Liten titt på SCX-D

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Liten titt på SCX-D

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:11

Jag vet inte vad som hände med "samplingen" av bilden.

Inte en, men tre. Inte bara bilbana, men oxå system.
Bild
Rätt ur box funkar SCX-D utmärkt.
Lite pillande­¹ och det blir helt suveränt.

¹ Dvs bort med magneten, på med silikondäck och en liten avfasning av flaggan.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:12

stefan_k skrev:Aha se där Erik,
SCX digitala system var det en kollega till mig som var sugen på att köpa. Vad är dina initialla intryck? För jag tolkar inlägget att du gått och köpte en hel bana? Eller det kanske är offtopic för denna tråd?

/Stefan


GranTurismo skrev:Har bandelarna till SCX-digital nya kopplingar eller är det vanliga SCX-bandelar? M a o är det kompatibelt med Scalextric Classic bandelar eller är det konverteringsskenor som gäller där också?

Fredrik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:13

Jag har, om jag skulle titta på digital, hela tiden haft ögonen på SCX-D.
Mest av det enkla faktum at de lägger eventuella problem på rätt ställe, i den enskilda bilen.
Och nu fick jag chansen... Vilket jag ville ha eftersom jag håller på med fräsningen av nya Red Pine. Och då ville veta om det skulle gå att fräsa in digital i den på samma gång.
Det var lite av bakgrunden...

Initialt säger jag att ska man köra digitalt så förefaller detta vara valet.
Scalextric har en dålig produkt med gått om problem. Bara en sådan sak som att släppa olika PB, en för fyra och en för sex bilar.
Ninco har missat lågfartsregistret och släppt PB med fel version på programvaran. I övrigt så är ju Ninco, som alltid, njutbart med lagom mycket fart och lagom mycket magna.
Carrera släpper ett system med lite märkliga tekniska lösningar och för fyra bilar. Sedan skrotar de detta system och släpper ett nytt. Som iofs ska vara bakåtkompatibelt.

SCX bygger ett eget system, det enda besvärliga är väl att de tycker man ska tvätta banan från släppmedel (vilket iofs inte gjorts, men det funkar bra ändå).
På minus sidan ska väl möjligen sägas att även här finns det problem mellan första och andra versionen av elektronik och programvara. Men inte så att det verkar störa alltför mycket och de talar tydligt om vad som gäller.

Fixat till-mässigt då?
Jag körde nu inte så mycket med original magnettryck, de åkte ur rätt fort. Åsså byte till silikondäck för bättre grepp. Och flaggan sticker lite för djupt, så det behövwer filas upp i framkant för att glida upp på växelstyrningen.

Körmässigt?
* Sköna växlar nästan helt utan döda punkter.
* Lagom med fart.
* Fullt acceptabla handtag.

Pit Stop:
* Tankning med kängurubensin nere på reserven.
* Ändrad acc resp broms meroende på bränsle ombord (även om jag inte ännu kännt av skillnaden).
* Diverse olika rejsfunktioner (inklusive hastighetsbegränsning i depån, kör du för snabbt så får du försöka igen...).

Öppen testning på lördag kl 11.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:14

Helt separat bansystem.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:14

stefan_k skrev:Tack för synpunkterna Erik!

/Stefan


BIGBOI207 skrev:Tack för ett bra och konstruktivt utlåtande av SCX digitalt! Av det jag har valt att läsa hittills om digitalt har det bara varit skit oavsett märke. Men du får i alla fall SCX att låta som vägen att gå för de som vill köra digitalt.
Och vi som känner Erik vet att han inte väljer något annat än Ninco utan god anledning 8) :wink:
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 18:21

Nu har jag pruttrar runt lite till.
Bytte bland annat mellan SCX och SCX-D på två bilar.
Från Seat Cupra till Opel Vectra. Sedan tebax igen.
Inga större problem. Kanske inte så snabbt som i filmen ovan, men utan störningar.

Vad gäller växlarna hade jag problem med en av dem.
Två saker; den första var att ett av sidobläcken böjts en smula. Böj tebax och fixat.

Den andra är att det är inte framkanten på flaggan som behöver slipas av mer än originalet redan är fasat. Det är de fyra borständarna som ska stå snett neråt med sisådär 45°.
Annars går flaggan helt enkelt för djupt.
Alltså inte den vanliga åtgärden att lägga borsten så slätt som möjligt och bara vika ner allra bakersta biten.

Nästa stycke blir lite om digital bilbana, kvalité, beräknad fryntlighetsfaktor och pit stop.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 19:45

Nästa stycke blir lite om digital bilbana, kvalité, beräknad fryntlighetsfaktor och pit stop.


Digitala bilbanor

Nä, alltså glöm det. Om vi bortser med charmen i lagom mycket pill så består bilbana av ett antal relativt stabila bitar. Men för att få det hela att funka måste man pilla. Och kunna pilla.
Som exempel kan nämnas dels den ena växeln och dels den ena styrenheten. I bägge fallen vart det att skruva isär och justera. Å så himla kul att ta loss ett kretskort som är insnäppt och har ett tungelement just där man behöver bända, det är det inte. Även om det gick bra denna gång.

Med digitalt växer problemen med lämplig exponent. Det som går sönder på elektroniksidan är dessutom inget man fixar själv. Dessutom är det inget som säger att orsaken till söndrandet inte finns kvar. Dvs efter en okänt stor (men garanterat stor) utgift så är man tebax med en söndrig enhet.

Nå, långtidsfaktorn vet vi inte så mycket om på något märke. Det jag däremot kan säga är att med SCX-D så slutar inte banan fungera bara för att en bil ryker.
Banan i sig är dessutom trevlig at köra på. Speciellt efter att ha tagit bort magneten och bytt till silikon (något jag ärligt talat intefattar varför inte alla gör, med alla banor; fast som en handlare sa "de slits ju inte ut, inget bra alls ju").

En annan sak med SCX-D är deras sladdzoner och barriärer.
Lite väl smala sladdzoner, men de räcker ändock. Lite väl "effektiva" barriärer. De har en liten avfasning nedtill, antagligen tänkt att lyfta bakvagnen så att "släpning" inte kan uppnås. Dessvärre går det att hålla fullt mot den.
Men kapar man av väggen och bara behåller avfasningen så kan det funka. Väl mycketr jobb för en eventuell möjlighet, bättre att bara inte använda dem. Men någon form av staket utanför sladdzonen vill man ha... Besvärligt, men inte livsavgörande.

Kvalité

Jag får nog ärligt säga att SCX håller samma kvalité som övriga. Anledningen att man inte märker av SCX så mycket är ju att de har för liten motor för att matchas mot övriga märken och det är struligt (och en extra kostnad) att byta motor.
Tittar man på deras tekniska lösningar så verkar de faktiskt veta vad de sysslar med.

Beräknad Fryntlighetsfaktor

Stor! :D
Jag misstänker att man har så fullt upp med att hänga på den före och samtidigt fundera på när man ska göra en attack och inte glömma att tanka att man inte förrän efteråt upptäcker hur fryntligt det var. :beer:
De specifika bilarna gör nog oxå att man värderar tiden med SCX-D högre.
Likaså tror jag att den, relativt sett, låga hastigheten gör att man har en chans att njuta av körningen.

Pit Stop

Här var jag lagom skeptisk.
Men man svänger alltså in i depån med inte för hög fart (för då straffas man och det hela blir en Drive Through och man får inte tanka).
Väl inne så stannar man och trycker på växlingsknappen (för att öppna tanklocket) och tankar genom att gasa. In med knappen igen och iväg.
Skulle man ligga ute för länge så börjar först bränslemätaren blinka orange. Ignorerar man detta så börjar bilen strutta fram. Man kan alltså helt enkelt inte missa att det är dags att tanka. :thumb:
Skulle man ignorera allt detta så stannar bilen och man har en DNF.

Efter lite övning får jag säga som så att det hela fungerar riktigt bra. :thumb:
Men man måste ha lite "spela spel"-inställning. Med för mycket allvar så skulle det hela inte fungera... :beer:

Med tre spårväxlar och två stickspårsväxlar kan man sedan få till en "riktig" depå, tror jag. Dvs att var och en har sin egen plats att stanna på.
Möjligen stupar detta på om man inte åtminstone kan växla om bilen kör. När man väl stannat så är ju växling = tanklock.

Alternativa Bilar

Här får jag ta med en förklaring på hur växlandet sker.
Inne i flaggan sitter en liten flagga till. Denna trycks ner och flyttar över växeltungan tills flaggan i sig fångat den. Det är alltså ingen egentlig kraft på "piggen" utan detta vilar på flaggan, som ju är gjord för sådant.

Fördelen med detta system är flera.
En sak är att växlen är omlagd bara exakt den tid flaggan håller den öppen. Och den stängs igen redan innan du är helt igenom.
Den andra är att det är ingen elektronik inblandad, bara enkla mekaniska delar. I värsta fall kan man fixa det hela själv (som ex jag ju redan gjort).
En tredje fördel är inte lika allmängiltig, men inte dessto mindre... Det är inget större problem att fräsa in SCX-D i egenfräst bana. Klarar man av att fräsa så klarar man nog oxå av att göra växeltungorna. :P

Nå, växlingsapparaturen inne i bilen då.
Tja, det är en solenoid (elektromagnet alltså) som drar ner en arm som i sin tur trycker ner miniflaggan, piggen.
Vid en första anblick ser det besvärligt ut att ändra på detta.
Men vad händer om man vänder på fjädringsgången på en Ninco-flagga? Dvs sätter fjädern på ovansidan så att flaggan trycks uppåt.
Frågan är om inte hela flaggan då kan funka som en enhet, en betydligt stabilare enhet än mini-flagga + flagga. Helt klart värt att testa.
Dessutom har ju Ninco vaggor för RX-motorerna i sitt sortiment (från den tid då RX-41 var "fetare" än NC1, dvs före NC2'ans tid...).
Helt klart värt att testa! :suspect: :o :beer: :thumb: :rolleyes:

Frågor?

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 24 aug 2007, 15:48

Jaha ja, jag fortsätter väl skriva på denna tråd som blev till eftersom admin inte kunde klipp å klistra på ett adekvat vis. Och just denna text var med i början av det första inlägget för övrigt.

Artikeln som sådan återfinns här och kommer att fortsätta uppdateras. Bland annat med tips på trix och vad man kan göra för att bredda bilutbudet.

Ett utbud som redan nu är redigt brett och erbjuder ordentligt breda fält i många klasser.
Ex är SCX ensamma om att verkligen ge ut DTM. Dvs de har Audi TT & A4, Mercedes CLK & C-klasse samt Opel Astra & Vectra.
Likaså ger de ut alla huvudaktörerna inom WTCC, Alfa, BMW & Seat. Därtill har de både Volvo och Honda.
Inom GT återfinns Aston Martin, Ferrari 550 & 360 samt Corvette. Samt den lite mer udda Seat Cupra.
Även WRC (rally) och Formel 1 finns med tillräcklig bredd. Till och med ordentlig då de gett ut ordentligt många av de mindre stallen inom Formel 1 oxå.

Varför det är intressant att det är bredd på fälten? Därför att ett gott rejsfält har ordentliga fördelar av om alla bilar kommer från samma grund. Att blanda olika motorer och chassien gör reglementet svårt.

Som motexempel kan nämnas Scalextric. De har iofs gett ut en försvarlig mängd LMP (öppna sportvagnar) men att sätta dem på banan tillsammans och hoppas på trevliga fajter mellan jämna bilar har visat sig omöjligt. Omöjligt därför att de byggts på så helt olika vis.

Förutom Ninco är det annars bara Fly's GT-bilar med frontmotor som har en chans att uppvisa liknande bredd på fält, dvs val att välja sin egen favoritbil att rejsa med.
Och det vet vi ju alla hur kul det är att försöka få fart i en vanlig Fly... :red:
Samma sak med Ninco - sätt på banan å rejsa. :thumb:
Även Carrera är duktiga på att hålla ihop sina chassien, och ge ut relativt breda fält.

Nå, tillbaka till SCX-D.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Borgis 24 aug 2007, 19:43

Ghost skrev:Förutom Ninco är det annars bara Fly's GT-bilar med frontmotor som har en chans att uppvisa liknande bredd på fält, dvs val att välja sin egen favoritbil att rejsa med.
Och det vet vi ju alla hur kul det är att försöka få fart i en vanlig Fly... :red:
Samma sak med Ninco - sätt på banan å rejsa. :thumb:


Öh, men Flys (och GBTrack då) klassiska sidewinderbilar finns ju en rätt rejäl hop av också.
De går riktigt bra med relativt enkla medel... :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Ghost 24 aug 2007, 20:02

Det är korrekt. De sk LM72-bilarna är flera stycken, till och med olika.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Lelle 24 aug 2007, 20:05

Tack för all info om SCX-D, förklarar klart och tydligt för och nackdelar. Är delarna så speciella så dom inte ens kommer kunna släppa konverteringsskenor till gamla SCX i framtiden? Det är ju i så fall en väldigt stor nackdel. Det är ju lite folk där ute i stugorna som sitter på några meter bana och är sugna på att konvertera, då är det ju lätt att välja att gå på Scalextrics istället..

//Lelle
Lelle
Mekaniker
 
Inlägg: 338
Blev medlem: 22 aug 2006, 09:13
Ort: Sandviken

Inläggav Jonas 27 aug 2007, 00:11

Erik,

Nu har du fått chansen att berätta hur fantastiskt du tycker att SCX-D är och alla som är intresserade av SCX-D har nog förstått att de kan läsa vidare i ämnet på ditt forum.
Nu låser vi den här tråden eftersom det här är ett diskussionsforum och inte en blogg.

Mvh
Jonas

Tråden har rensats från offtopic-inlägg och återupprepade länkar till samma sida.
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster