Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav PerLarini 19 jul 2013, 16:28

Det går bra för dig ser jag. :thumb:
Tur för dig att jag bor långt bort, annars hade jag kommit hem till dig ikväll med en näve
nylimmade hjul som måste slipas in! :beer:
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Bore 19 jul 2013, 23:15

Ser bra ut. Alltid kul med nya leksaker 8)

Kan tipsa om Plastic Paddings (stavning?) Elastiska spackel. Sliptorrt på 20 minuter. Sjunker inte in som det vanliga spacklet. Samt att det är elastiskt och följer med träet i vått och torrt. Med andra ord inga sprickor när man krälar på bordet efter avkörda bilar.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 20 jul 2013, 00:27

Tack Bore, plockar upp det i morgon och testar lite. De här sprickorna driver mig till vansinne. Vet inte om det är spacklet eller att det är riktigt varmt nu i garaget eller vad det är.

:up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Bore 20 jul 2013, 10:40

Jag är supernöjd med det elastiska. Jobba snabbt och med små ytor och mängder i taget (då det härdar snabbt) så behöver man bara spackla en gång.
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 21 jul 2013, 19:10

Köpte den här...

Bild

... och den verkar funka kanon. Men helskotta vad fort det härdar! Det gäller verkligen att vara snabb! :) Men det täcker fint och verkar flexa bra. Så jag är toppennöjd och tackar och bugar för tipset. :up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Bore 21 jul 2013, 20:58

Ja helt rätt.

Man får blanda små doser samt hålla sig utomhus för det stinker bensin i hela kåken sen!
Användarvisningsbild
Bore
Braidsbytare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 mar 2013, 19:08
Ort: Bjuv

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav Kristian 22 jul 2013, 00:13

Mindre härdare så härdar det långsammare. Det är varmt nu så det går fort ändå.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 31 jul 2013, 22:30

Några steg framåt. Banan har blivit helt utskuren. Ryggen har fått ta stryk när man stått böjd i timmar och duttat in färg i spåren. Två lager färg på banan har blivit rollad och sidorna har fått lite färg de med, även om de kommer bli gömda av framtida scenery.

Bild

Bild

I morgon får det nog bli en del öhl eller lite sällskap av Captain Morgan för att mjuka upp ryggen. Dags att städa upp lite och få på lite koppartejp.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 01 aug 2013, 15:00

Ibland får man ju bara lust att ta med sig släggan och gå ut och riva skiten och börja om. Har kört banan runt med en handdragen bil och inte uppmärksammat att ett av spåren i kurvan går så tight att däcken på vissa bredare bilar hamnar utanför banan. Kul! :cuckoo:

Två öhl, fram med slipen, fräsen och... ja vad tusan, det är väl bara att köra på och hoppas på det bästa.

Hur jäkla dum kan man vara. :D :beer: :drunk: :thumb:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav largasso 01 aug 2013, 16:17

Limma på en slice mdf ( som ett sladdspår) snabbt och enkelt.
Jag fick göra det på min bana på 2-3 ställen, efter spackel och färg märks de inte.

Ser snyggt ut.
:thumb: :thumb: :thumb:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 01 aug 2013, 23:07

Det hade nog varit bättre. Jag valde mellan det eller slipa, spackla och fräsa ett nytt spår. Det blev det senare då jag hade 10+ cm mellan spåren i kurvan och det fanns lite utrymme för att dra in spåret. Ledsamt, då man sett fram emot att få tejp på banan. Men det är ju ett bygge för att lära sig, så jag får väl lägga även detta misstag på listan med saker jag lärt mig på vägen.

Kan fortfarande inte fatta hur korkad jag är och missade detta. Var så fokuserad på att känna av om det fanns några "hugg" i spåren att jag inte tänkte på att den Scalextric bilen jag drog runt banan faktiskt var rätt smal.

Får se hur det blir i morgon när jag pillat lite färg i nya spåret, spacklat och slipat nya spikhål, slipat ner färgen lite och lagt på ett par lager färg. Håller tummarna för att det funkar....

:up:
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 01 aug 2013, 23:20

largasso skrev:Jag fick göra det på min bana på 2-3 ställen, efter spackel och färg märks de inte.


Tackar för övrigt för detta. Känns lite bättre när man vet att även en mästare på banbygge lyckats tänka fel ibland. Har gått och svurit över min egen dumhet hela dagen, och förmodligen drivit damen till vansinne med mitt sura anlete. :D

Får köpa en blomma eller något till henne i morgon och tacka för att hon inte bara står ut med att jag spenderar hela dagarna i garaget, utan även trampar omkring sur och mumlar svordomar hela dagen.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 04 aug 2013, 09:54

Bild

Slipade. Spacklade. Fräste om spåret. Slipade och målade om. Det gick väl "ok".

Använde det Plastic Padding spackel jag köpte för att fylla upp det gamla spåret och fick ett lite konstigt fenomen. Även om jag slipat ner allt jämt och så verkar det som att Plastic Paddingen tar färget annorlunda, så jag fick en liten "grop" som ändå följer det gamla spåret. Detta spacklet funkar kanonbra på små bitar av banan och för att få ihop MDF bitarna, men det var nog ingen bra idé att använda det på felfrästa spår.

Bild

Fått på koppartejpen på ena spåret. Dubbel-ledande tejp funkar kanon och sparar ju massor av tid. Gick tejpen av så var det bara att lägga en bit ovanpå och fortsätta. Efter att hela spåret var tejpat så gick jag på med en borr och borrade upp två 3mm hål i spåret, la ner en mässingsskruv och la en ny bit koppartejp över. Ingen lödning alls och allt bara funkade på första försöket.

Mätte upp strömmen runt hela banan, var kanon. Mätte direkt på utgångarna på nätagget och jämförde med banan och det är en skillnad på kanske 0.01v efter allting är inkopplat.

Ska på med en powertap till idag och sen ska naturligtvis något fint sätt att koppla in handtagen till. Men det får bli senare.

Bild

Ungefär 2000 varv senare med tillfällig tidtagning med Webcam. :up:

En nyttig läxa till jag lärt mig. Luf´s linjal skriker om att ha mjuka linjer och det är lätt att gå för långt och få mindre vassa linjer än man tänkt.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav snugged 04 aug 2013, 16:58

fantastiskt bra jobbat och det verkar ju bli riktigt bra! :thumb:

mINdAt3z skrev:En nyttig läxa till jag lärt mig. Luf´s linjal skriker om att ha mjuka linjer och det är lätt att gå för långt och få mindre vassa linjer än man tänkt.


men där var jag inte riktigt med, du menar att det blev för "mjuka" linjer?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Banbygge - Första lite mer seriösa bygget

Inläggav mINdAt3z 04 aug 2013, 22:09

Precis, man börjar med en tanke att man skall ha lite svåra kurvor, sen när Luf´s linjal kommer fram så är det lätt att det blir lite mjukare linjer.

Tar med mig det till nästa bana.

Andra spåret tejpat och en till powertap borrad, skruvad och kopplad. Och första bilen ner i backen! Tjo. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 75 gäster

cron