storabjörnen skrev:Ok. Tack Jens.
Undrar varför det då inom modelljärnvägshobbyn alltid är likströmslok man kör med när de är digitala?
Jag kan förstå att alla seriösa modelljärnvägsfantaster inte är så förtjusta att se ex Märklins (AC) tråkiga mittledare i rälsen, men om det går att köra digitalt med AC varför är de alltid DC?
(förlåt om jag gick off topic)
Först,
låt mig tillägga att jag inte vet exakt hur moduleringen sker i SSD, än mindre i järnväg. Gissar jag lite så moduleras de digitala signalerna (bilens ID, körhandtagets värde och lite till) för alla bilar ut på spåren. I bilens chip dekodas allt detta (filtrering, A/D-omvandling, m.m.) och skickas ut från chipet till PWM som matar motorn (Pulse Width Modulation).
PWM är perfekt för att styra en likströmsmotor. Invärdet till PWM är det digitala värdet från körhandtaget och ju mer gas, desto längre spänningspuls till motorn. PWM skickar maxspänning i olika tidsperioder vilket gör att motorn går med olika varvtal. Ju längre tid mellan maxspänning, och ju kortare tid maxspänning ligger på desto långsammare går motorn. Och vice versa... (250Hz klocka till PWM i SSD tror jag)
Nu är det ju så att likströmsmotorer är det som gäller i denna storleksklass och därmed bör man ha likström till motorn (eller PWM). Om SSD hade haft likspänning på spåret så hade analoga bilar rusat i full fart när de sattes på spåret (av misstag). Inte kul. Med AC så står de helt still, likströmsmotorn rör sig inte när den matas med AC. En stor fördel med AC alltså.
Om den digitala bilen sätts på en DC-bana så kommer spänningen bara gå rakt igenom filter och A/D-omvandlas till ett värde. Detta skickas vidare till PWM-kretsen och den kommer generera PWM-signalen efter den analogt varierande spänningen. Kompatibiltet.
Vad gäller märklins treledare så fattar jag inte varför de har tre? Är det typ två faser och en nolla eller? Går tåget åt andra hållet om man vänder det? I SSD kan bilen gå åt båda hållen, vänd bilen och bilen går åt andra hållet. Du kan ha olika bilar körandes åt olika håll, frontalkrock så plastbitarna flyger. Men som sagt, SSD har endast två ledare och inte tre. Med DC skulle ju bilen backa om du vände på den. En till stor fördel med AC alltså.
Angående spänningsfall i SSD chippet, över dioderna, så har jag nog fel. Dioderna är nog till för att likrikta en den ström till matning av själva chippet. Det blir nog inget spänningsfall till motorn. Anledningen till att SSD går lite långsammare är nog snarare skillnaden i spänningsmatningen (12V för SSD mot 16V för analog, varav 14V går till banan).