Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav GTA 11 dec 2012, 20:48

Ja nu är det väl dags för en projekttråd. har samlat på mig skapligt med kunskap för att kunne slutföra en digital bana.

just nu är det ganska långt bort så denna bana är i planeringsstadiet & vissa delar i test.

Den kommer att vara på övervåningen i garaget som inte är klart än.


Banan kommer vara en fräst en men växlar & start kommer bestå av infrästa digitalväxlar & Powerbace adv (6car) från scalextric. Det kommer även finnas egentilverkade mekaniska växlar för depå & möjligen för att sprida ut fälet på den långa rakan.

(mekanisk växel)
Bild


Den kommer att byggas i sektioner med spånskiva och MDF. Detta kommer att innebära att man kan byta ut en sektion på banan eller byta platts på 2st då dessa kommer att passa var än man stoppar in dom. (förutom startmålrakan med tillhörande vänstersida) Den kommer bli 3spårig med en powerbase för 6st bilar.

(detta är första ritningen. växlar & var banspåren byter platts/korsar varandra är inte med, inte heller höjdskillnader ) (sen saknas det ju såklart en massa sektioner. en sektion är 120x250cm & kan vändas åt alla håll.
Bild

Bild


Depån kommer bestå av mekaniska växlar så att 4st bilar kan vara inne samtidigt. (möjligen lite overkill men ifall man skulle vilja uppgradera & köra fler bilar så är det bra om man inte behöver bygga om depån)

Bild

(Info om hur mekaniska växlarna fungerar & hur depån är tänkt finns på Digitala delen på forumet.)
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav Lasp 11 dec 2012, 21:35

Bra. Ser riktigt häftigt ut, skall kollas noga.
Vi behöver alla mer erfarenheter över växel placering, depåstopp och en massa annat.

Jag tror att du kan ta bort ett spår på flera ställen av banan. Rita hellre in påsättningszoner. (inga snuskiga tankar).

Det är stickspår där banvakten kan sätta på en bil utan att det kommer någon bakifrån,
så bestämmer föraren när han eller hon (hen) kastar sig in i jakten igen.
Men som alltid, bättre att göra och få köra, än att bata tänka och vänta, säger Lasp
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav GTA 11 dec 2012, 22:42

bra idé med påfarts spåren. (finare ord kanske) påsättningszon ska jag göra i sovrummet ikväll :D

ja man kan ta bort nått spår & köra med 2 spår ett tag för att sedan slänga in en mekanisk växel till 3 spår igen.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav GTA 08 jan 2013, 13:17

Man blir så avundsjuk på alla som håller på & bygger på sin bana. Just nu så set det kallt ut där jag ska bygga men plasten på taket ska dit i helgen & möjligen nästa blir det plåttak på. Sen väggar & golv så är det klart =)

Bild

har roat mig idag med att bygga en däckslip. funkar rätt OK. & bilarna studsar inte lika mycket på min dragstrip längre. :thumb: Det var en vit Layland som fick sätta livet till.

Bild
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav fightfireman 08 jan 2013, 13:44

Smart däckslip.... :thumb: :thumb: :thumb: Den skall kopieras...om man får...eller har du copyright på den?
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge Trönödal Raceway (Digital)

Inläggav GTA 08 jan 2013, 14:01

tack. bara att kopiera. :)

tips: min layland är aningen för mjuk bak. ta en bil som inte flexar så mycket i karossen. jag fick förstärka min med avklipta buntband som är pålimmade under.
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 88 gäster