Är det någon som kör N-Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Är det någon som kör N-Digital

Inläggav Skatteboe 07 feb 2007, 23:48

Hallå.
Är det någon som kör n-digital. Kör just nu en blandning mellan gammal scalextric och ninco (ca 30m) som plockas upp och ner 4-5 gånger om året. Funderar på n-digital då det skulle vara kul att köra flera samtidigt. Funderar på att både köpa master tracken samt conversion kit för att få fler handkontrollrar och 2 st nätadaptrar. Banan blir då nästan 45 m lång. räcker det med standard nätadaptrarna eller måste jag köpa annat?

Tacksam för svar.

Mvh
Skatteboe
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping

Inläggav asyvan 08 feb 2007, 08:39

n-Digital är jättefint, ett suveränt digital system (som alltid från Ninco). Även SCX digitala är suveränt, med massor av schyssta tillbehör som laptower, chronometer tower, m.m.

Men så är det det där med tillgång.... på kunskap, nya delar, begagnade delar, m.m.
Då är Scalextric Sport Digital absolut kung. Titta på SlotForum, där är det över 11000 poster för Scalextric Sport Digital, medans SCX, Ninco och Carrera ligger på under 2000 poster.

Dessutom kan en Ninco chippad bil inte köra på en analog bana. Du måste koppla ur chippet för det. Scalextric chippade bilar kan köra på analogt utan problem. Dessutom har Scalextric suveränt små chip som går lätt att montera i trånga bilar som F1or, Endurance-bilar och så.

Så min rekommendation är att gå digitalt via Scalextric.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Ghost 08 feb 2007, 08:53

You shouldn't go by the post counts for each system to determine which one to get. Alot of the SSD posts are for problems, troubleshooting and modifications. For example, the Ninco N-Digital lane changers don't need to be powered separately, the N-Digital cars don't lose the I.D., the stock N-Digital transformer gives enough power and the N-Digital console counts laps accurately without having to make adjustments. You will find tons of posts about these issues along with solutions with SSD. SSD is very popular on this board and most of the issues have been addressed but it does require more than an out of the box experience to get the optimal performance from the system.


Ett system med mycket problem, och som många köpt in sig på, får lätt många poster.
SCX och Carrera har haft mindre problem. Även färre användare. Men mest mindre problem.
Ninco har inte dykt upp förrän nu precis, så där finns inga poster att hämta. Och enligt ovan så lär det inte bli så många heller...
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav asyvan 08 feb 2007, 11:50

Ghost skrev:Ett system med mycket problem, och som många köpt in sig på, får lätt många poster.
SCX och Carrera har haft mindre problem. Även färre användare. Men mest mindre problem.
Ninco har inte dykt upp förrän nu precis, så där finns inga poster att hämta. Och enligt ovan så lär det inte bli så många heller...

Å du är ju positiv till andra märken eller digitalt över huvudtaget?
Skrev inte du detta i just Scalextric Sport Digital delen? Med anledning av att Digitalt är framtiden.

Ghost från SlotForum.com skrev:Sorry, not going to happen Rich... wink.gif
Digital might be a fun lark, barrel o'monkey's and all that. But it aint slotracing. ohmy.gif

Nåja, jag vill iallafall ge andra ett gott råd och motivera varför jag ger det rådet. Inte pracka på dem något bara för att jag själv gillar det. Låt oss inte strula till detta med pajkastning mellan märken.

Min post var helt neutral och påpekade att det fanns gott om kunskap och god tillgång på delar för Scalextric Digitalt, detta är helt sant. Även om Ninco är världsbäst så är tillgång på kunskap och likasinnade bra att ha. Modifiering av Scalextric Digital är inte nödvändig, det är en hobby.

Vidare så är det faktiskt så att de bilar du chippar för Ninco digitalt kan du inte ta med dig och rejsa hos en kompis/klubb/bana som är analog. Det funkar med Scalextric Digitalt. Oavsett hur världsbäst Ninco är, så är det så. Skall du ha en uppsättning chippade bilar och en uppsättning analoga bilar? Blir dyrt det...

Jag avslutar som jag började mitt första svar: Ninco n-Digital är faktiskt ett suveränt digitalt system. Men beakta ovan.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Ghost 08 feb 2007, 12:02

Vet nu inte riktigt vad du menar.
Du skrev själv om mängden poster angående vardera tillverkarna.
Utan att ta med varför det var så, bara med kommentaren "SSD är kung".
Kung på vad? Att ha problem?

Vad jag tycker om digital är fullkomligt ovidkommande. Det var vilken tillverkare som var lämpligast som var frågan. Vilket jag kan ha lika mycket åsikt om som vem som helst annan, med samma utgångspunkt som alla andra som inte heller har vardera systemet hemmavid och gjort ordentligt testande mellan dem.

Det är möjligt att digitalt har bättre förutsättningar idag än vad spårbytessystem hade på 70-talet. Det är dock fortfarande inte bilbana/slotracing; som mest är det ett komplement.
Vilket det kommer att fortsätta vara tills de mekaniska delarna, växlarna, inte längre är mekaniska. Dvs tills de inte längre är rörliga delar som utsätts för påfrestningar som knäcker dem.

Sedan har jag inget som helst problem med att inse att spårbytandet kan ha sin charm. :wink:

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Ghost 08 feb 2007, 12:08

Men för att återgå till grundfrågan:
Är det någon som kör n-digital. Kör just nu en blandning mellan gammal scalextric och ninco (ca 30m) som plockas upp och ner 4-5 gånger om året. Funderar på n-digital då det skulle vara kul att köra flera samtidigt. Funderar på att både köpa master tracken samt conversion kit för att få fler handkontrollrar och 2 st nätadaptrar. Banan blir då nästan 45 m lång. räcker det med standard nätadaptrarna eller måste jag köpa annat?
Om du har en del Ninco redan kanske det bästa skulle vara att köpa tre "Digital Conversion kit"? Då har du transformatorer nog, och en i reserv och så vidare med växlar, handtag och nio chip. (Även om det blir två PB till övers.)

/Erik
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Dan J. 08 feb 2007, 12:38

ghost-citatet ovan är från "Rumour from toyfair Nuernberg"-tråden, där det ryktas att Scalextric skulle ha något 'ytterligare' på gång:

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=22465&st=0

...annars finns väl kanske lite läsvärt i tråden "Which digital system to go for":

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=22485&hl=

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Vilken respons för en ny medlem i forumet! Dock har jag inte

Inläggav Skatteboe 08 feb 2007, 16:04

1: Är det någon som har personlig erfarenhet av N-digital?

Jag kör inte hos någon anna utan bara hemma i vårt hobbyrum.
Tänkte köpa mastertracken för att bandelarna blir ju faktiskt väldigt billiga, och jag har bara en hårnåls kurva tidigare.

2: Räcker det med 2 orginalströmadaptrar för en 40-45m lång bana med kanske 5-6 bilar på eller behövs det något krafigare, och i så fall vad?

Tack för all respons!!

Skatteboe :) :thumb:
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping

Re: Vilken respons för en ny medlem i forumet! Dock har jag

Inläggav asyvan 08 feb 2007, 16:13

Skatteboe skrev:1: Är det någon som har personlig erfarenhet av N-digital?

Nu har jag inte hängt här särskilt länge, men jag har inte sett någonting om n-Digital från någon. Det är precis det här som är min poäng... svårt att få svar.

Jag kör inte hos någon anna utan bara hemma i vårt hobbyrum.
Tänkte köpa mastertracken för att bandelarna blir ju faktiskt väldigt billiga, och jag har bara en hårnåls kurva tidigare.

Kör hårt säger jag! Ninco är fina grejer. Annars kan du kolla in på Tradera, där säljs billiga bandelar (merparten standardkurvor och rakor) och även bilar.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Dan J. 08 feb 2007, 16:21

Näe, det är väl tveksamt om någon hunnit pröva, det kom väl strax före jul eller? Och när dök första set upp i Svensk butik?

Har du sålt något Jonas?

Tror det finns mest info att hämta utomlands än så länge...

/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Jonas 08 feb 2007, 20:44

Har bara sålt några konverteringsset än så länge, men har ju inte haft Nincos digitala på sidan särskilt länge än.
Tror dock att det kommer att bli populärt då man kan köra med hela åtta bilar samtidigt och även ha fler spår i bredd. :)

/Jonas
Användarvisningsbild
Jonas
Administratör
Administratör
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 07 dec 2003, 00:54
Ort: Huddinge

Inläggav ymigs 08 feb 2007, 23:31

Ninco har återkallat sina digtala konsoller för omprogramering. Något fel på de olika race modes som finns som gör att den förväxlar amateur och professional mode.
Finns work around men det kan vara läge att kolla när du/ni eventuellt handlar att du får en ny alternativt uppdaterad konsoll så blir det lättare.

Hade varit fiffigt om de gick att uppdatera själv via nätet och en plugg till PC'n...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Nico 10 feb 2007, 19:50

*suck*

Skit i digitalt... Förlåt, jag brukar inte vara så kompromisslös. Men... Äh, jag går o tvättar min stora käft med tvål och toaborsten istället... :|

Med risk för att låta som en nån politiker som sa att internet bara var en fluga så tror jag detsamma om digitalt. Jag trampar väl säkert någon på tårna. Men jag tror inte på det bara. Jag tror aldrig att det i långa loppet kommer generera den försäljning tillverkarna förväntar sig!?!? Men men, vad vet jag bara o vänta o se...

*hämtar tvål o toaborste*
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Fördelen som jag ser det med digitalt

Inläggav Skatteboe 10 feb 2007, 22:24

man kan få en riktigt lång privat bana utan det kostar multum.
Har nu ca 28 m uppmonterat och kör en del med min son.
Det roliga som jag ser det med digitalt är att man kan få köra tätare mellan bilarna. Det är väll ändå det man vill åt. Det är väll inte lika kul när man ligger 10-15 m mellan bilarna.
Man kan verkligen träffas ett kompisgäng och köra. Det blir mycket mer körtid. inte bara 2 i taget.


/Skatteboe
Skatteboe
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 feb 2007, 23:40
Ort: Nyköping

Re: Fördelen som jag ser det med digitalt

Inläggav Storabjörnen 10 feb 2007, 23:07

Skatteboe skrev:man kan få en riktigt lång privat bana utan det kostar multum.
Har nu ca 28 m uppmonterat och kör en del med min son.
Det roliga som jag ser det med digitalt är att man kan få köra tätare mellan bilarna. Det är väll ändå det man vill åt. Det är väll inte lika kul när man ligger 10-15 m mellan bilarna.
Man kan verkligen träffas ett kompisgäng och köra. Det blir mycket mer körtid. inte bara 2 i taget.


/Skatteboe


Nja jag vet inte. Jag har personligen aldrig varit med om att man ligger 10-15 meter bakom polaren. Nåja, visserligen kan man ligga ett par varv bakom polaren (vilket på en 11-metersbana innebär 22 meter bakom polaren) men minsta misstag eller avåkning från hanses sida ger ju chansen att komma ikapp. Vanlig analog racing på 4-spårig bana ger automatiskt TÄT racing. Jag lovar dig. Jag vet inte vad du har för erfarenhet av det, men jag kan bara tala för min egen. Ett endurance-lopp på 4, 5, 6 timmar mellan 4 gubbar på en analog bana kan sluta med 1, 2, 3, kanske max 4 varvs skillnad mellan vinnare och första förlorare. Så är det bara.

*Hämtar motvilligt toaborsten också*

/björnen
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

cron