Hur begripa vad som är digitalt?

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Hur begripa vad som är digitalt?

Inläggav Blander 07 nov 2006, 17:06

Fler gröngölingsfunderingar: för att inte krångla till det tänkte jag hålla mig till Scalextric i början (=stor tillverkare etc). Men hur kattsingen ser man vad som är analogt och digitalt? Det framgår ju inte av beskrivningen av alla kit och alla bilar. Eller är det så att allt nytt är digitalt numera?
Användarvisningsbild
Blander
Kurvvakt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 nov 2006, 15:26
Ort: Stockholm

Inläggav Borgis 07 nov 2006, 17:12

Jodå, på startkittens lådor står det Sport Digital om det är det. Om det bara står Scalextric Sport så är det inte Digital... :)

Tittar du på Nordic Slotcars sida så står ju bilarna under respektive rubriker. Går knappast att ta fel på där heller. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Inläggav Blander 07 nov 2006, 17:50

Ok... men då är det alltså inte så många kit som är digitala, om jag tolkar det rätt? Och följdfrågan - kan en icke-digital bil köras på digital bana? (ja, jag vet att ni suckar nu, men det finns inga dumma frågor fick jag lära mig i skolan :) )


Digital Ignition - Digitalt
Lane Change Challenge Set - Digitalt
Formula One - ej digitalt
Grand Prix X1 - ej digitalt
Hot Pursuit - ej digitalt
Le Mans X4 - ej digitalt
Porsche GT - ej digitalt
Rally Sport - ej digitalt
Road Rivals - ej digitalt
Supercars - ej digitalt
Användarvisningsbild
Blander
Kurvvakt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 nov 2006, 15:26
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 07 nov 2006, 20:07

Blander, icke-digitala (analoga) bilar måste få ett litet konverterings-chip i sig. Scalextric säljer detta som en liten... ja, vad ska man säga... "uppgradering", så att man kan bygga in det i sina analoga bilar om man vill köra dem på digital bana.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Blander 07 nov 2006, 20:13

storabjörnen skrev:Blander, icke-digitala (analoga) bilar måste få ett litet konverterings-chip i sig. Scalextric säljer detta som en liten... ja, vad ska man säga... "uppgradering", så att man kan bygga in det i sina analoga bilar om man vill köra dem på digital bana.

/b.


Så en analog bil är helt omöjlig att köra på digital bana - det är inte så att den går att köra men ej kan byta bana?
Användarvisningsbild
Blander
Kurvvakt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 nov 2006, 15:26
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 08 nov 2006, 00:08

Blander skrev:Så en analog bil är helt omöjlig att köra på digital bana - det är inte så att den går att köra men ej kan byta bana?


Åh, det vet jag faktiskt inte, jag kör själv med gamla grejer, Scalex Classic, så jag har inte ens testat digitalt, men mitt sunda förnuft säger mig att det inte fungerar, nej.

Hoppas någon här med lite erfarenhet av systemet kan svara dig mer korrekt.
Men rimligen borde det inte funka, nej.
Likspänning borde det vara oavsett om det är Scalex Classic, Sport eller Sport Digital, men min tanke är att den digitala informationen som lagras över spänningskurvan från PowerBase:en på Sport Digital liksom "måste ta vägen" någonstans. Är det till en bil utan den digitala kretsen inkopplad så låter det som att det blir pannkaka.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav ymigs 08 nov 2006, 01:15

Scalextric Sport Digital lanserades som "fullt bakåtkompatibelt" vilket fick, i.a.f. mig, att tro att de faktiskt var så, men...
Har ingen personlig erfarenhet men efter att ha skummat diverse forum m.m. så har jag konstaterat att:
- Digitala bilar kan köras på analog bana utan att man behöver ändra någonting.
- SPORT och Classicbandelar (med adapter) kan användas med digitala bandelar.
- Analoga bilar kan INTE användas på en digital bana...
Trodde att det skulle finnas ett analogläge eller liknande, men icke.

Vissa har tydligen kopplat in både digital och analog power base i sin bana för att kunna byta mellan de båda.
Dock ett par varningens ord här efter att ha läst om användares misstag.
1. Ha aldrig transformatorn inkopplad i både digital och analog powerbase samtidigt!
Koppla alltid ur den ena innan du kopplar in den andra.
2. Det finns risk att växlarna inte ligger emot som de ska om de inte styrs aktivt vilket kan resultera i att bilar växlar spår av misstag när man passerar en där styrtungan glidit ut i spåret. Dessutom måste man tydligen göra något ingrepp i växeln för att klippa strömmen till andra spåret...

Men det borde finnas någon här som faktisk testat själv?

Janne
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster