nördigt :suspect:

Här kommer det lite förklaringar:

Du behöver en extra PSU för att köra 4-6 bilar

Ghost car finns till Scalextric sport, helt sonika en bil du sätter ett juste varv med och sen "Häpp" så har du en ogenomskinlig ghost bil :)

SSD (scalextric sport digital) sitter ett RJ11 uttag (telefonkabel) på sidan av PB:n (powerbasen) som man kan använda sig av för att få tid, bil id från PB:n till en dator, grejen är att med hjälp av en andra PB som man gjort "no power mod" på vilket är välldigt simpelt, du tar helt enkelt bort strömmatningen till spåren det är tydligen ajjabajja att köra med strömmatning till spåren från 2 PB.
Har inte testat men jag litar på vad dom skriver, denna kan du sedan sätta i depån och ställa in tex pc lap counter på att den skall använda andra bp:n som pit in detektor. På detta sätt så slipper du hålla in knappar i kombination för att få till ett pitstop. Bara att susa in i depån "Pit stop!" sen gasar du "Pit out!"

SSD PB:n för sex bilar är just för sex bilar den andra varianten är för 4 bilar, den för 6 har mer kräm ut till spåren och går att göra fler (framtida) moddningar på

Japp datorn styr racet, du kan få snabbaste varv tid, slöaste varvtid, avstånd till ledaren i sek och meter, hastighet (i vilken skala du vill från 1:1) depå hantering, bränslehantering, kval, tjuvstart, stop and go (vid tex tjuvstart) mm. mm.

Återkommer med lite bilder och länkar men hoppas du blivit lite klokare :)

/Henke
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ezburn 10 okt 2007, 09:48

Här hittar du det mesta om SSD
http://www.slotforum.com/forums/index.php?showforum=63

Och här finns en liten filmsnutt med pitstop
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... 0751#30751

/Henke
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 10 okt 2007, 10:26

En kort fråga:

Kan man enkelt göra om Batmobile & Police Car-setet för Digital?
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ginnfilt 10 okt 2007, 10:41

Jag hittade svaret och såg att det var möjligt! :)
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 10 okt 2007, 10:53

Hittade denna på blocket

http://www.blocket.se/vi/13540190.htm?ca=6_s

Är rädd för att denna sats är med PB för 4 bilar dock, men det kanske kan vara en bra start, blir däremot lite osäker på om du måste ha 2 PSU till 4 bilars powerbasen? Nån som har denna och kör med 4 bilar? Vart lite hastigt när jag sa att du måste ha en extra PSU om du kör med 4:an. Däremot vet jag att du behöver det till 6:an :)

Du kan alltid använda 4:an till pit sensor när du väl skaffat en 6:a ;)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 10 okt 2007, 13:44

Bra Blocketannons men tyvärr inte i mitt upptagningsområde! :)

Men det här med Ghost car, menar du att man kör ett varv och sedan kan tekniken med automatik skicka bilen runt samma vända på samma tid?

/Johan
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 14 okt 2007, 16:42

Ditt upptagningsområde? Jag har köpt 2 banor via blocket och fått på posten utan problem...
Ang. ghost:
Jag har inte provkört en sån men vad jag förstår så är det så den fungerar, rätt coolt om det är så :)
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav PeO 14 okt 2007, 17:57

Vad ska man INTE köpa? Finns det något som verkar fräckt som är helt onödigt eller dåligt?

Jag inbillar mig att jag inte kommer ha tid för att modda och tuna bilar, göra ingrepp med hjälp av pc, löda, byta trafo och så vidare…


KÖP INTE F1 bilar!!!! Dessa kraschar du sänder DIREKT!! Det kan smälla ganska bra om man byter spår och missar dvs kör in i den man skall köra pom och då far framvingar o annat åt alla håll...
--------------------------- missade citatet...

Om du nu ändå vill ha och gillar F1 bilar kan serien A1 Grand Prix från Scalextric vara värd att titta närmare på. Jag tror att det finns uppåt 10 olika. De bilarna är väsentligt stabilare byggda än vanliga F1 bilar och tål nog en hel del skulle jag tro. Motorn är densamma men vikten är lite högre än en "normal" F1 bil (stabiliteten kostar vikt).

PeO
PeO
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 17 jan 2007, 16:44
Ort: Skara

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster