Scalextric digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Scalextric digital

Inläggav Tommy 05 mar 2007, 13:30

Tänkte höra om det finns någon som kan hjälpa mig med lite frågor om SSD?
Jag är inte så kunnig när det gäller finliret, så min förhoppning är att det finns någon här somär det!
Jag skulle gärna vilja chipa en FLY-bil som har den vassare motorn, men har fått höra att det finns risk att det inte funkar!? Så mina frågor är som följer.

För det första; Scalextric anger nu på sin sida, vilket jag inte sett tidigare att det stått något om, att deras motorer på 20, 25 och 30K INTE är lämpliga till SSD! Varför? Spänningen är ju densamma och strömmen kan ju inte överskrida det som transformatorn ger, så varför skulle det inte gå? Chipet känner ju knappast av varvtalet i motorn!?

För det andra; På chipet står det 16V och det borde ju innebära att det skulle klara just det, men jag har hört att man skall inte gå över 13,8V. Stämmer det?

För det tredje; Vad ger deras transformator ut egentligen? Det står 12V men oftast är det mer, vet någon hur mycket? Eller är det exakt 12V?

För det fjärde; Om motorn i deras nyare F1 bilar går sönder och man inte kan ersätta den med någon av deras trimmotorer, vad skall man göra då? Vad jag vet så finns det ingen originalmotor att köpa? (FF-motorn syftar jag på)

För det femte; Saloonchipet är tydligen mer tåligt än F1 chipet, och slot.it är tydligen ännu mer tåligt. Varför?

Scalextric har ingen mail som man kan ställa frågor till dem på. Hur får man kontakt med dem för att få svar på sådana här frågor?
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Inläggav Dan J. 05 mar 2007, 13:52

Hoppas någon av digitalförarna kan svara dig, grejen är väl att de är få än så länge, får du inget svar här så pröva att fråga i http://www.slotforum.com eller möjligen Scalextrics egna http://www.scalextric.com/forum/ . De har också en sida för customer support, men där finns bara ett par tfnnr och det vet man väl hur det brukar vara när man ringer supporttfnnr, support är väl tyvärr det sista man får... http://www.scalextric.com/customer-support/

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav ZeeJay 05 mar 2007, 14:42

Ett tips är att söka här på forumet efter Digitalt.
Asyvan verkar ha testat en hel del.

Finns ett flertal trådar här som leder in på god information i detta ämne.
Sjäv vet jag minimalt.

Tjipp!
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Scalextric digital

Inläggav asyvan 05 mar 2007, 21:25

Tommy skrev:Jag skulle gärna vilja chipa en FLY-bil som har den vassare motorn, men har fått höra att det finns risk att det inte funkar!? Så mina frågor är som följer.

Det skall funka. Om man bara ser till att behålla kondensatorn och järnringen på motorn. Tar man bort dem när man löder dig kablarna så fungerar ofta inte just Flys motorer. Dock kan ju vassa motorer dra en massa ström, så chipet "brinner" upp.

För det första; Scalextric anger nu på sin sida, vilket jag inte sett tidigare att det stått något om, att deras motorer på 20, 25 och 30K INTE är lämpliga till SSD! Varför? Spänningen är ju densamma och strömmen kan ju inte överskrida det som transformatorn ger, så varför skulle det inte gå? Chipet känner ju knappast av varvtalet i motorn!?

Spänningen styrs av transformatorn. Men de kraftigare motorerna drar mer ström och SSD chipet är inte så bra på höga strömmar, kan "brinna" upp. Men 20k och 25k skall enligt uppgifter gå bra. Slot-it har ett chip som är kompatibelt med SSD och klarar mer ström, det är dock större än F1-chipet och man får se upp med monteringen så att det får plats.

För det andra; På chipet står det 16V och det borde ju innebära att det skulle klara just det, men jag har hört att man skall inte gå över 13,8V. Stämmer det?
För det tredje; Vad ger deras transformator ut egentligen? Det står 12V men oftast är det mer, vet någon hur mycket? Eller är det exakt 12V?

Står det 16V på chipet? Det har jag missat... men i vilket fall som helst... det finns de som lyckas pumpa upp till 15V, men över 14V rekommenderar jag inte. Problemet är tvåfaldigt. Dels pallar inte Powerbasen mer spänning utan att man riskerar Overload. Overload kretsarna i Powerbasen slår av när effektuttaget är för stort. Dessutom har du återigen strömtåligheten i chipet i bilen.
Jag har 11.7 volt på spåret med originaltransformatorn (mät på spåret med instrumentet i AC-läge, växelström)
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Re: Scalextric digital

Inläggav asyvan 05 mar 2007, 21:48

asyvan skrev:
Tommy skrev:Jag skulle gärna vilja chipa en FLY-bil som har den vassare motorn, men har fått höra att det finns risk att det inte funkar!? Så mina frågor är som följer.

Det skall funka. Om man bara ser till att behålla kondensatorn och järnringen på motorn. Tar man bort dem när man löder dig kablarna så fungerar ofta inte just Flys motorer. Dock kan ju vassa motorer dra en massa ström, så chipet "brinner" upp.

Jag mindes fel, det var speciellt Slot-its motorer som inte funkade utan konding och järnring. Men det skall monteras på alla ändå. Verkar som om de inte sitter standard på Slot-its motorer dock.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Kristian 05 mar 2007, 22:24

järnring ?
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav asyvan 05 mar 2007, 22:29

Kristian skrev:järnring ?

Magnet i vanliga termer. :)
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Tommy 08 mar 2007, 03:01

Tack för svaren!
Jag har hittat en transformator som funkar till SSD med ställbar utspänning, max 15V och max 7A. Funkar skitbra!
Tycker vissa bilar går bättre på 13,8V (finns ett fast läge för det) medans vissa går för fort då!
Jag har även testat att dra upp till 15V, men bara när två kört, vet inte om det skulle fresta på mer om 6 körde, men jag antar det!?
Vi chipade 4 av FLYs lastbilar och det va bara en som funkade som den skulle från början!!! Men jag misstänker att jag haft otur och fått dåliga chips!?
Har oxå hört att om man har för stark motor så bränner man chipet och det heldör! Inte att det börjar bete sig konstigt, har jag fel?
Vi har 13 bilar som är chipade, både fabriks och egenchipade, och nu skall vi skaffa rallybilar, 4X4, SCX, lite trångt men det är tydligen bara de som har äkta fyrhjulsdrift!?
Jag har bara sett slot.its chip på bild men har hört att LED,n sitter fast på kortet. Kan man få loss den enkelt för att sätta dit kablar?
Många frågor blev det! :D
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Spännande aggregat och Slot It chips

Inläggav Paxel 21 mar 2007, 22:44

Hej Tommy,

Vilket fabrikat på strömaggregat använder du? Det är nämligen dags att uppgradera min digitala racing Ring och vet inte om jag skall ha 13.8V eller sattsa på variabel spänning eller kanske bådadera.
Min erfarenhet av scalextric chipsen (mest F1) är att om den nychippsade bilen beter sig underligt dvs stannar efter en liten sträcka eller tappar ID ( eller andra anomalier) så bör man direkt ge upp försöket. Annars bränner man chippet, vilket visar sig genom att man får full fart på bilen utan möjlighet att bromsa. I de fallen (gäller mina bilar från MG Vanquish, Pinkkar power plus) har det funkat klanderfritt med SlotIt chippen. Vad som skiljer dessa motorer från andra typ standard scalextric och fly har jag ingen aning om kanske förbrukar de mer ström men trots detta är bilarna oändligt långsammare än fly och scalex....
Jag prövade att löda loss och flytta LED från slotIt chippset för att digitalisera en Pinkkar bubbla, det funkade utmärkt.


Axl
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Inläggav Tommy 04 apr 2007, 17:51

Fabrikatet är Manson och modellen är EP-907. Det finns mindre och enklare, men detta är riktigt bra!
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Inläggav Tweety 13 apr 2007, 13:51

Slot.it-chippen har en fyrkantig diod som sitter på kortet. Men Slot.it chippen är STORA. Köpte ett p.g.a att det finns ett ljus-kit att sätta dirket på, men har inte hittat en bil där chippet pasat ännu (inredningen är alltid i vägen, och det vill jag inte sabba). Hoppas på att en Lancia Monte Carlo skall kunna svälja chippet.

Köte 2 st art nr 44281 från kjell.com, och kör på 14V. Har funkat utan problem öht.

Haft några chip som gått sönder, men då oftast pga slarviga installationer, men troligen 1 st defekt. Jag och mina polare har ca 30 chippade bilar, och det har funkat bra. Ibland så utan anledning kan en bil byta ID, men det händer dock väldigt sällan. SSD funkar bra! KÖP!
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Inläggav Tweety 13 apr 2007, 13:54

När det gäller motorer så kan jag inte svara dig, då vi uteslutande kör standardmotorer. GÅr dort nog som det är. Sätter istället i svagare magneter för att få bilarna att sladda. Det skall vara svårt att kör bilbana, annars är det ingen idé :wink:
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster