Scalextric sport digital & world

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scalextric sport digital & world

Inläggav stefan_k 15 nov 2004, 08:14

Tjena!
Såg att Nordicslotcar har fått in Scalectrix sport digital. Nån som provat?

Själv längtar jag mer efter deras "sport world", men den lär väl inte komma ut förrens de fått lite försäljning på digital-prylarna. Nån som hört något datum för world-releasen förresten?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Nico 15 nov 2004, 14:59

Säger dte igen, andra har sagt det. Bilbana för mig är två spår på vilka man rejsar mot varandra. Vill man köra om och hålla på borde ju Mini-Z eller nått vara mera lockande? Jag vill inte ha något/någon som knuffar mig i baken i kurvorna!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav stefan_k 15 nov 2004, 15:07

Den diskussionen har jag sett tidigare i forumet och jag kan förstå inställningen med att det roliga med bilbanan är just att man bara har gas och broms. "Scalextric Sport World" är ju en helt annan sak och det konceptet tycker jag verkar vara kul. Iallafall om man som jag har spenderat en del tid vid datorn och spelat spel mot andra online.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Nico 15 nov 2004, 15:08

Idén och tekniken är kanon liksom. Men det känns som att ta bort all tjusning i racingen!!... Jag förstår att en del kan bli helt tokiga i det, det finns ju massor med möjligheter. Men jag får känslan av att det blir kaotiskt!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Rokkoko 15 nov 2004, 15:09

Säger som jag sagt förut... innan man kan köra gamla bilar på digitala spår så är det inget för mig...

// Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Digitalisera...

Inläggav ymigs 15 nov 2004, 15:41

Man kan "digitalisera" dvs bygga in dekoder i de äldre bilarna så kan de köras på digitalbanan. De nya digitalbilarna kan man köra på analog bana "rakt av".
Här känns det som om Scalextric har en fördel gentemot de andra digitalbanorna.

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav stefan_k 15 nov 2004, 19:38

Nu blev det väldigt mycket tyckande om digital här, vilket ju gjorts rätt mycket i andra trådar redan, så för att leda tillbaka till det som jag tycker är intressantast: är det någon som hört om när "Scalectrix sport world" är tänkt att släppas?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Rokkoko 16 nov 2004, 17:37

Jag har faktiskt inte orkat sätta in mig i allt vad detta betyder. Kan någon kortfattat beskriva vad Sport World går ut på och hur det är tänkt att fungera?

MVH // Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav stefan_k 17 nov 2004, 10:30

http://www.scalextricsportworld.com/ kan man under features läsa:

* Sport World Software: Key Features
* Advanced car control and accurate timing.
* Immersive 3D Circuit Design and 3D Car catalogue
* Performance tuning and Telemetry.
* Real time 3D coverage of racing, with detailed stats.
* Pit stop action and spectacular crashes.
* International online racing and competition.

Man kan tolka det som en naturlig utveckling av RMS-paketet. Tittar man på skärmdumpar och vad som står om det så har det förfinats, gjorts snyggare, skrivits om från grunden och sist men inte minst - lagt till möjligheten att rejsa mot andra över internet.

http://www.slotforum.com/resources/Toy- ... tworld.htm finns en trevlig "recension" och mer utförlig beskrivning, skriven efter London Toy Fair i våras.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Ghost 17 nov 2004, 10:35

Hm, helt utan at vilja racka ner på denna "race over the internet", så skulle jag vilja påstå att ORS (on-line racing series) är ett bättre alternativ. Var och en kör där på sin bana, vid sitt tillfälle.
Att kräva hyfsat fräscha datorer till banan är överdrivet. Att dessutom behöva uppkoppling därtill, blir ju nära nog fånigt! ;)

Ja ja, spännande rejsing blir det säkert i alla fall. Speciellt för de som har vana från on-line racespel.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 17 nov 2004, 12:16

Med risk för att låta gammaldags så måste jag hänga med Erik här, och låta rynka ett ögonbryn...

Jag vill helst hålla racing-simulatorer och deras online-tävlan på datorn, och den mer fysiskt påtagliga bilbanerejsingen så offline det bara går.

Aja, om ett par år står man väl där med G-dräkt och hjälm med inbyggd vibration på skallen med ett 2Mbit handtag i handen, vem vet? *ryser*

/Gammelbjörnen
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Ghost 17 nov 2004, 13:10

<ryser tillsammans med Den Stora BJÖRNEN>
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Nico 17 nov 2004, 14:12

Och sen när du åker av banan studsar man runt i rummet och tar en "royal beating" på sin stackars kropp!

:taunt:

Bilbana, två (eller fler spår) lika många bilar som spår, tidtagning och varvräkning. ALLT ANNAT ÄR ÖVERKURS ELLER HÖR INTE DIT!!...
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Ghost 17 nov 2004, 14:20

<bjuder runt valium till oss gammlingar>

:hug: Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Storabjörnen 17 nov 2004, 14:23

Ghost skrev:<bjuder runt valium till oss gammlingar>

:hug: Erik


Får man va' så fräck att man tar två? *stoppar tassen i djupt i burken*

/Fossilbjörn
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster