Frågor och svar om Scalextric Digital

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Inläggav asyvan 26 jan 2007, 16:13

klubbe skrev:Goddag forumet.

Det som sticker upp i vänsterkanten är separata uttag för gashantagen, har dragit ut
4 st lite längre bort från powerbasen.
Klubbe

Misstänkte det. En bra idé så man inte skymmer varandra lika lätt.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav pryzze 26 jan 2007, 16:34

Klubbe hur gör ni när en bil kör av i mitten av banan?
Når kurvvakterna utan att stör bilarna på banan?
Banan verkar ju vara enorm, vilka mått har den?




//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav asyvan 26 jan 2007, 16:47

Nedan ser man hur en CLC (Curve Lane Changer) ut inuti. Till vänster syns de solenoids som styr flippern som växlar. Den matas med ström från Sensor-skenan (den högra 175mm biten). I sensor-skenan sitter sensorerna på ett kretskort, och detta kretskort matas med ström från banan normalt sett.
Bild

Nedan syns kretskortet och den röda och svarta sladden som ger ström. Dessa löder man bort och skall alltså ansluta till en ny strömmatning. På kretskortet sitter de små sensorerna som läser av bilens LED när den passerar.
Bild

Nedan är sensorerna inringade.
Bild

Här löder jag ihop originalkablarna med nya. En sån där Helping Hand är super när man skall löda lite pill så här. Glöm inte trä på krympslangen innan du löder ihop.
Bild

Jag har lött fast Molex-kontakter, typ strömkontakter för PC-hårddiskar och sånt. Dessutom har jag satt på Kabelstrumpa på sladden och satt fast den med krympslang. Jag har limmat fast sladden på undersidan sensor-skenan med smältlim, så eventuellt drag i sladden inte påverkar kretskortet.
Bild

Sen har jag en liten kopplingslåda där jag har en ingång som passar den 5.5/2.1mm plug som sitter på original-PSU. Från kopplingslådan har jag alltså ett antal Molex-kontakter där mina LC's ansluts. Har än så länge endast 4st. Bilder på detta kommer inom kort.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Körhandtag med justerbar maxfart

Inläggav asyvan 26 jan 2007, 16:56

Här är en liten annan modifiering, sänka maxhastigheten på bilen för att barnen lättare skall kunna köra.

Körhandtaget till Digital är en variabel resistor, där den är nära 0 ohm vid stillstående och runt 5k ohm vid maxhastighet. Detta resistorvärde läses av av powerbasen och digitaliseras i en A/D omvandlare. Genom att parallellkoppla en trimpotentiometer kan man enkelt sänka och variera resistansen vid maxgas. Lägre resistans = lägre fart.
1/R1 + 1/R2 = 1/Rtot

Jag valde en 20k ohm flervars trimpot. Anledningen till att jag valde 20k är att jag kan nå hyfsat nära de 4.5k ohm jag hade vid maxgas när jag sätter trimpoten till 20k ohm. Större trimpot skulle ge ännu högre fart vid maxjustering men ge sämre noggranhet om man vill sätta riktigt låg fart (1-2k ohm).

Så här ser ju handtaget ut inuti.
Bild

Jag lödde helt enkelt på trimpoten parallell över den variabla resistansen i körhandtaget. OBS att kablarna på trimpoten sitter fel på bilden, märkte det senare. Variabel resistans uppnås mellan mittenpinnen.
Bild

Nedan är trimpoten limmad med smältlim inuti körhandtaget.
Bild

Och ett litet hål i fronten så man kan justera värdet och därmed maxhastigheten.
Bild
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav scorsese 30 jan 2007, 19:16

Hejsan.
Är en glad nybörjare som kör digitalt och ser att det pratas om en kabel från powerbasen till pc, vart finns den att köpa/beställa ifrån. någon länk?
:thumb:
Kör scalextric digital, permanentbana på g ca 30 meter
scorsese
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2004, 10:58
Ort: Trollhättan

Inläggav asyvan 31 jan 2007, 10:41

scorsese skrev:Hejsan.
Är en glad nybörjare som kör digitalt och ser att det pratas om en kabel från powerbasen till pc, vart finns den att köpa/beställa ifrån. någon länk?
:thumb:

Här kan du köpa den:
http://www.amoslot.de/product_info.php/ ... ts_id/2521

Annars går den att löda ihop själv men denna anvisning:
http://users.skynet.be/bk274532/body_sc ... l_new.html
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav scorsese 31 jan 2007, 10:59

Tackar för länken, beställt å klart :up:
Kör scalextric digital, permanentbana på g ca 30 meter
scorsese
Nykomling
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 08 apr 2004, 10:58
Ort: Trollhättan

Inläggav pryzze 31 jan 2007, 11:00

Vilket årtionde lever Scalextric i.

USB-kontakten lanserades för drygt 10 år sedan.


Hur många PC säljs idag med serieportar?


//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav pryzze 31 jan 2007, 11:02

scorsese skrev:Hejsan.
Är en glad nybörjare som kör digitalt och ser att det pratas om en kabel från powerbasen till pc, vart finns den att köpa/beställa ifrån. någon länk?
:thumb:


Vad finns det för program för att ta hand om informationen.

Kan man styra powerbasen från datorn på något sätt?


//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav asyvan 31 jan 2007, 11:51

pryzze skrev:
scorsese skrev:Hejsan.
Är en glad nybörjare som kör digitalt och ser att det pratas om en kabel från powerbasen till pc, vart finns den att köpa/beställa ifrån. någon länk?
:thumb:

Vad finns det för program för att ta hand om informationen.
Kan man styra powerbasen från datorn på något sätt?
//Pryzze

Powerbasen ger endast ifrån sig information och accepterar inga signaler in. Dessutom har Scalextric absolut ingenting idag som ansluts via porten på powerbasen.

Kabeln och de program som finns är resultatet av "reverse engineering" av intresserade. Det finns många som kör en USB-kabel istället, kanske iform av en USB<->Serial adapter och omnämnd serie-kabel.

Vad gäller program så finns en uppsjö program för laptiming, fuelmanagement, upp till 24st bilar, m.m.

Scale
http://www.rms-digital.homepage.t-online.de/

Slot-GP
http://home.comcast.net/~rubenio/Slot-GP.htm

RaceManager SSD
http://homepage.mac.com/motorsportnut/PhotoAlbum11.html

PC LapCounter
http://users.skynet.be/bk274532/

SlotTrak
http://www.slottrak.com/index.html
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav asyvan 04 feb 2007, 20:54

Tänkte fylla på med lite mer info om Scalextric Sport Digital för den som vill veta.

A) SSD har växelspänning (AC) på spåren. :thumb:
SSD matas med likspänning (DC) till powerbasen. I powerbasen omvandlas strömmatningen till växelspänning (AC). Körhandtagens signal digitaliseras i powerbasen och moduleras ut på banan. Växelspänningen gör att det spelar ingen roll om du skulle råka sätta Lane changern baklänges på banan. Lane changern har även den en diodbrygga för likriktning av banans växelspänning. Det behövs endast en matning ut till powerdrops eftersom alla spåren innehåller samma spänning. I den banbiten matar man de båda spåren från samma anslutning. Men se upp även här så att det inte blir kortis, rätt sida av spåret måste anslutas även vid växelspänning.

B) SSD bilar är långsammare. :down:
Tack vare växelspänningen på spåren så måste den likriktas i bilen, motorn är fortfarande samma likströmsmotor. Detta sker i SSD-chippet. Den som vet lite om elektronik vet att man likriktar med en diod-brygga, vilken stjäl spänning. Spänningsfallet från matningen i banan fram till motorn utökas alltså med 2st dioders spänningsfall. Detta gör att motorn kommer att ha betydligt lägre spänning än om den kör på en analog bana. Den analoga banan matas vanligen med 14-16V, och dess spänningsfall ut på banan är över diodbryggan i powerbasen. Typiskt 12V på banan som går direk till motorn. I SSD är det också 12V på banan, men som sagt ett spänningsfall i chippet. SSD mår mycket bra att öka från standard 12V till en 13.8V PSU. Då går bilarna ungefär lika bra som analogt.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav pryzze 05 feb 2007, 00:29

Tack asyvan för det suveräna inlägget.

Har jag fattat rätt?

Scalextric digital:

12 V Likström in i Powerbasen

12 V Växelström in i banan

12 V Växelström omvandlas i Chipet till

0 - 12 V Likström för att sätta fart på motorn-


Scalextric analog

16 V Växelström in i powerbasen

0 - 12 V Likström ut från powerbasen och in i bilen.


Varför inte växelström in i digatala powerbasen och
likström in i analoga??


"En dåre kan fråga mer än vad tio vise man kan svara på."

//Pryzze
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Inläggav asyvan 05 feb 2007, 09:11

pryzze skrev:Tack asyvan för det suveräna inlägget.
Har jag fattat rätt?

Japp! Förutom att det snarare är 0-10V till motorn i SSD eftersom chippets likriktar-dioder stjäl lite. Vet inte vilka dioder det är eller vilket spänningsfall de har, men typiskt 1V per diod kanske.

Vilket iof också skulle innebära att 16V AC in i powerbasen på analogt blir 14V ut på spåret, vid maxgas alltså. Kan inte någon som har en analog bana mäta spänningen över spåret vid maxgas? Gärna också spänningen in i powerbasen... glöm inte sätta mätinstrumentet till AC för in och DC för spåret.

Varför inte växelström in i digatala powerbasen och
likström in i analoga??

Kretsarna i den digitala powerbasen behöver likström, alltså enklast att mata den med likström. Anledningen man har växelström i spåret är för att kunna modulera in signalen från körhandtagen. En bra lösning.

Varför den analoga powerbasen matas med växelström som likriktas har jag ingen susning om. Verkar inte helt genomtänkt... eller så finns där någonstans en anledning.
Jens Ejvinsson
Scalextric Digital Rookie, 20m looking for a track plan
asyvan
Braidsbytare
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 28 dec 2006, 09:16
Ort: Matfors

Inläggav Kristian 05 feb 2007, 18:25

jag tycker det verkar hel puckat att mata digital powerbasen med DC för att sen växla den till AC bara för att man behöver lite DC inne i powerbasen... då måste de ju va enklare att bara likrikta de lilla man behöver inne i powerbasen...

Men man kanske ska ha i åtanke att Scalextric är ett engelskt företag och engelskmän har ju alltid haft lite lustiga ideér (+ jordade bilar och avslagen öl mm mm :beer: )
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Inläggav Storabjörnen 05 feb 2007, 18:30

Om det går ut AC till rälerna, hur kan man då överlagra den spänningen med digital information? :? Trodde bara man gjorde det på DC..

(ber om ursäkt för något bristande el/digitalkunskaper + att jag kanske inte har läst allt i tråden till fullo..)

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

FöregåendeNästa

Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster

cron