I digitalt så ligger max spänning på spåret hela tiden, och en modulerad signal från varje handkontroller. Den modulerade signalen tas upp av chippet i bilen och bestämmer hur mycket spänning (och därmed ström) som skall skickas vidare till motorn. Full spänning i spåret hela tiden gör att t.ex lyset fungerar även på stillastående bil, och att det lyser konstant. Det kan även göra att bilarna "brummar" lite, även om inte mina gör det. Det är helt ofarligt. Förmodligen är det den otroligt sunkiga potentiometern i handkontrollern som inte är exakt utan ger lite lite spänning till motorn även när du inte håller i reglaget. Du kan råka ut för att bilen kryper lite och då är det bara att byta handkontrollern, eller göra som jag öppna den och förbättra den.
Mät motståndet på handkontrollern vid maxgas (ohm-mätare på kontakten), den skall visa minst 5k ohm vid maxgas och runt 4 ohm vid idle (har jag för mig). Har du inte 5k ohm, utan typ 4.5k ohm så får du inte maxgas. Väldigt vanligt problem. Då får man gå in och löda på ett litet motstånd så man kommer upp i typ 5.0-5.2k ohm. Det är iof busenkelt, och ger då lika mycket mer fart till bilen som förändringen i motstånd mellan det man mätte upp och 5k ohm.
Har man powerbasen ansluten till PCn finns ett litet program som läser av den digitaliserade signalen från handkontrollern, och den skall vara 3F (hexadecimalt) när man har maxgas (alltså när den har minst 5k ohm motstånd).
Oj, måste avsluta... glass!!
Jag har massor med info om digitalt, fråga på.
/Jens
pryzze skrev:Jag startar en tråd med frågor och svar om Scalextric Digital.
Börjar då själv med en fråga:
När mina bilar står på spåret utan att man ger gas från reglagen
så brummar det i dem från och till på samma sätt som en analog
bil gör när den får lite ström utan att den åker iväg.
Skall det vara så ???
//Pryzze