Frågor och svar om Scalextric Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav asyvan 05 feb 2007, 18:59

storabjörnen skrev:Om det går ut AC till rälerna, hur kan man då överlagra den spänningen med digital information? :? Trodde bara man gjorde det på DC..
/b.

Nu har jag inget oscilloskop så jag kan inte verifiera...
Men jag tror att spänningen AC för strömmatningen är vanliga 50Hz. Sedan modulerar man in signalen från körhandtagen på 10kHz. Tycker mig ha läst det någonstans. Attans, jag vill verkligen ha ett oscilloskop...

Det går utmärkt att modulera AC över AC.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Storabjörnen 05 feb 2007, 19:18

Ok. Tack Jens.

Undrar varför det då inom modelljärnvägshobbyn alltid är likströmslok man kör med när de är digitala?

Jag kan förstå att alla seriösa modelljärnvägsfantaster inte är så förtjusta att se ex Märklins (AC) tråkiga mittledare i rälsen, men om det går att köra digitalt med AC varför är de alltid DC?

(förlåt om jag gick off topic)
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav ymigs 05 feb 2007, 20:56

storabjörnen skrev:Jag kan förstå att alla seriösa modelljärnvägsfantaster inte är så förtjusta att se ex Märklins (AC) tråkiga mittledare i rälsen, men om det går att köra digitalt med AC varför är de alltid DC?

(förlåt om jag gick off topic)

Men... Märklins Motorola-format av digitaldekodrar (Typ C81N) kör man väl med växelström? De går ju att bygga in i existerande analoga lok. Eller missade jag nåt här? :?
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav asyvan 05 feb 2007, 21:59

storabjörnen skrev:Ok. Tack Jens.
Undrar varför det då inom modelljärnvägshobbyn alltid är likströmslok man kör med när de är digitala?

Jag kan förstå att alla seriösa modelljärnvägsfantaster inte är så förtjusta att se ex Märklins (AC) tråkiga mittledare i rälsen, men om det går att köra digitalt med AC varför är de alltid DC?

(förlåt om jag gick off topic)

Först,
låt mig tillägga att jag inte vet exakt hur moduleringen sker i SSD, än mindre i järnväg. Gissar jag lite så moduleras de digitala signalerna (bilens ID, körhandtagets värde och lite till) för alla bilar ut på spåren. I bilens chip dekodas allt detta (filtrering, A/D-omvandling, m.m.) och skickas ut från chipet till PWM som matar motorn (Pulse Width Modulation).

PWM är perfekt för att styra en likströmsmotor. Invärdet till PWM är det digitala värdet från körhandtaget och ju mer gas, desto längre spänningspuls till motorn. PWM skickar maxspänning i olika tidsperioder vilket gör att motorn går med olika varvtal. Ju längre tid mellan maxspänning, och ju kortare tid maxspänning ligger på desto långsammare går motorn. Och vice versa... (250Hz klocka till PWM i SSD tror jag)

Nu är det ju så att likströmsmotorer är det som gäller i denna storleksklass och därmed bör man ha likström till motorn (eller PWM). Om SSD hade haft likspänning på spåret så hade analoga bilar rusat i full fart när de sattes på spåret (av misstag). Inte kul. Med AC så står de helt still, likströmsmotorn rör sig inte när den matas med AC. En stor fördel med AC alltså.

Om den digitala bilen sätts på en DC-bana så kommer spänningen bara gå rakt igenom filter och A/D-omvandlas till ett värde. Detta skickas vidare till PWM-kretsen och den kommer generera PWM-signalen efter den analogt varierande spänningen. Kompatibiltet.

Vad gäller märklins treledare så fattar jag inte varför de har tre? Är det typ två faser och en nolla eller? Går tåget åt andra hållet om man vänder det? I SSD kan bilen gå åt båda hållen, vänd bilen och bilen går åt andra hållet. Du kan ha olika bilar körandes åt olika håll, frontalkrock så plastbitarna flyger. Men som sagt, SSD har endast två ledare och inte tre. Med DC skulle ju bilen backa om du vände på den. En till stor fördel med AC alltså.

Angående spänningsfall i SSD chippet, över dioderna, så har jag nog fel. Dioderna är nog till för att likrikta en den ström till matning av själva chippet. Det blir nog inget spänningsfall till motorn. Anledningen till att SSD går lite långsammare är nog snarare skillnaden i spänningsmatningen (12V för SSD mot 16V för analog, varav 14V går till banan).
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Kristian 05 feb 2007, 22:59

efter de svaret tar jag tillbaka mitt tidigare inlägg med omedelbar verkan :beer:
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 06 feb 2007, 00:49

Tack Jens, för din utförliga beskrivning.
Nu får du allt redigera din signatur lite, nån digital-rookie är du INTE. ;-)

Angående Märklin, nej, det var väl bara så att de per tradition alltid satte driftsäkerhet som ledord och även riktade sig till de lite yngre (och därför ville ha en ordentligt "okänslig" strömupptagning) så de satsade på sin egen grej med en stor släpsko under loken som plockar upp strömmen via denna "mittledare".

Till rälsen matas växelspänning på 0-16 V. Riktningen bestäms av ett relä i loket. Omkastning av riktningen sker genom att ge en förhöjd spänning, 24V. Varje gång en sådan puls erhålles byter loket riktning.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav asyvan 06 feb 2007, 20:55

storabjörnen skrev:Tack Jens, för din utförliga beskrivning.
Nu får du allt redigera din signatur lite, nån digital-rookie är du INTE. ;-)
/b.

Hehe, rookie syftar på att jag är bilbane-rookie.

Har studerat digitalelektronik en gång i tiden, och tror mig kunna förstå lite av det ännu. Minns mer och mer hela tiden. Jobbar numer på ett dataföretag (Sun Microsystems) så man ser ju bara utsidan av elektroniken.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 07 feb 2007, 21:34

Mätte lite spänning med vanlig multimeter, och nog är det ett spänningsfall i bilen alltid. Signalen till PWM lär nog inte vara den som skapar amplitude på outputen, det lär vara spänningsmatningen som likriktas av dioder (spänningsfall alltså).

På banan: 11.8V
På motorn vid masgas: 10.4V
Spänningsfall: 1.4V (typ 2st 0.7V dioder)

Men jag är lite förbryllad, för mina handkontrollers är på runt 4.5k ohm, och enligt uppgifter krävs mer än 5k ohm för att generera maxgas. Så jag skall löda in 500 ohm i serie och testa och mäta spänningen igen på motorn. Återkommer om detta.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 07 feb 2007, 21:35

asyvan skrev:På motorn vid masgas: 10.4V

masgas? maxgas skall det vara så klart...
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Föregående

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster