Första köpet - Scalextric Digital?!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav Edelönn 17 okt 2007, 22:55

Njae, leendet man får efter några varv på banan borde vara värt en hel del.
Användarvisningsbild
Edelönn
Depåman
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 aug 2007, 10:08
Ort: Linköping

Inläggav ginnfilt 18 okt 2007, 19:26

Jaha, nu har jag trots allt förhandlat mig till en test och konstaterat två saker:

Setet är helt odugligt utan en varvräknare och banan kändes väldigt liten... :(

Men kul var det! Och hur tusan kan man bli svettig av att köra bilbana? :)
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav Jonas 18 okt 2007, 19:40

ginnfilt skrev:Och hur tusan kan man bli svettig av att köra bilbana? :)

Man kanske kör av lite för ofta :taunt:

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Inläggav stefan_k 18 okt 2007, 21:18

Kul att du provade på lite så du vet att det funkar :wink:

ginnfilt skrev:Och hur tusan kan man bli svettig av att köra bilbana? :)


Om svetten kommer sig av att du får springa efter bilar och du är av den arten att du tycker motion är onödigt kan jag rekomendera att du för upp följande på önskelistan för pappa:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15332144

Funkar perfekt att plocka bilar med :beer:

Angående längd på banan, tro mig, man vill alltid ha mer bana. Och det beror väl främst på plånbok och utrymme hur mycket man köper. Dock så får jag säga att min begränsade erfarenhet av digital är att man kan ha fasen så skoj på en kort bana med digital också. Det är inte lika beroende på variation av banan och längd på banan hur kul man har.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav ZeeJay 18 okt 2007, 23:25

Stefan K skrev:
Angående längd på banan, tro mig, man vill alltid ha mer bana. Och det beror väl främst på plånbok och utrymme hur mycket man köper. Dock så får jag säga att min begränsade erfarenhet av digital är att man kan ha fasen så skoj på en kort bana med digital också. Det är inte lika beroende på variation av banan och längd på banan hur kul man har.


Word Man!! Amen!! :thumb: :beer: :beer:

Storleken avgör inte på digitalt.....utan hur man planerar växlar och layout.....digitalt hanldar om att på mindre yta kunna skapa bana för fler än två..då man inte har space för en större 4 spårig....då funkar det o blir klart roligt!!

Sen vill man alltid ha mer bana....så är det att vara bilbaneholic.... :sceptic: 8) :) :)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Edelönn 19 okt 2007, 09:49

ZeeJay skrev:Stefan K skrev:
Sen vill man alltid ha mer bana....så är det att vara bilbaneholic.... :sceptic: 8) :) :)


Ah, äntligen ett namn på tillståndet som så många läkare inte kunnat fastställa. ;)
Användarvisningsbild
Edelönn
Depåman
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 18 aug 2007, 10:08
Ort: Linköping

Inläggav ginnfilt 19 okt 2007, 10:54

Finns det ingen tidskrift om bilbana, en vanlig tidning alltså?

Befann mig igår på Stockholms Central och scannade i pressbyråns hyllor efter en blaska om det nyfunna intresset. Det fanns säkert 10 tidningar om modelljärnväg, både på engelska och tyska, men vart är Slot Car-tidningarna?!
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav stefan_k 19 okt 2007, 11:20

ginnfilt skrev:Finns det ingen tidskrift om bilbana, en vanlig tidning alltså?

Befann mig igår på Stockholms Central och scannade i pressbyråns hyllor efter en blaska om det nyfunna intresset. Det fanns säkert 10 tidningar om modelljärnväg, både på engelska och tyska, men vart är Slot Car-tidningarna?!


http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... 1&start=15 diskuteras en tidning som heter "Model Car Racing" som man kan köpa på Pendle Slot: http://www.pendleslotracing.co.uk/, tyvärr inte lika spontant som Stockholms central.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Dan J. 19 okt 2007, 11:25

Det är nog dåligt med sådana. Det finns en som jag tror heter Scale Models International eller nå't som brukar ha några sidor slot i varje nummer. Om du går till http://www.pendleslotracing.co.uk/ och klickar på Publications och sedan Magazines så hittar du några som handlar enbart om slot.

Hälsningar / dan J
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav ginnfilt 22 okt 2007, 21:10

Nu har jag tagit ett förråd i besittning och gjort största möjliga yta av cirka 1,5 standard spånskiva (240x120). Det känns tyvärr för lite (eftersom jag fått för mig att enormt vore fräckast) men mer får inte plats...

Bild

Nu är det bara att börja samla på sig bandelar och fundera över en optimal bandesign! Jag såg en demo-dvd från Scalextrix om just Digital och blev sugen på att bygga trespårigt i vissa kurvor med hjälp av pit lane! Såg grymt ut!
ginnfilt
Braidsbytare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 09 okt 2007, 12:52
Ort: Örebro

Inläggav Kristian 22 okt 2007, 21:25

dagens tips: man behöver ju inte begränsa sej till en nivå... jag har sett banor med upp till 3 nivåer = 3 gånger mer yta att bygga på :D
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re:

Inläggav Åkerman750 28 feb 2008, 21:51

PeO skrev:
Vad ska man INTE köpa? Finns det något som verkar fräckt som är helt onödigt eller dåligt?

KÖP INTE F1 bilar!!!! Dessa kraschar du sänder DIREKT!! Det kan smälla ganska bra om man byter spår och missar dvs kör in i den man skall köra pom och då far framvingar o annat åt alla håll...
--------------------------- missade citatet...

PeO



Hej!

Går dessa helt sönder eller är de enkla att "snappa" ihop igen?

Är de verkligen så känsliga - mina favoriter är just F1-bilar.
MVH
Åkerman
Åkerman750
Kurvvakt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 nov 2007, 11:59

Re: Första köpet - Scalextric Digital?!

Inläggav Kristian 28 feb 2008, 22:12

mina erfarenheter är av scalextrics nyare F1or och dom har "löstagbar" noskon, dom bilarna jag har kört står hos en av våra leverantörer så man får köra när man står å väntar på hjälp = riktigt hårda förhållanden och dom är fortfarande hela.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re:

Inläggav Åkerman750 12 mar 2008, 22:06

ZeeJay skrev:KÖP INTE F1 bilar!!!! Dessa kraschar du sänder DIREKT!! Det kan smälla ganska bra om man byter spår och missar dvs kör in i den man skall köra pom och då far framvingar o annat åt alla håll...

Satsa istället på bilar som Nascar, Rallybilar Subaru, Ford, osv....börja gärna med att jöpa hem bilar som är chippade o klara om du inte vill modda men det tar max 3 minuter per bil även om man måste löda 2 trådar.....


Hej!

Jag är inte övertygad att F1 bilar skulle vara sämre än rallybilar, såg idag i en monter rallybilar med små mycket klena backspeglar och antenn på taket.
Bilarna hade också bakvinge.
Några rejäla volter med en sådan rallybil tror jag tål mindre än en F1-bil vars detaljer inte är riktigt så klena.
MVH
Åkerman
Åkerman750
Kurvvakt
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 nov 2007, 11:59

Re: Första köpet - Scalextric Digital?!

Inläggav Dan J. 12 mar 2008, 22:47

Antenn på taket är antagligen gummi och går inte av, men vingar och speglar är aldrig bra...
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron