Äntligen kom startsetet hem till oss. Vid första anblicken ser det bra ut med två Boxterbilar snygga handtag schyssta grejor rakt av.
Byggde ihop banan enligt ritning och det gick väl på c:a 20 minuter där bro konstruktionen tog lite tid att fatta då jag aldrig läser instruktionerna förrens jag fastnat (typiskt många av oss tror jag). Banan blev ett slags brett w med spårbyte i två kurvor och enligt infon 6,72 m lång. Nu var det dags att kolla om bilarna funkade.
Jag o äldsta dottern fick prova först och körde bara runt lite för att "känna" in banan. Hmmmm tänkte jag något känns fel....men lämnade över till den yngsta dottern och satte mig för att läsa lite i manualen....AHA....där stod det ngt, alla bilar kan tydligen välja om de skall bromsas vid släpp av gasen, inte alls eller mha en knapp på handtaget...STOPP ropar man till döttrarna som kör likt två John Mcenroe på hal is...dvs smockan hänger i luften och bilarna får MYCKET stryk.
Satte mig vid den digitala kontrollenheten och knappade in att bromsen skulle skötas mha knappen. Detta ledde till mer"flyt" i körningen och bromsknappen används aldrig. Vi fortsatte att köra lite under fredagen och utvärderingen måste bli positiv, spårbyten funkar klockrent och bilarna funkar riktigt bra.
På lördagen skulle det komma två polare med familj till mig så jag åkte till TRU för att inhandla en extrabil. (har ju två analoga till men inte fått chip till dem ännu). Det blev en Audi TT med handtag för 600 spänn (aj). Nu skulle digital racing testas på allvar.
WOW....efter många olika race med diverse konstellationer så måste jag säga att racingen är intensiv och rolig. Vi körde oftast Grandprix på 25 varv, där vi la till regeln att om man körde av så ropade man stopp och alla skulle stanna, sen fortsatte alla då man var återplacerad på banan. Stopp fick dock bara ropas två ggr/bil, efter 3:e utkörningen var du diskad, detta ledde till försiktig, planerad körning där om du ledde bevakade din ledning genom att lägga dig i samma spår som den som jagade dig...taktiskt!
Allt är dock inte bara positivt:
1. Handtaget som följde med Audin suger, det ger inte lika mycket kräm som de andra och detta är tydligen ett känt faktum enligt brittiska forumet. VAD I.... 200 kr rätt ner i säcken, tycker att Scalextric skall kalla tillbaks alla felaktiga handtag genast!!
2. Att ha spårbyte bara i kurvor?? Vi saknar ett X på en raka av samma typ som SCX har.
3.Displayen på enheten är sjukt liten och infon därifrån kan du glömma att se under racing.
4. Banan är för kort för att det skall bli "riktig" racing.
5. Bilarna tappar greppet väldigt lätt i kurvorna, och särskilt då du byter spår i en kurva, hastigheten inför bytet måste vara väldigt låg. (Återkommer mer om detta är likadant för Vipern, o GT3:an då jag chippat dem)
Usch ...jag är värdelös på att skriva men en jävel på att snacka, men hoppas att ni förstår ngt av ovanstående!
/Prez[/list]