Frågor och svar om Scalextric Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Frågor och svar om Scalextric Digital

Inläggav pryzze 13 jan 2007, 12:30

Jag startar en tråd med frågor och svar om Scalextric Digital.



Börjar då själv med en fråga:

När mina bilar står på spåret utan att man ger gas från reglagen
så brummar det i dem från och till på samma sätt som en analog
bil gör när den får lite ström utan att den åker iväg.


Skall det vara så ???


//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav ZeeJay 13 jan 2007, 13:15

Tjena Pryzze!

Vet inte så mycket om SSD men har själv SSW (Scalextric SportWorld).
Har snurrat runt en del på http://www.scalextricsportworld.com där du bland annat har en tråd om bara Digitalt. Dock fann jag ingen info om din fråga men med SSW är det så att strömmen ligger på direkt lite svagt utan att förflytta bilarna.

Det gör att belysning ligger på direkt och från några enstaka bilar surrar även motorn.
Kan tänka mig att du har samma orska på din digitala bana.
Prova med att mäta strömmen på spåren så märker du direkt om så är fallet.

Om du är intresserad av tidtagnign o annat så har en del på Sportworld forumet lyckats att koppla in PC Lapcounter till SSD och det verkar funka bra.
Du är ju intresserad av statistik och tider så det kanske kan vara nåt för Dig.

Ha det gott Pryzze!

Mvh / ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Inläggav Lasse1930 13 jan 2007, 17:56

Jag har ju samma startset som Du, Pryzze, och förmodligen samma nå´nting punkt nå´nting utgåva på det digitala. Porscharna som var med setet brummade och mina 10 retro-chippade bilar brummar också från och till. Jag har avfärdat det som något som har med den digitala världen att göra, struntat i det och kört vidare. Inget har pajat, ej heller blivit värre.

Jag inser att i den digitala världen sker saker mycket snabbt, och redan när dessa första digitala set kom i hyllorna talades det om senare versioner av programmen. Tittar man t ex på digi chippet i Porscharna så har de en tidigare version och ser annorlunda ut än de retro-fit-chip som finns att köpa separat.

Lasse
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Frågor och svar om Scalextric Digital

Inläggav asyvan 13 jan 2007, 18:28

I digitalt så ligger max spänning på spåret hela tiden, och en modulerad signal från varje handkontroller. Den modulerade signalen tas upp av chippet i bilen och bestämmer hur mycket spänning (och därmed ström) som skall skickas vidare till motorn. Full spänning i spåret hela tiden gör att t.ex lyset fungerar även på stillastående bil, och att det lyser konstant. Det kan även göra att bilarna "brummar" lite, även om inte mina gör det. Det är helt ofarligt. Förmodligen är det den otroligt sunkiga potentiometern i handkontrollern som inte är exakt utan ger lite lite spänning till motorn även när du inte håller i reglaget. Du kan råka ut för att bilen kryper lite och då är det bara att byta handkontrollern, eller göra som jag öppna den och förbättra den.

Mät motståndet på handkontrollern vid maxgas (ohm-mätare på kontakten), den skall visa minst 5k ohm vid maxgas och runt 4 ohm vid idle (har jag för mig). Har du inte 5k ohm, utan typ 4.5k ohm så får du inte maxgas. Väldigt vanligt problem. Då får man gå in och löda på ett litet motstånd så man kommer upp i typ 5.0-5.2k ohm. Det är iof busenkelt, och ger då lika mycket mer fart till bilen som förändringen i motstånd mellan det man mätte upp och 5k ohm.

Har man powerbasen ansluten till PCn finns ett litet program som läser av den digitaliserade signalen från handkontrollern, och den skall vara 3F (hexadecimalt) när man har maxgas (alltså när den har minst 5k ohm motstånd).

Oj, måste avsluta... glass!!

Jag har massor med info om digitalt, fråga på.

/Jens

pryzze skrev:Jag startar en tråd med frågor och svar om Scalextric Digital.



Börjar då själv med en fråga:

När mina bilar står på spåret utan att man ger gas från reglagen
så brummar det i dem från och till på samma sätt som en analog
bil gör när den får lite ström utan att den åker iväg.


Skall det vara så ???


//Pryzze
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 13 jan 2007, 20:13

ZeeJay skrev:Tjena Pryzze!
Dock fann jag ingen info om din fråga men med SSW är det så att strömmen ligger på direkt lite svagt utan att förflytta bilarna.
Det gör att belysning ligger på direkt och från några enstaka bilar surrar även motorn.
Kan tänka mig att du har samma orska på din digitala bana.
Prova med att mäta strömmen på spåren så märker du direkt om så är fallet.

Spänningen är max hela tiden på spåret i digitalt. Chipet "doserar" spänningen (och då strömmen) till motorn baserat på signalen från handkontrollern. Handkontrollerns motståndsvärde digitaliseras av powerbasen och moduleras (blandas med matarspänningen) ut på spåret. Varje handkontroller får en egen signal, och chippet läser av "sin" signal och doserar ut strömmen.

Om du är intresserad av tidtagnign o annat så har en del på Sportworld forumet lyckats att koppla in PC Lapcounter till SSD och det verkar funka bra.
Du är ju intresserad av statistik och tider så det kanske kan vara nåt för Dig.

Japp, PC Lapcounter funkar med Scalextric digital om du ansluter powerbasen till PCn. Du behöver då en kabel, finns att köpa på nätet. Du kan även löda till en själv, men du behöver lite kretsar och ett litet kretskort också. Det är inte bara kabeln så att säga. Finns även massor med andra program till digital, vissa fria vissa kostar. Det fina är att en del klarar multipla powerbases och du kan alltså bygga upp till 8 spår. Det blir då 4st helt separata digitala banor som råkar ligga brevid varandra. Programmet ser till så att de är synkroniserade och tar hand om tidtagning m.m. så att du kan köra ett race med 24st bilar på 8 spår (4 powerbase med 6 bilar vardera).
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 13 jan 2007, 20:15

Lasse1930 skrev:Jag inser att i den digitala världen sker saker mycket snabbt, och redan när dessa första digitala set kom i hyllorna talades det om senare versioner av programmen. Tittar man t ex på digi chippet i Porscharna så har de en tidigare version och ser annorlunda ut än de retro-fit-chip som finns att köpa separat.
Lasse

Ett litet tips och chip, Scalextrics chip tål inte så mycket ström. Så om man byter motor finns risken att man bränner chipet. Slot.it har ett chip som är kompatibelt med Scalextric digital och skall enligt uppgifter fungera bättre. Det har dock fast LED så man måste tänka på det när man chippar. Scalextrics F1 chip är ju bra, där LED sitter på kabel. Man kan sätta fast chipet lite som man vill.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Powerbase

Inläggav asyvan 23 jan 2007, 14:18

Skickade igår in en av mina Digitala Powerbases för utbyte till version 1.5 (min var version 1.2). Detta skall tydligen ske med vändande post och ger ett kraftigare utsteg som bättre klarar många bilar och stora banor. Det är givetvis kostnadsfritt.

Som tur är har jag två Digitala Powerbases... :beer:
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav klubbe 24 jan 2007, 00:06

tänkte passa på att visa min digitala bana. vet inte hur jag ska få ner storleken på
bilden så jag bifogar en länk:

http://www.plask.se/bilbana/IMG_0114.jpg

stor bana vill ha massor av volt o ampere
då banan har 13 lane change så har jag lagt separat ström på dessa, 13,8 v 20 amp.
till banan har jag 0-30 v 10 amp, matar båda intagen i powerbasen.
brukar köra med ca 15 volt, fungerar bra med massor av fart.
har några A1 bilar som går som tåget med "bara" 13 volt.

Tack för ordet
Klubbe
klubbe
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2006, 22:31
Ort: Upplands väsby

Inläggav kirby 24 jan 2007, 01:08

Cool bana klubbe :thumb:

Kan du möjligtvis dela med dig av din visdom till oss nyfödda entusiaster?

Den äldste sonen fick en Scalextric bilbana i julklapp av sin morfar och detta satte genast fart i latenta "bilbanehormoner". I rask takt investerades det i diverse utbyggnadssatser för att till slut sträcka sig till ett riktigt kap av en "lane change challenge" på Toys R Us (tack för tipset Pryzze :beer:)

Dock märker man att det inte är samma klipp i de digitala bilarna och mer kräm är önskvärt. En detaljerad "howto" där det klart framgår vad som behövs för att uppgradera power supply, hur man bäst gör power taps, matar LC från separat power supply etc. för oss nybörjare vore kanon.

Eftersom detta är mitt första inlägg på forumet så säger jag hej till er alla :beer:

/Fredrik
kirby
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jan 2007, 00:27
Ort: Täby

Inläggav Dan J. 24 jan 2007, 08:15

Klubbe, så här kan du ändra storlek på en bild om du har Microsoft Photo Editor (vilket du nog har fått med i installationen):

Högerklicka på filen
välj "Öppna med"
välj "Microsoft Photo Editor"
Fäll ner menyn "Bild"
välj "Ändra storlek..."
välj "Enhet: Bildpunkter"
Sätt bredden till ex 500 punkter
Arkiv - Spara som
Fäll fram det som döljs under knappen "Mer >>"
Sätt ner kvalitetsfaktorn till ex 85
Skriv i annat annat filnamn så du inte skriver över originalet
Spara

1756 kB gick ner till 52 kB.

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav pryzze 24 jan 2007, 11:12

klubbe skrev:tänkte passa på att visa min digitala bana. vet inte hur jag ska få ner storleken på
bilden så jag bifogar en länk:

http://www.plask.se/bilbana/IMG_0114.jpg

stor bana vill ha massor av volt o ampere
då banan har 13 lane change så har jag lagt separat ström på dessa, 13,8 v 20 amp.
till banan har jag 0-30 v 10 amp, matar båda intagen i powerbasen.
brukar köra med ca 15 volt, fungerar bra med massor av fart.
har några A1 bilar som går som tåget med "bara" 13 volt.

Tack för ordet
Klubbe



Fantastisk bana Klubbe!
Kollade även in dina andra bilder.

Kan du berätta mer om strömmatningen.

- Skall man inte ha 12 V till Scalextric Digital?
- Vad använder du till strömmatningen?
- Hur har kopplat för att mata enbart växlarna?
- Har du några mer tips?

P.S. För att visa bilder snyggt med ett minimum av ansträngning testa Porta
http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/

Så här kan det se ut:
http://webbebis.se/gallerier/hant/2006-10-18-jls-cup/org/album/index.html

//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav pryzze 24 jan 2007, 11:28

kirby skrev:I rask takt investerades det i diverse utbyggnadssatser för att till slut sträcka sig till ett riktigt kap av en "lane change challenge" på Toys R Us (tack för tipset Pryzze :beer:)




Välkommen till forumet kirby!

Kul att tipset kom till nytta.


//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav asyvan 25 jan 2007, 18:52

klubbe skrev:tänkte passa på att visa min digitala bana. vet inte hur jag ska få ner storleken på
bilden så jag bifogar en länk:

http://www.plask.se/bilbana/IMG_0114.jpg

Otroligt läcker bana. Tänk om man hade det utrymmet att bygga på.
Vad är det sticker upp ur bordet på vänsterkanten?
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Storabjörnen 25 jan 2007, 22:43

klubbe skrev:tänkte passa på att visa min digitala bana. vet inte hur jag ska få ner storleken på
bilden så jag bifogar en länk:

http://www.plask.se/bilbana/IMG_0114.jpg

Klubbe


Bild

:)

:thumb:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav klubbe 26 jan 2007, 10:57

Goddag forumet.

Det som sticker upp i vänsterkanten är separata uttag för gashantagen, har dragit ut
4 st lite längre bort från powerbasen.

Till banan använder jag ett labaggregat från kjell company art nr 44423.
Då växlarna drar mycket ström, 2 amp varje gång en bil passerar så valde jag att
ge växlarna separat matning. Det är därför orginal strömkälla lägger av om vill ha
större bana än "orginal" eller fler än 3 bilar.

Växlarna tar ström från banan via en röd och en svart kabel, dessa löder man bort
från banan och kopplar direkt till en separat strömkälla.
Jag använder kjell company art nr 44409, den är kanske lite overkill men kan va
bra om man vill uppgradera banan någon dag.

Jag tänkte lägga upp fler bilder och berätta mer banan senare.
Borden som banan ligger på har en gång i tiden huserat en tyko bana på turne.

Tack
Klubbe
klubbe
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 sep 2006, 22:31
Ort: Upplands väsby

Nästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron