Sport Digital Problem

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Sport Digital Problem

Inläggav sintra 27 jan 2007, 22:11

Mina grabbars SSD bana vill inte fungera. Allt verkar frid och fröjd, men det går inte att köra någon av bilarna.
Allt digitalt är en vanlig startsats "Lane Challange".
Det som händer är att man kan starta upp alltihopa, displayen tänder upp och man kan välja olika tävlingsformer.
Oavsett om man nu gör det, så fungerar inte bilarna.
Jag har provat att återställa AZ1:an till fabriksinställning men det hjälper inte.
Drar man bilarna förbi "startlinjen" så piper det till så det verkar funka.
Jag har även mätt att det finns spänning ut till bilarna och det finns det (12Volt).
Vi provkörde bilarna på en "vanlig" analog bana och där fungerade dom.
Har även mätt en del på körhandtagen och dessa verkar fungera.
Att det skulle vara samma fel på två samtidigt verkar otroligt.

Kanske jag ska säga att allt legat i sin kartong sedan före jul, men det fungerade klanderfritt när vi packade ner det.

Någon som kan ge mig tips??
sintra
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2007, 21:48

Inläggav asyvan 27 jan 2007, 22:16

Dum fråga förmodligen, men är det digitala bilar? Alltså bilar som är gjorda för att köras på digitalt och därmed har det digitala chippet i sig? Om de följde med i den digitala satsen lär det ju vara så...

Annars är det förmodligen så att bilarna har fel Car-ID. Varje bil sätts till ett visst Car-ID som motsvarar numret på den kontakt handkontrollern sitter. Om du har två kontrollers i 1 och 2 så skall dina bilar sättas till Car-ID 1 och 2.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 27 jan 2007, 22:23

Kan ju tillägga...
För att sätta Car-ID:
1. Sätt bilen du vill programmera på banan, och endast den.
2. Gå till den "Car" i menyn som du vill sätta ID på, t.ex "Car 1"
3. Välj "Set Car ID" i menyn för den bilen.
4. Tryck Edit-knappen, Set blinkar i displayen
5. Tryck Set-knappen 3 gånger med en sekund mellan varje
6. Nu kommer den kontroller du valde (t.ex "Car 1") att styra bilen du hade på banan
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav sintra 27 jan 2007, 22:48

Jahaja! Vad ska man säga?
Tackar "asyvan" så mycket för tipset med "Car ID".
Fattar det inte, men det verkar som att båda bilarna tappat sina ID bara av att ligga still i kartongen en månad.
Men nu fungerar det klanderfritt. Yippie!! Nu är grabbarna nöjda igen!

Bra förklaring på att sätta ID:t förresten. :up:

.
sintra
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2007, 21:48

Inläggav asyvan 27 jan 2007, 22:52

sintra skrev:Jahaja! Vad ska man säga?
Tackar "asyvan" så mycket för tipset med "Car ID".
Fattar det inte, men det verkar som att båda bilarna tappat sina ID bara av att ligga still i kartongen en månad.

Jo, men det är ett "känt" problem att de kan tappa sitt ID. Lite irriterande, har dock inte blivit drabbad själv (ännu...). Kul att du fick igång det igen, och fortsätt gärna läsa och skriva inlägg här... finns mycket inspiration och kunskap att ta in, och säkert att ge också.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav sintra 27 jan 2007, 23:05

Själv så är jag ju inte riktigt inne på det här med bilar.
Min stora passion är modelljärnväg och kommer säkerligen så att förbli.
Men visst, jag tycker det är skitkul att köra bil också, å för att inte tala om vad grabbarna tycker.
Än så länge har vi bara sådär en 17 meter att köra på när vi plockar upp, men det får duga så länge.
Hur är det förresten med spänningsfall i bandelarnas skarvar. Är det något som upplevs som ett problem rent allmänt?
Tycker nog att det verkar uppstå dålig kontakt lite "titt som tätt."
Annars så har vi väl tänkt köpa till två digitala handtag och bilar, tycker det vore roligare än bandelar just nu.
sintra
Nykomling
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 jan 2007, 21:48

Inläggav asyvan 27 jan 2007, 23:19

sintra skrev:Själv så är jag ju inte riktigt inne på det här med bilar.
Än så länge har vi bara sådär en 17 meter att köra på när vi plockar upp, men det får duga så länge.
Hur är det förresten med spänningsfall i bandelarnas skarvar. Är det något som upplevs som ett problem rent allmänt?
Tycker nog att det verkar uppstå dålig kontakt lite "titt som tätt."
Annars så har vi väl tänkt köpa till två digitala handtag och bilar, tycker det vore roligare än bandelar just nu.

Du har ett personligt meddelande från mig.

17m är rätt mycket ändå, och helt klart finns det ojämnheter i leverans av ström över banans längd. Du kan ju göra flera olika saker, bland annat köra ström till lane changers separat (se tråden "Frågor och svar och Scalextric Digitalt" http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?t=2234
Kanske lite overkill om man leker lite hemma och har 2 bilar och 2 lanechangers... men växer banan och intresset det så lär det märkas.

Du kan också ansluta extra spänningsmatning till de delar på banan som ligger längst bort från din powerbase. Superenkelt, vill du inte skruva isär din powerbase så kan du på banbiten närmast powerbasen ansluta (löda) på kablar som du drar bort till den bortersta änden. Eller på 17m, varför inte en anslutning var 4m eller så. Eftersom det är digitalt och båda spåren är identiska behövs bara en kabel till varje punkt, men som ansluts till båda spåren på varje ställe.

När du startar till powerbase står dessutom versionsnumret på den, om du inte har v1.5 så bör du byta den. Det skall ske kostnadsfritt eftersom det varit stort antal problem med framförallt v1.2. Bland annat så ger den nya v1.5 mycket mer ström och du märker mindre variationer av ström längs banan.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron