Projekt H/O-69 SSC 1B

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 11:15

Modellracing är kul, har satt ihop en -61a Impala och en -53 Corvette i 1:24/25 scala med begagnade chassien.
Nu ska jag för första gången bygga en helt ny bil som jag ska använda i ssc´s klass 1B.
Karossen blir AMT´s -69 Hurst/Olds, anledningen till det valet är att jag en gång ägde ett 1:1 renoveringsobjekt av den bilen. 906st byggda(eller var det 912), 3 var cabbar. 4 st ht var intagna i sverige, GeKå´s Göran Karlsson i Ullared hade en i sitt museum, en gick som dragracingbil i norrland, en som raggarbil i Karlstad på tidigt 80tal.
Den fjärde har jag ingen aning om var den tog vägen!
Våran hade för övrigt Gunne Back(dragracing legend) tagit hem från USA -76. Jag och min dåvarande fru köpte "raggarbilen" och skulle renovera men svårigheten att få tag på originaldelar och priset på delar gjorde att vi var tvugna att sälja, lite trist idag när de säljs för runt 79-90" $!! Nu finns den i ett garage i Arvika hos en Olds 442 entusiast och jag hoppas få se den bilen renoverad ngn gång i framtiden!
Hittade byggsatsen på Ebay, gissa om jag blev glad! :beer:
Nåväl, chassiet blir ett Schöler striker50. Som ligger i en DHL transport just nu!
Kommer att lägga in bilder allteftersom processen framskrider, ni får gärna inflika med tips och jag kommer att fråga en del om chassiebyggnad och settup, för det är ju mitt första egna chassiebygge!
Och förhoppningsvis blir fler sugna på att bygga sådana här bilar, för det är sjukt kul att rejsa med en egenbygd bil!!
CIMG1175.JPG
nyöppnad och inspekterad.
CIMG1175.JPG (89.79 KB) Visad 23041 gånger

CIMG1178.JPG
Markerat hål för vingen, förstärker med metalpinne för bättre hållbarhet.
CIMG1178.JPG (56.43 KB) Visad 22992 gånger

Nu väntar jag på chassiet så jag vet hur inredningen kommer att se ut och få plats!
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Burström 29 nov 2012, 11:26

visst är det kul och bygga egna bilar :) och sedan att man kan köra dom är ju bara ännu :D .
En liten fråga hur bred är karossen? efter som du ska köra 50 chassi.

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 12:09

Burström skrev:visst är det kul och bygga egna bilar :) och sedan att man kan köra dom är ju bara ännu :D .
En liten fråga hur bred är karossen? efter som du ska köra 50 chassi.

CB

64mm mellan trösklarna, får 7mm per sida till karossfästena!
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 15:24

Sådär, då har chassiet kommit. Plockat ur det ur påsarna och inspekterat, blev rådd att köpa h-plåt av glasfiber för det böjs inte vid krasch, även flagghållaren i glasfiber, den trekantiga plattan som fjädringen sitter i har jag också i glasfiber men även originalet i stål. Vad är best att använda där? glasfiber där med?
Jo, inte fanns det ngn beskrivning med så det här kommer ta lite tid :rolleyes:
CIMG1188.JPG
En hög med allt möjligt och lite fälg,däck o lager mm!
CIMG1188.JPG (106.24 KB) Visad 22973 gånger
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav TurboTurtle 29 nov 2012, 15:40

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Aramis 29 nov 2012, 15:45

Hur är det med grader på ditt chassi? Jag ägnade 8-10 timmar bara på att fila och putsa så den blev såsom jag hade förväntat mig att den skulle vara från början. Kanske bara är ett Schöler-fenomen? Lycka till med bygget då, och klocka dig gärna så både du och alla nya vet hur mycket tid det ligger i den första bilen. Sen efter 20 bilar går det på en halvtimma, eller hur Christer, Nic m fl? :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 16:16

Aramis skrev:Hur är det med grader på ditt chassi? Jag ägnade 8-10 timmar bara på att fila och putsa så den blev såsom jag hade förväntat mig att den skulle vara från början. Kanske bara är ett Schöler-fenomen? Lycka till med bygget då, och klocka dig gärna så både du och alla nya vet hur mycket tid det ligger i den första bilen. Sen efter 20 bilar går det på en halvtimma, eller hur Christer, Nic m fl? :)

Inga grader eller ngt fel vad jag kan se än så länge.
Jo jag ska försöka ta tid på bygget, delar upp det i chassie och kaross!

Och tack för länken Turbo!
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 16:56

Ett fel än så länge, beställde med en h-platta i glasfiber. Den skiljde 0.3mm i tjocklek vänster o höger sida, så den skickar jag tillbaka. Blir stor skillnad om man jämför 1:24 till 1:1 8-) Visserligen ska det ju bli en Amerikansk kärra men nån måtta får det att vara :-((
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Burström 29 nov 2012, 17:09

Nja! en i halvtimman vet jag inte men skruvar nog ihop en i sömnen om det skulle vara så.
Har väl byggt ett 50 tal chassin av schöler modellerna. Schöler har blivit mycket bättre i dag med sina chassin.
Hemligheten är ut testning av kaross + chassi på bana. och även däcken,slipning och camber vinkel på däcken.
Man får lägga en timme på banan sedan brukar det bli bra. :D
Både gfk och orginal för fjädringen fungerar bra: gfk håller lite bättre och blir inte böjd den heller.
CB
Aramis skrev:Hur är det med grader på ditt chassi? Jag ägnade 8-10 timmar bara på att fila och putsa så den blev såsom jag hade förväntat mig att den skulle vara från början. Kanske bara är ett Schöler-fenomen? Lycka till med bygget då, och klocka dig gärna så både du och alla nya vet hur mycket tid det ligger i den första bilen. Sen efter 20 bilar går det på en halvtimma, eller hur Christer, Nic m fl? :)
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 17:43

F-n också, chassiet är för kort. Står 112 mm axelavstånd i beskrivningen, men jag får bara 109mm när jag använder endast en skruv per sida. Hjulen hämnar väldigt konstigt i hjulhusen, så vill jag inte ha!!
Motorfästet tar i bakaxelfästet om jag inte vinklar det, till en anglewinder!
Ska det vara så på striker50 chassiet? Räcker det med en skruv per sida på den trekantiga fjäderplattan som framaxel och pickuphållaren sitter på?
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 29 nov 2012, 18:22

Sådär, då är chassiet ihopskruvat, axelavståndet blev perfekt när jag flyttade bakaxelhållaren till rätt sida på bakaxelhållarhållaren :D Men nu är det det där om det räcker med en skruv per sida på fjäderplattan, antagligen är det det dom menar på Schöler, att med en skruv per sida så får man 112mm som de skriver!
Nåväl, här är en bild på saken!
CIMG1190.JPG
CIMG1190.JPG (83.54 KB) Visad 22906 gånger
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 30 nov 2012, 12:54

Det visade sig att karossen var för lång för original 50striker Schöler chassie, och att ett 55striker lämpar sig bättre för denna kaross. De har max axelavstånd 112mm, men ca 114mm ser bättre ut. Så då vet vi det, vi som vill använda en B-body bil till modellracing
Väntar på en längre framaxelhållare och en bredare platta innan jag fortsätter med chassiet.
Detta roar jag mig med tillsvidare:

Vill ha så mycket som möjligt kvar av originalinredningen men då blir motorn ivägen så jag får choppa baljan lite och skrota det mesta av baksätet.
CIMG1191.JPG
Tar i lite här!
CIMG1191.JPG (92.76 KB) Visad 22792 gånger

CIMG1192.JPG
Märker upp för urkapning med Biltemas minislip och små fina diamantskivor.
CIMG1192.JPG (95.76 KB) Visad 22735 gånger

CIMG1195.JPG
Lite pyssel sen blir det bra!
CIMG1195.JPG (68.3 KB) Visad 22789 gånger

Nu har jag skurit mig i tummen :thumb: så det blir lugnt under helgen! (Snusbakartummen, så jag kommer inte ha tålamod att pilla med detta!) :red:
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Svänn 30 nov 2012, 13:54

Aj-aj... :w00t:
Tur det inte var triggerfingret! Det är ju snart rejsmåndag igen. :D
/S
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Niclas 30 nov 2012, 14:39

Vår vän Svänn varnade mig för vikten, så jag vägde hela karosseriet. Kom upp i dryga 80 gramm utan färg lim o spackel dekaler mm, nu ska det ju väga minst och så nära som möjligt 44!! gramm.
Jag behöver en sån här:
76292.jpg
76292.jpg (143.87 KB) Visad 22766 gånger

Är det ngn här som har nått liknande till salu? spar 22,5 gram direkt!
Mvh Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Projekt H/O-69 SSC 1B

Inläggav Nic 30 nov 2012, 14:41

På en riktig racebil hade man tagit bort baksätet helt, så gör gärna det. Sen bygger man en låda av plasticard för att täcka motorn. I en del fall kan man behöva bredda hjulhusen med.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster