Ännu en recension av scalextric digitalracing

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Ännu en recension av scalextric digitalracing

Inläggav DigitalMicke 02 jan 2006, 21:37

Jaha, första inlägget på forumet blir en recension av digitalracing.
Kan väl börja med att tala om att jag aldrig kört en riktig bilbana förräns nu. De bilbanor jag har kört förut har varit av typen, gasa, gasa, gasa, magneten släpper och pang så sitter bilen i väggen. Alltså sådana där bilbanor som är 12m, har loopar och en massa annat skumt, men som kostar under 500:-.
Som far till två pojkar (3 år resp. 8 mån.) så kände jag det som en skyldighet för mig att låta tomten komma med en bilbana till familjen i år :P
Efter att ha läst en del på bl.a. detta forumet så lättade jag börsen till förmån för den digitala världen, kanske mest för att man är teknikintresserad.

Nåväl slutjiddrat.
När vi packade upp bilbanan på julaftonskvällen så var det första som slog mig att delarna var stora, jag förväntade mig att de skulle vara större än det där billiga skräpet man provat förut, men inte såhär stora. Inte för att det är någon nackdel, tvärtom så gav det intrycket av kvalité. Sedan var banbitarna inte av hårdplast utan av någon mjukare plastsort, vilket kändes trevligt ifall man skulle råka trampa på någon bit av banan.

3 stycken var vi som dreglade i kartongen, jag, äldsta sonen och svärfar. Efter att plockat upp allting så hittade vi banbeskrivningen och började plocka ihop banan. Innan man visste ordet av så var allt ihopplockat. Svärfar hade då fått tag på en kontroller och min son den andra. Sonen var den första som fick på en bil, sekunden senare låg bilen långt bort på golvet snurrandes på taket. Som väl var hade jag förberett mig på en 3-årings sätt att hantera gashandtaget. Jag hade nämligen införskaffat mig ett extra handtag och lött dit en potentiometer så man kunde ställa maxhastigheten (hur jag gjorde blir i tråd Nr2 (inkl bilder)). Ett snabbt byte och lite inställning av potentiometern så var sonen snabbare än svärfar (utan avåkningar) :D

Efter 5 min så tröttnade sonen (för stunden) så då fick pappa prova :) Vilken känsla, bilen ligger som klistrad (om man inte gasar för mycket) och hastigheten gick att ändra steglöst. De billigare banorna har ju väldigt okänsliga kontroller vilket leder till att det kanske bara finns 2-3 olika hastighetssteg. I början var svärfar snabbare än mig, han körde med tekniken så hög jämn fart som möjligt, jag hade en liten annan taktik jag försökte anpassa hastigeten efter hur banan ser ut, d.v.s i snäva kruvor lite gas, i vida kurvor mer gas och på rakor mycket gas. Det tog ett tag att få in tekniken men till slut fick svärfar se sig slagen :D
Jag har inte hunnit testa så många olika race modes, men det har varit stenkul såhär länge, fann mig själv sitta och köra varv efter varv, efter varv för att få den bästa tiden, min magiska gräns att slå nu är 2,3s per varv. Det kommer nog men de sista hundradelarna är svåra.

Vidare har jag testat att flytta magneten på en bil. Från fabrik så sitter magneten alldeles framför bakhjulen, detta är vad jag upplever den snabbaste setupen. Lite roligare blir det dock om man sätter magneten bakom framhjulen. Bilen sladdar lite mer i kurvorna, men varvtiderna blir lite sämre runt 2,7s per varv. Sist provade jag att ta bort magneten helt och hållet, varvtiderna blir urusla men oj vad skoj, nu spinner bilen t.o.m. loss vid gaspådrag. Efter lite övning så kunde man ha bredställ i hela kurvorna. Dock var det väldigt lätt att man gasade för mycket vilket resulterade i många avåkningar. Efter ett tag längtade man efter att jaga varvtider igen, men det är kul att kunna variera åkningen. Jag upplever de båda bilarna som jämnsnabba d.v.s. inte som någon anna skrev att den röda skulle vara snabbast.

Till trettonhelgen så kommer en kompis över för en rejäl omgång körning, så då får man kanske använda banbyten lite grann också. Visst har man provat att byta bana, men den banan som man bygger upp via beskrivningen ger ingen fördel av att byta bana, mer än att man kan köra om, om framförvarande ligger och blockerar. Med magneter så finns det ingen anledningen att byta bana (om bilarna kör på olika banor), men utan magneter så vill man åka på den banan som har sladdzoner i ena ytterkurvan, detta gör att man kan hålla högre snitthastghet. Tyvärr har jag bara 2 bilar men planerar att skaffa fler då får man ju också nytta av banbytena.

Lite dåligt tycker jag det är av scalextric att inte ha skapat en bandesign som tar vara på att man kan byta bana, jag menar, det finns ju så många möjligheter med att kunna byta bana. T.ex. i en chikan så vill man ju åka från innerkurva till ytterkurva till innerkurva till ytterkurva, för att få så hög hastighet som möjligt. Nu i år (läs 2006) så ska ju en rak banbytesdel också släppas vilket jag ser fram emot. Vidare så hade det varit kul att ha en bandel som går ihop till en gemensam (heter inte de banbitarna rally?) på slutet så har man en växel där man får välja spår, kan bli kul att då man ligger hack i häl på någon och försöka lista ut vilket spår han tar. Nåja digitalt har potential, men ur kartongen ger det inte mycket mervärde om man inte är fler än 2 som kör samtidigt. Dock klurar jag på en mer avancerad bana där man kan utnyttja fördelarna med att kunna byta bana, dels för att få snabba varvtider och dels för att kunna köra lite mer taktiskt. Detta går ju inte med de bandelar som följer med så det får bli att inhandla lite mer bandelar, ojojoj, detta kommer att kosta.

Jag kanske saknar lite punsh i bilarna, framförallt då man gasar sig ur en kurva. Främst saknade jag det efter att ha bytt från att ha haft magneterna fram till att flyttat dem bak, då vill man gärna ge på bilen i kurvan så bakändan slänger ut lite. Med magneterna bak så går det inte, eller det är väldigt svårt att få till det rätt utan att åka av. Hade inte någon på forumet skrivit att på de analoga banorna så kör man med 14V och på digitalt 12V och därmed så saknas lite punsh, så hade jag nog inte reagerat på att jag saknar punsh. Men det går ju att avhjälpa med lite värre motor eller en annan strömförsörjning.

Nåja, det var inte meningen att det skulle bli så långt men jag hoppas någon har nöje att läsa mitt inlägg eller kanske t.o.m att någon springer och inhandlar en digital bana.
Ska man köpa nytt, så tycker jag digitalt (även om det kostar lite mera). De där bilbanorna som går att handla på vilken leksaksaffär för mindre än 500:- är inget att ha. Visst scalextric kostar 4ggr mer och är hälften så långt, men det är 10ggr roligare, 50 ggr mer känsla och sedan går det ju scalextric att bygga ut + alla snygga bilar.
DigitalMicke
Kurvvakt
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 dec 2005, 12:15

Inläggav Storabjörnen 02 jan 2006, 22:56

Bra o kul recension som jag gillade att läsa. Tack för den Micke!

Själv kör jag Classic, och utan magnet. Men digitalt är kanske skarpt på ingång? När får vi se en stor seriös digital version av exempelvis Rallytorget Superstage eller liknande månntro?
Är säker på att digitalt är på framarsch, lär nog dyka upp en del seriösa byggen inom närmsta tiden, allteftersom folk har råd att köpa utbyggnadssatser.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav magnuss 02 jan 2006, 23:04

Fler som inte kunde hålla sig från dom digitala markerna ser jag ... :D

Köpte själv digitalt för några månader sedan efter att ha kört analogt innan. Har också haft bara de 2 standard bilarna med 2 handtag så det har inte gett så mycket, men nu till jul så fick Mercedesen som är digital + 1 konverteringschip. Så efter lite löddande och mixtrande så har jag helt plötsligt 4 digitala bilar. Dock av lite olika karaktär eftersom jag gjorde om en F1 till digital och huga vad med bresladd det blev med den. Mercedesen går fint, men det saknas lite kräm för att den skall bli riktigt skoj, är det lite kurvigt parti så är det bara att trycka full gas men man får väl plocka ur magneten och se om det hjälper.

Dock har jag börjat spetsa in mig på att komplettera med Sport World också och på så vis få 2 handtag till med i paketet som även dom kan användas till det digitala. Frågan är väl bara om och när det dyker upp på den svenska marknaden ....
magnuss
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 aug 2004, 15:40

Inläggav Nico 03 jan 2006, 10:08

Trevlig recension, och välkommen till forumet!

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster