Här är en liten annan modifiering, sänka maxhastigheten på bilen för att barnen lättare skall kunna köra.
Körhandtaget till Digital är en variabel resistor, där den är nära 0 ohm vid stillstående och runt 5k ohm vid maxhastighet. Detta resistorvärde läses av av powerbasen och digitaliseras i en A/D omvandlare. Genom att parallellkoppla en trimpotentiometer kan man enkelt sänka och variera resistansen vid maxgas. Lägre resistans = lägre fart.
1/R1 + 1/R2 = 1/Rtot
Jag valde en 20k ohm flervars trimpot. Anledningen till att jag valde 20k är att jag kan nå hyfsat nära de 4.5k ohm jag hade vid maxgas när jag sätter trimpoten till 20k ohm. Större trimpot skulle ge ännu högre fart vid maxjustering men ge sämre noggranhet om man vill sätta riktigt låg fart (1-2k ohm).
Så här ser ju handtaget ut inuti.
Jag lödde helt enkelt på trimpoten parallell över den variabla resistansen i körhandtaget. OBS att kablarna på trimpoten sitter fel på bilden, märkte det senare. Variabel resistans uppnås mellan mittenpinnen.
Nedan är trimpoten limmad med smältlim inuti körhandtaget.
Och ett litet hål i fronten så man kan justera värdet och därmed maxhastigheten.