Är SCX-digital kompatibelt med Scalextric Classic?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav GranTurismo 23 aug 2007, 14:30

Har bandelarna till SCX-digital nya kopplingar eller är det vanliga SCX-bandelar? M a o är det kompatibelt med Scalextric Classic bandelar eller är det konverteringsskenor som gäller där också?

Fredrik
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 14:48

Jag har, om jag skulle titta på digital, hela tiden haft ögonen på SCX-D.
Mest av det enkla faktum at de lägger eventuella problem på rätt ställe, i den enskilda bilen.
Och nu fick jag chansen... Vilket jag ville ha eftersom jag håller på med fräsningen av nya Red Pine. Och då ville veta om det skulle gå att fräsa in digital i den på samma gång.
Det var lite av bakgrunden...

Initialt säger jag att ska man köra digitalt så förefaller detta vara valet.
Scalextric har en dålig produkt med gått om problem. Bara en sådan sak som att släppa olika PB, en för fyra och en för sex bilar.
Ninco har missat lågfartsregistret och släppt PB med fel version på programvaran. I övrigt så är ju Ninco, som alltid, njutbart med lagom mycket fart och lagom mycket magna.
Carrera släpper ett system med lite märkliga tekniska lösningar och för fyra bilar. Sedan skrotar de detta system och släpper ett nytt. Som iofs ska vara bakåtkompatibelt.

SCX bygger ett eget system, det enda besvärliga är väl att de tycker man ska tvätta banan från släppmedel (vilket iofs inte gjorts, men det funkar bra ändå).
På minus sidan ska väl möjligen sägas att även här finns det problem mellan första och andra versionen av elektronik och programvara. Men inte så att det verkar störa alltför mycket och de talar tydligt om vad som gäller.

Fixat till-mässigt då?
Jag körde nu inte så mycket med original magnettryck, de åkte ur rätt fort. Åsså byte till silikondäck för bättre grepp. Och flaggan sticker lite för djupt, så det behövwer filas upp i framkant för att glida upp på växelstyrningen.

Körmässigt?
* Sköna växlar nästan helt utan döda punkter.
* Lagom med fart.
* Fullt acceptabla handtag.

Pit Stop:
* Tankning med kängurubensin nere på reserven.
* Ändrad acc resp broms meroende på bränsle ombord (även om jag inte ännu kännt av skillnaden).
* Diverse olika rejsfunktioner (inklusive hastighetsbegränsning i depån, kör du för snabbt så får du försöka igen...).

Öppen testning på lördag kl 11.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 14:49

Helt separat bansystem.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav stefan_k 23 aug 2007, 15:01

Tack för synpunkterna Erik!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Nico 23 aug 2007, 15:10

Tack för ett bra och konstruktivt utlåtande av SCX digitalt! Av det jag har valt att läsa hittills om digitalt har det bara varit skit oavsett märke. Men du får i alla fall SCX att låta som vägen att gå för de som vill köra digitalt.
Och vi som känner Erik vet att han inte väljer något annat än Ninco utan god anledning 8) :wink:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Heureux 23 aug 2007, 15:43

Jag bröt ut de de här inläggen eftersom jag tyckte dom förtjänade en egen tråd.
Forumadministratör - Bilbaneforumet.se
[ Frågor om forumet ] [ Personlig hjälp ] [ Lär dig BBCode ]
The white zone is for loading and unloading only - if you have to load or unload go to the white zone.
Användarvisningsbild
Heureux
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 01 dec 2003, 02:09
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 16:26

Kanske ska döpa om tråden till något mer passande samtidigt :?

Och påbörja det hela med mitt första inlägg.

Huruvida SCX-D's banbitar är kompatibla hit å dit är ju en förhållandevis ointressant fråga. Som dessutom enklast besvaras genom att själv kolla efter på endera webshoppen som säljer (ex Pendle).

Hur systemet fungerar kan ju vara av visst intresse, som synes av replikerna i det området.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 23 aug 2007, 18:32

Tråden ska självklart inte döpas om, svaret på rubrikens fråga är ju: "Nej".

Till skillnad från spöket tycker jag det är en mycket relevant fråga om SCX digitala bandelar är kompatibla med Scalextric Classic, eftersom SCX vanliga bandelar går att sätta ihop med Sclaextric Classic. Så återigen, svaret på frågan är: Nej, och SCX Digitala går alltså inte att koppla ihop ens med vanliga SCX. Det framgår antagligen inte så tydligt överallt, eftersom det undras kring det.

Sedan välkomnar vi nog alla att spöket påbörjar en egen tråd som spinner vidare på just hur SCX digitala fungerar, men klipp och klistra texten från det inlägget och sätt en alldeles egen rubrik på det.

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Dan J. 23 aug 2007, 18:36

Ah, ursäkta, nu när jag kom lite längre bland inläggen ser jag att spöket redan påbörjat en egen tråd, fint!
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 19:59

Istället för att hålla på å försöka bestämma vad det är jag skriver så kan du väl ta å radera alla mina inlägg om SCX-D?

Om inte annat så förordar jag ju rent av ett konkurrerande fabrikat....
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 23 aug 2007, 19:59

OK, av inlägget som nyss raderades av admin, men jag hann läsa så förstår jag att jag här tydligen måste gå in och förklara mig:

Det är inte alltid lätt att hänga med i svängarna. Jag ser en rubrik "Är SCX-digital kompatibelt med Scalextric Classic?" och tycker det är en relevant fråga, förstår inte riktigt att det är saxat ur sitt sammanhang i annan tråd ("Min nya bil", antar jag, eftersom texter/bilder är därifrån?). Då måste jag väl så säga vad jag tycker, att tråden visst ska vara kvar för frågan har jag själv fått från fler som undrat samma sak.

Antar av diskussionen att det är admin som brutit ut tråden och gett den ett för "snävt" namn. Men vad spelar det för roll, allt är väl bra nu när du börjat en egen bredare tråd.

Jag bad ju om ursäkt, OK?

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 20:01

Jajamensann Dan, det är ingen fara mellan oss två. Sorry om det lät som det.

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Jonas 23 aug 2007, 20:24

Så återigen, svaret på frågan är: Nej, och SCX Digitala går alltså inte att koppla ihop ens med vanliga SCX.


Sen är det väl så att det inte heller går att köra andra än SCXs egna bilar på banan, så bilutbudet blir ganska begränsat.
Då menar jag SCXs digitala bilar för inte ens deras vanliga analoga funkar så vida den inte är förberedda för det.
Men då kan man ju lika bra köpa den digitala versionen på en gång. :sceptic:

Om man nu lyckas trycka in den elektromagnet och alla rörliga delar som behövs i en bil från en annan tillverkare för att den ska funka på SCXs digitala bana, så misstänker jag att det blir synnerligen trångt för föraren i bilen.
Jag menar, det kan ju vara klurigt nog att bara få in ett chip från Scalextric eller Ninco i bil.


/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Inläggav Ghost 23 aug 2007, 20:38

Åsså säljs det ju inte av så många här i Sverige heller, eller hur? Ex inte på Nordic Slotcar Store.

Och fortfarande inte i linje med ämnets rubrik, eller slumpmässiga innehåll.
Är SCX-digital kompatibelt med Scalextric Classic?

Det omvända svaret på detta ämnes rubrik är:
Inget annat än SCX är kompatiblet med Scalextric Classic.
Och rent praktiskt inte ens det, eftersom de erbjuder olika yta på körbanan.

Nä, klippa å klistra är inte lätt. Å ingen riktig övning har det varit för admins härikring heller.
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Jonas 23 aug 2007, 20:53

SCX Digital har sålts hos Nordic Slotcar tidigare med mest varit en hyllvärmare och det var förmodligen på grund av det jag nämnde i mitt inlägg ovan. :|
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 664
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron