HJÄLP! Overload på scalextric digital!

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

HJÄLP! Overload på scalextric digital!

Inläggav Tommy 25 jan 2007, 18:51

Någon som är en fena på detta?
Har en digitalbana som funkat perfekt. Fick idag nya chips för att sätta in i några nya bilar.Satte in ett i den första, testade, funkade bra. Nästa bil, testade först uta chassi, funkade, satte på chassit och skulle testa, fullfart!!!!! Satte på den igen, fullfart hela tiden. Gjorde några försök och helt plötsligt blinkar basenheten overload! Nollställer den så den räknar ner, men det hjälper inte. Tar bort en del av banan, hjälper inte. Tar bort basenheten och testar bara den, overload!
Vad är felet? Någon som kan hjälpa mig??? :(
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Inläggav asyvan 25 jan 2007, 18:57

Overload får du när strömbegränsaren i powerbasen stänger av spänningen. Det sker t.ex när du kortsluter spåret eller som i tidiga versioner av powerbasen om du kör många bilar samtidigt. Helt enkelt när det av någon anledning går för mycket ström.

Om de andra bilarna fungerar bra, och det är en bil som krånglar, så är felet i den bilen. Då är det bara att öppna igen och kolla alla sladdar och sånt. I värsta fall har chippet lagt av, vilket händer ibland. Men förhoppningsvis har du fått någon kortslutning i lödningar eller på pickupen.

Om du inte har v1.5 av powerbasen (det står på displayen när den startar) så får du den utbytt av Leksam. Kontakta butiken där du köpte ditt set så skickar dom in den och du har en ny inom några dagar. v1.5 av powerbasen klarar mycket högre ström.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Tommy 25 jan 2007, 19:17

Tack för ett snabbt svar!
Problemet är bara att jag kan inte se vilken version jag har eftersom den visar overload direkt, men jag tror att det är 1.5!?
Då detta hände när jag testade en bil med ett nytt chips, misstänker jag att det är fel på chipset!? Kan det ha pajjat basenheten på något sätt?
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Inläggav asyvan 25 jan 2007, 19:49

Hmm. Overload direkt, utan en bil på banan? Koppla ur alla banbitar så powerbasen är för sig själv och koppla även ur handkontrollerna. Får du fortfarande overload då? Det kan inte ha kommit nåt skräp som ligger och kortsluter skenorna?
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Tommy 25 jan 2007, 20:57

Har testat det oxå, samma sak och inget skräp nåonstans!!
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38

Inläggav asyvan 25 jan 2007, 21:18

Tommy skrev:Har testat det oxå, samma sak och inget skräp nåonstans!!

Jag skulle tro du har en trasig powerbase. Enligt nedanstående tråd så är just kontinuerlig overload ett symptom.
http://www.slotforum.com/forums/index.p ... =22098&hl=

:(
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Tommy 25 jan 2007, 21:29

Typiskt!!!!
Efter att ha samlat ihop alla delar från alla möjliga håll, och ha fåt alla andra saker så skulle vi bygga den nya stora banan på lördag och inviga den, självklart så skall något gå fel! :x
Tommy
Övningskör
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 jan 2007, 22:38


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster