Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 06 jan 2013, 02:23

Har insett att jag tänker alldeles för mycket och jobbar alldeles för lite. Så för att få mer erfarenhet så tänkte jag bygga en mindre bana till att börja med. Tanken är att den skall ersätta plastbanan i garaget och sedan på sikt få ett lock ovanpå så att jag även kan fortsätta att bygga mina plastbanor när lusten faller på. Samtidigt så passar jag på att dra ner lite på utrymmet, använder idag 330 cm x 220 cm men har insett att det är förbaskat opraktiskt.

Banan kommer vara analog i första läget.
Storlek 320 cm x 170 cm.
Pit-stop får stryka på foten i detta bygge då det helt enkelt inte finns plats.

Här kommer mitt utkast på layouten som kommer fungera som en guide. Lexanlinjalen kommer användas och förhoppningsvis så blir banan lite mindre "Scalextric" och lite mer "Fräst" när den är klar .

Bild

Funderar på en bredd mellan spåren på 10 cm och 8 cm från spåren till bankanten (8 + 10 + 8 = 26 cm). I kurvorna vill jag gärna ha bredare sladdzoner.

Tar jättegärna er input innan jag sätter igång fräsen.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Lasp 06 jan 2013, 03:15

Som jag skrev till dig tidigare, personligen tycker jag att det blir för brett!
Om man bara skall köra 1:32 kan det vara mellan 60 - 75 mm mellan spåren utanför spåren 40 -60 mm beroende på sträckning. Man kan senare komplettera med sladdzoner och även chikaner eller curbs för att få ett dynamiskt utseende. En bil är väl mellan 58 -62 mm bred.
Men det är mina tankar, har ju ändrat åsikt många gånger under resans gång ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 06 jan 2013, 13:56

Ska precis ut på altanen och såga upp lite MDF skivor så jag kan pussla ihop dem och börja rita lite. Planen är att rita upp hela banan, först med en blyertspenna så jag kan sudda och ändra allt eftersom, och sedan när jag äntligen är nöjd sätta mera permanenta linjer på skivan med lite mera permanenta märkpennor.

Jag tror heller inte att man behöver ha så mycket utrymme på rakorna, möjligtvis lite svängrum in och ut ur kurvorna. Det är mer kurvorna jag vill fokusera på att ha rejält med utrymme så att det aldrig någonsin är en fråga om att kana längst med räcken eller få en deslot för att bilen hamnar utanför "banan".

Men jag tänker lite som så att det skadar inte att ta i lite och om inte annat så ger det ju lite utrymme för att bygga räcken, scenery och fästa nät i. :D Inte mycket utrymme på banan för scenery, men lite gräs och lite mark upphöjningar måste jag ju få till och tunneln måste ju byggas! Var enda design målet med denna bana, så jag får öva lite och prova att bygga en tunnel.

Vad tror ni om layouten annars? Jag är fortfarande så fast i mina plastbanor och att kunna ändra allt eftersom när jag blir missnöjd, så just det här med att bestämma mig för en layout är ett GIGANTISKT mentalt hinder. Jag blir liksom aldrig nöjd, och har insett att enda sättet jag kan komma vidare är att bara bestämma mig, spotta i nävarna och bygga.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav L Kongo 06 jan 2013, 16:32

Det blir 1000. :thumb:
Jag rekommenderar att du har minst 90mm mellan spåren.
Annars blir det mest nerfingfestival. Inge' kul, bara irriterande.
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav L Kongo 06 jan 2013, 16:47

mINdAt3z skrev: just det här med att bestämma mig för en layout är ett GIGANTISKT mentalt hinder. Jag blir liksom aldrig nöjd, och har insett att enda sättet jag kan komma vidare är att bara bestämma mig, spotta i nävarna och bygga.

Jo tack, det där känner man igen. Trasslet med att ta ett beslut, alltså.
Efter ett oändligt antal skisser i papperskorgen en gång i tiden, tog jag mej friheten att kopiera en bandesign som
jag visste fungerade. En karusell och rejäla sladdzoner adderades och tillvaron har varit rock n' roll sedan dess.
Men de verkliga essen är de som skapar sin egen banlayout, spottar i nävarna och börjar bygga.
Tillexempel....du.. :thumb: :thumb: :thumb:
"Ju äldre jag blir, desto snabbare var jag."
Användarvisningsbild
L Kongo
Depåman
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 apr 2012, 14:39
Ort: Skåne

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav largasso 06 jan 2013, 18:44

Håller med Kongo på alla punkter :thumb:

Banan ser ut till att ha ett gott "flow", känns som om den skulle funka väl även som digital.
Jag har 100mm mellan spåren och även det känns lite trångt ibland, efterhand som man
lär känna banan blir körningen ju bredare.

Beslutsproceduren är en plåga, men jag tycker ditt förslag på att rita upp
och ändra i 1/1 känns perfekt, då kan du låta det mogna fram under en tid.
Tänk på så att banan blir körbar åt båda hållen så får du dubbelt upp för besväret :w00t:

Lycka till
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 06 jan 2013, 22:53

Bara en liten uppdatering.

Blev en kreativ dag. Gamla utrymmet är upprensat. MDF skivorna är tillsågade (förutom en sida som jag planerar såga till när skivan väl är monterad så att den matchar ramverket) och en ny ram har påbörjats.

Körde på tills skruvdragarens batteri gav upp och jag fick slut på vinkeljärn, så det får bli en tur till Byggmax i morgon på väg hem från jobbet.

Känner redan att jag jobbar lite i fel ordning, men då layouten på banan inte är 100% spikad så vill jag få upp skivorna på ramverket "ASAP" så jag kan börja rita. Den lilla damen hemma var inte helt pigg på att ha 3 mastiga MDF skivor liggande på vardagsrumsgolvet under den kreativa processen. Kvinnor? :cuckoo: :-? :w00t:

Ska försöka posta lite bilder när ramverket är klart och det finns något annat än skruvdragare och sågar att kika på. Blir förmodligen i veckan om hälsan och jobbet tillåter.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 06 jan 2013, 23:03

largasso skrev:Banan ser ut till att ha ett gott "flow", känns som om den skulle funka väl även som digital.


Jag har inte släppt tanken på digitalt även på denna bana, men det får bli en efterkonstruktion. Jag har fått till kod för SSD på en Arduino och även MSP 430 som både känner av bil ID och önskemål om banbyte samt en trigger driver för point-motorer i en PoC. Ska försöka finjustera koden det närmaste och kommer försöka få ihop en post på det vid tillfälle här i forumet om det är någon som vill återanvända det.

Just nu så behöver det provas lite mer utanför "testbänken" för att man skall känna att det är stabilt.

Det jag saknar just nu är möjligheten att tillverka bra flippers. Har mailat Rick på Scorpius och kollat av vad han vill ha för en uppsättning flippers med skruvar och annat men då utan point-motorerna och elektroniken, men har inte fått något svar ännu.

Så... det som stoppar digitalt just nu är tålamodet, vet inte om jag orkar var utan en bana helt och hållet tills dess att jag får till några schysta flippers!

Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att få några tillverkade i plast från dig?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Marsupilami 07 jan 2013, 01:17

Känns spontant som om du fått med en hel del variation i designen, man får jobba med avtryckarfingret för att få ett bra varv. Sådant gillar jag.
Har "kört" den i huvudet i båda riktningar och det känns som om det fungerar.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav largasso 07 jan 2013, 02:27

mINdAt3z skrev:
Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att få några tillverkade i plast från dig?


Kom med en enkel ritning hur du vill att de skall se ut samt tjockleksönskemål så ordnar vi det. :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 07 jan 2013, 08:57

mINdAt3z skrev:Det jag saknar just nu är möjligheten att tillverka bra flippers. Har mailat Rick på Scorpius och kollat av vad han vill ha för en uppsättning flippers med skruvar och annat men då utan point-motorerna och elektroniken, men har inte fått något svar ännu.


Läste svaret från Rick nu på morgonen. Alu-flippers kostar ju 8 AUD på hans hemsida (~55 sek) och då tror jag inte att skruv/muttrar följer med för montering. Han ville inte splitta kitten utan rekommenderade mig att köpa hela assembly kittet med en PECO-motor, MDF bit och skruv och sladdar för 40 AUD (~265 sek). Tyckte det var lite väl dyrt för en PECO PL-10 och ett par muttrar. En PECO Point-Motor köper man ju på e-Bay for 65 sek utan problem.

largasso skrev:Kom med en enkel ritning hur du vill att de skall se ut samt tjockleksönskemål så ordnar vi det. :thumb:


Largasso, jag klurar lite och återkommer! Kanon! :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 08 jan 2013, 23:57

Nu är det snart dags för lite bilder. Kvällarna är alldeles för korta och jag inser också att även om min tid är kort, så är skruvdragarens batteritid ännu kortare. Hade gärna dragit fast de sista reglarna i ramverket. Kanske dags att investera i lite rejälare grejer med extra batterier.

Tankevurpa #1:
Såga aldrig ut MDF skivorna först. Ni med snickarvana "snickrar" nu högt över att jag gjorde det. Det är ungefär som att bygga lego med sneda bitar efteråt och man får anpassa sig hela tiden och jag skapade säkerligen ett par timmars extra jobb åt mig själva.

Lärorikt är det! Kul är det (även när man svär över sin egen dumhet)!

I morgon åker ramen upp på bockar och får justerbara ben. Sen är det dags att börja rita! Bilder på kaoset kommer då.

Idag ramlade även lite elektronik in i brevlådan. Lite sensorer, kablar och bus för tidtagningen. MEN, det får vänta!
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 10 jan 2013, 23:27

Ramen är byggd och uppe på fötter och justerat in det hyffsat mot det helt ojämna och sluttande garagegolvet så att det är hyffsat jämt. Nu har jag lite jobb framför mig att rätta till lite fel och brister genom att slipa men skivorna ligger på och väntar på penna och lexanlinjalen för att rita upp banan, så jag misstänker att Captain Morgan kommer på besök på lördag och tar med sig lite kreativa åsikter.

Funderar skarpt på om jag kommer att lyckas få till ett lock på banan på sikt (för att kunna bygga plastbanor ovanpå). Ramen är ju STOR, även om jag valt bort 50 cm och flyttat ut den från väggen för att komma åt lättare. Får klura på den med tiden.

I morgon får det nog bli att dammsuga, städa upp spillträ och skura av golvet lite. Sågspån, verktyg och skräp överallt nu och jag legat på rygg och skruvat in höjden på benen och rullat mig i det. Knappt man får tillstånd av damen att gå in i huset och värma upp sig mellan skruvandet.

Tog ett par bilder, men hade dåligt med ljus då jag skruvat ned lysrörsarmaturerna. Får koppla upp bygglampan i morgon och be tjejen ta några bilder. Datorer förstår jag mig på, kameror är de värre med.

Kul är det! Tyvärr har jag en tendens att aldrig någonsin bli nöjd, så just nu ser jag bara smutsen och misstagen. Men jag tror att det släpper när jag börjar rita.

Vi ses snart!

Lort Micke.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav thekop 11 jan 2013, 22:51

Bilder tack :)
Kör så det ryker, brända bananer.

http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=23&t=8131
thekop
Mekaniker
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 dec 2009, 17:57
Ort: Norrköping

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 11 jan 2013, 23:26

Här kommer lite bilder över kaoset. Ursäkta röran. Vi bygger bilbana!

Bild

Bild

Bild

Nu ser ni hur jag fuskat till det för att justera höjden mot golvet också.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster