Första köpet - Scalextric Digital?!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav ginnfilt 16 okt 2007, 13:15

ezburn skrev:Ditt upptagningsområde? Jag har köpt 2 banor via blocket och fått på posten utan problem...


Du har förstås rätt! Jag föredrar bara att göra tusenlappsaffärer via personliga möten... :)

MEN... Det har löst sig så jag har slagit till på annonsen!

Bild

Vad använder jag "Pit Lane Track" till primärt? Bara för att styra av bilarna och låtsas att de "pittar"? (Innan man ansluter en pc)

Vad är det för tillbehör som skymtas bakom, med den gula bilen?
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 16 okt 2007, 13:50

Pitlane får du använda som singel spår (om du vänder det åt motsatt håll) brukar iofs innebära krock, annars som du skriver simulerad pit in. Det ser ut som ett sånt här paket:
http://www.scalextric.com/track-and-acc ... duct.html#?
Vilket verkar lite märkligt, för det är väl inte en digitalbil som följer med? Om han inte chippat den förstås...

Vilken powerbase var det som följde med?
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ezburn 16 okt 2007, 13:55

kollade på blocket nu, det följer med 3(?) bilar, ser onekligen ut som att det ligger en extra bil i paketet som skymtar, vad är den "extra dekodern" för något?
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 16 okt 2007, 15:05

Jag har inte sett sakerna själv ännu; köpt via ombud (broder). Men den gula bilen är analog, så det är det paketet du länkar till! Fick med chip för att göra den digital men det är inte gjort än, därav "tre bilar" i annonsen.

Vill du utveckla "vilken powerbase"? Förmodar att det är den som följer med GT original. "Extra dekoder" vet jag inte alls vad som avses... :)

Nu är jag i alla fall på gång! Weeeeeeee! :)

OBS! Måste hålla mig ända till jul!
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav GranTurismo 16 okt 2007, 17:05

Jag gissar på att den "extra dekodern" är ett extra digitalchip för att montera i den gula analoga Porschen. Men två månaders väntan på grejorna.....måste kännas tungt. Du måste kanske snart hälsa på din bror.
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Inläggav ezburn 16 okt 2007, 18:14

Extra dekoder = chip - Självklart :)
2 månader?!? Be brorsan skicka det på posten för böveln! Skulle tippa på 150:- i frakt. Det är värt VARENDA krona ;)

Undrar ifall det är PB för 4 eller 6 bilar, men vad jag sett så verkar det vara PB för 4 bilar som följer med :sceptic: Nåja, om så är fallet så blir det till att leta efter en eller två 6 bilars PB. Har för mig att Pryzze hade en sån på tradera för ett tag sen?
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 16 okt 2007, 20:11

Hehe, ni har missförstått mig, eller snarare min fru... :)

Brollan kommer med prylarna i morgon men de får inte brukas förrän de överlämnats som julklapp till våra barn, dvs i bästa fall på julaftons morgon. Det ni - livet är hårt! :)
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav stefan_k 16 okt 2007, 20:17

Grattis till inköpet, ser ut att kunna bli riktigt kul!

Men du, lyd en annan pappas råd: Man måste testa så att prylarna funkar innan de får dem i julklapp! Tänk vilket fiasko det skulle vara om det strulade när ni sätter ihop det direkt efter klappöppnandet, nej, jag skulle rekomendera en lång och utdragen testperiod för pappa på ett par månader :rolleyes:

Förresten, hur gamla är kidsen? Jag har moddat mina handtag så jag kan skruva ner maxhastigheten för dem (kör Scalextrics SportWorld som system men precis likadana handtag). Grabben har kört med mig på banansen han var 2,5 år med det tricket. Han trycker full gas men kör ändå inte ur i skarpa kurvor. Nu när han är 4,5 kan han själv (om han vill) släppa på gasen i tid för kurvorna så han inte de-slottar (bilbaneslang för att hoppa ur spåret).

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav ginnfilt 16 okt 2007, 20:32

Tack Stefan!

Barnen är 4 (kille) och snart 7 (tjej). Bra tips om handtagen! Någon har nämt "sätt en tändsticka bakom gasen" - hur moddade du dina? Något sådant kommer att behövas för lillgrabben!

1. Varför vill jag ha en PB för sex bilar?

2. Finns det något vettigt freeware-program för att designa bana?
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav stefan_k 16 okt 2007, 20:40

Hej,
På fråga 1 svarar jag: Efter lite sökande på forumet hittade jag en gammal tråd där en annan forumdeltagare beskrev hur han gjort. Den tråden hitar du här: http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=1218

Tyvärr var bilderna borta. Om det blir aktuellt så kan jag plåta något av mina handtag så du kan se hur det är gjort.

På fråga 2: vet vi inte.

Och över till buren...

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav ginnfilt 16 okt 2007, 20:49

Läste den tråden och plötsligt inser jag att tändsticks-modden kommer att bli min grej! :)

Någon rek på fjärde-bil till de tre som kommer med stet:

- Aston Marton DBR9
- Dodge Viper
- Porsche 911 GTR
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav stefan_k 16 okt 2007, 20:53

ginnfilt skrev:Läste den tråden och plötsligt inser jag att tändsticks-modden kommer att bli min grej! :)


Haha!
Det är nog bra det också! Det var inte jättesvårt att fixa till handtagen, men det är klart, det kräver ju att man har skruvmejslar och lödkolv. Hör av dig igen om du ångrar dig. Sista beställningsdagen på ELFA är säkert 19 december om det skall levereras i tid till jul :D

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav ezburn 16 okt 2007, 21:02

På fråga 1 svarar jag...? Vad var fråga 1? Var inte fråga 1:
Varför vill jag ha en PB för sex bilar? :)

Du vill ha en PB för 6 bilar för att du får mer mos ut till banan
Du vill ha en PB för 6 bilar för att du har aux utgång (för det har väl inte en PB för 4 bilar eller?)
Du vill ha en PB för 6 bilar för att du kan göra fler intressanta moddningar
Du vill ha en PB för 6 bilar för att du kan :o köra med 6 bilar ;)

Men du kommer ha riktigt skoj med den banan och dom grejerna du köpt. Allvarligt, du måste väl ändå testa banan så att ungarna inte tappar förtroendet för farsan när han inte får igång grejerna på julafton :D

/Henke
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

Inläggav ginnfilt 17 okt 2007, 09:56

Tack för alla schysta svar!

Är det en sån här man ska ha (jäkla dyr):

"DIGITAL POWERBASE C7030"?

/Johan
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav ezburn 17 okt 2007, 10:20

Japp en sån är det PLUS en eller helst två trafos @ 250:-/st :D
Välkommen till en hobby som blir din bästa spargris någonsin - Du kan stoppa in hur mycket pengar som helst men du kan inte pilla ut några :beer:
ezburn
Depåman
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 14 sep 2007, 11:33
Ort: Smedjebacken

FöregåendeNästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster

cron