Är det någon som kör N-Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav largasso 10 feb 2007, 23:14

Jag hämtar toaborsten innan jag säjer nåt :taunt: :taunt: :taunt:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Inläggav asyvan 10 feb 2007, 23:24

Jag tror ni vet vart jag står...

Men glöm inte att en Digital bana kan fungera PRECIS som en analog...
- Med fyra spår om du så vill (upp till 8-spår)
- Utan lanechanging

Och då får du på köpet... (om du vill alltså)
- Fungerande pitstops
- Fuel management
- Tidtagning med 1/1000-dels noggranhet

Det vill man väl ha?

Vill man sedan dra alla fördelerna med digitalt så har man ju som sagt några möjligheter...
- Istället för 15m fyrspår så bygger man 30m tvåspår
- Upp till 6 bilar för varje tvåspår, med lanechanging
(upplev frustrationen att ligga bakom och vara snabbare men måste vänta in rätt tillfälle, precis som riktig racing)
- m.m.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Re: Fördelen som jag ser det med digitalt

Inläggav pryzze 10 feb 2007, 23:43

Skatteboe skrev:man kan få en riktigt lång privat bana utan det kostar multum.
Har nu ca 28 m uppmonterat och kör en del med min son.
Det roliga som jag ser det med digitalt är att man kan få köra tätare mellan bilarna. Det är väll ändå det man vill åt. Det är väll inte lika kul när man ligger 10-15 m mellan bilarna.
Man kan verkligen träffas ett kompisgäng och köra. Det blir mycket mer körtid. inte bara 2 i taget.


/Skatteboe


Håller med Stora Björn.

Det funkar inte så som du skriver.
Jag tror att det blir "glesare" körning med digital. p.g.a. alla växlar och
därmed krockar.


Det är precis som SB skriver - en avkörning så är du ikapp.
För övrigt är man så koncentrerad på den egna körningen så attt
man först när man är i mål som man har koll på läget.

Men visst digital verkar helskoj för kortare race.


//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Fördelen som jag ser det med digitalt

Inläggav Nico 11 feb 2007, 10:13

storabjörnen skrev:*Hämtar motvilligt toaborsten också*
/björnen


Here 'pal... *häller propplösare på borsten*

Du skrev det jag faktiskt hade skrivit ... känns nästan som en kopia, men jag deletade sedan hela skiten. 10-15m är det mellan bilarna oavsett hur många spår man har. Men visst kör man sex bilar på en bana som är 20m med två spår borde det väl bli ganska stökigt. :sceptic: Det bara osar olycka med ännu flera avkörningar pga knuffande kompisar. Det räcker med att man på en analog bana råkar knuffa ut någon med bakvagnen i en kurva... man behöver inte mera kontakt om man inte ska ha ut den enda sanna glädjen ur digitalt... Rallycross!

Men en sak är säkert... skulle jag köra igång en digital 4-spårs bana skulle jag inte tänka en sekund. (Nu kommer Erik säkert springande o ger mig en kram :wink: )
Ninco N-Digital... man får ett problem mindre med strömförsörjningen (har dock aldrig haft det på min ScalexSport bana!!)
Ninco för att man får bredare spår. För en sak är säker... De som levererar digitala banor idag har LÅÅÅÅÅNGT kvar till det utbud som tilltalar mig i bilväg! Det innebär att man måste pilla ännu mer med bilar som inte är digitala från början!
Så m a o blir det bye bye skala 1:32 och HELLO skala 1:24 med egna byggen i oändlig valmöjlighet och en fix för digital konvertering!
Åter igen, då kan man ta sikte på något som kanske skulle bli skoj i skala 1:24.... Rallycross!!!
Men som jag sagt tidigare... jag börjar hellre med Mini-Z än Digitalt!!!

Mina 2 ören...

/Nico

Jag vill och ska inte säga så mycket i ämnet. Jag tänker efter detta mess (försöka) inte kommentera digitala trådar förrän jag har kört själv. Jag har igentligen bara en åsikt, ingen "hands-on-experience".
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Ingen har altså provat N-digital?!

Inläggav Skatteboe 17 feb 2007, 18:42

Tack för alla inlägg.
Dock vad jag kan utröna av alla svaren har ingen någon personlig erfarenhet av n-digital, dvs kört själv en bilbanebil på n-digitalbana.
Jag köper nog en inom snar framtid. Jag får väll rapportera mina erfarenheter av funktionaliteten. Det viktiga är väll att den fungerar som det är tänkt och inte krånglar rent tekniskt. Sen är det ju upp till dem som kör vad man gillarför typ av bilbaneracing. Det är väll som all motorsport. Vissa gillar nascar men inte F1 osv.


/Skatteboe
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping

Nu har jag köpt N-Digital

Inläggav Skatteboe 19 nov 2007, 23:16

Vi har monterat upp drygt 39 meter bana. Vi har kört med 5 bilar som mest. Fungerar riktigt bra. Det enda jag märkt är att en bil kan stanna någongång utan att ha hoppat av. Lyfter man av den och sätter dit den igen fungerar den direkt. Jag har när det hänt provmätt skenan och den ger fullt med ström.
Det är superkul att köra med flera bilar. Lyckades igår att köra under en bil. låg och puttade på bilen framför. Den rullade plötsligt över min bil och landade på spåret efter mig och fortsatte köra.
Lite halvsuddig bild förlåt! längsta rakan är 6,3 m lång. Fick med lite mycket kurvor när jag köpte N-digital köpte 1 st conversion kit samt 1 st digital mastertrack. Det känns som jag behöver ca 20 rakor till. Nordic slotcar kan nog se fram mot ytteligare order.

Bild
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping

Föregående

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster

cron