Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Aramis 17 sep 2012, 04:08

Då var det dags att presentera mitt bidrag i egenlackade LMP-bilar - en NSR Audi R18 Monster #4. Jag blev ju ombedd att detaljerat beskriva ett lackprojekt från start till mål och det ska jag försöka göra med denna bil. Tyvärr har jag varit ivrig (som vanligt) och glömt fotograferat varje steg men förhoppningsvis är allt glasklart ändå!

Bilen är egentligen ingen jag har trånat efter utan mer ett "måste-köp" för att testa vårat nya LMP-tänk i klubben. Kommer mer till det vid annat tillfälle i annan tråd, här tänker jag enbart berätta hur tillvägagångssättet och tänket har gått till under lackeringen av detta white kit.

När jag håller på och klurar på hur liveryn till en bil ska se ut brukar jag först ta hjälp av herr Google och kolla in hur riktiga bilar ser ut. Vissa lackeringar använder sig så bra av bilens linjer och former och det är en stor inspirationskälla. Ofta brukar jag ha mina perioder av vissa sponsorer; i början av min bilbanekarriär var det Gulf, sen blev det Repsol, Lucky Strike m fl och nu har turen kommit till Monster. Dricker en del Monster på jobbet då jag jobbar ständigt nattskift så det finns en tydlig relation till märket. Nico har ju redan målat ett par så jag vet ju hur snyggt det blir!! :)

Bild
Inspirationskällan

Dekaler tillverkar jag själv i ett fotoprogram som heter Gimp (gratis) och skriver ut med färglaserskrivare (Samsung) och använder mig av papper av märket Crafty. Har fortfarande inte fått till inställningarna så det blir så perfekt krispig utskrift som jag egentligen vill ha. Har försökt att kalibrera skrivaren men mina kunskaper är tyvärr begränsade. Dekalerna har upplösningen 300 dpi och det ska vanligtvis räcka gott och väl och vid utskrift med standardpapper med finaste utskrift så blir det klockrent men med dekalpappret blir det tyvärr inte som jag vill... Hur som helst, nu ska jag beskriva i detalj hur jag går till väga:

Karossen slipas med ultrafint slippapper (grått med skum ca. 5mm tjockt), sedan diskar jag karossen med Yes och ljummet vatten. När karossen blivit torr är den smuts- och fettfri med en mycket god vidhäftning. Vet att vissa använder sig av grundfärg, det gjorde även jag förut, men det behövs faktiskt inte. Använder till 90% Auto K blankvit billackspray. Det är en ren vit utan brytning och är lätt att få slät och den torkar fort. Till den här bilen har jag dock enbart använt mig av färger från Biltema då de ju är förhållandevis billiga med 60 kr/burk. Är inte helt nöjd med dessa färger men jag misstänker att det fuktiga höstvädret var en bov i dramat.

När jag lackar karosser sätter jag dom på en halvliters colaflaska med rullad tejp på korken så den sitter fast inuti karossens tak. Detta gör det lätt att snurra 360 grader utan att behöva släppa greppet nämnvärt. Jag brukar lägga det vita i 2 eller 3 lager beroende på hur det täcker och jag väntar ca 5 minuter mellan lagrena. När det vita är färdigt låter jag karossen stå och torka till nästa dag, då slipper man fingeravtryck och lacken klarar av att maskeras utan problem. Var jag lackar? Oftast på balkongen men även inomhus på jobbet emellanåt där ventilationen är hyfsad.

Bild

Här har jag lackat Audin vit och har börjat maskera för det som ska vara grönt. Den gröna är en fluorescerande färg som stämmer väl överens med den gröna i Monster-loggan. Maskeringstejpen jag använder mig av heter Scotch Plastic Tape och är blå och har en fin elastisitet. Den är betydligt dyrare än en konventionell maskeringstejp men så blir kanterna inte frasiga utan helt raka så det tycker jag är väl värt de extra pengarna.

När väl maskeringen är klar och jag har försäkrat mig om att det inte kommer att ”läcka in” någon lack på oönskat ställe lägger jag första lagret med grönt. Här börjar problemen med höstvädret visa sig. Den gröna vill inte riktigt bita och det blir vitt kvar i kanterna intill maskeringstejpen. Jag tvingas lägga totalt 4 lager av den gröna och nyansen blir något mörkare än vad jag först hade tänkt mig. Ingen större katastrof men det svider alltid i mitt pedantiska sinne när det inte går som jag vill...

Bild

Efter avmaskering får karossen vila ytterligare ett dygn. Nu är det dags för maskering igen, det svarta ska lackas och det blir den sista färgen på denna bil. Man brukar ju alltid sträva efter att lägga den ljusaste färgen först och den mörkaste sist, så har jag även gjort denna gång men då får jag även ta itu med ett delikat problem. Den gröna strimman på fenan måste maskeras bort och den är bara ca 2 mm bred... Fram med 1 mm tejpen och efter en stor klunk Monster och en färsk prilla blir fingrarna stadiga och maskeringen går som en dans! Lackar även vingen svart efter att ha diskat den med Yes.

Dags för den sista avmaskeringen och finputsning. Även fast jag varit extremt noggrann brukar det alltid krypa in nån färggnutta här och där (knappt synbart) och det brukar jag skrapa bort med en vass hobbykniv. På denna bil fick jag ett stänk med grönt som trängt in genom maskeringstejpen och gått ihop med det vita på ett konstigt sätt. Fick putsa ända in i plasten för att få bort det... Men som tur är kommer det inte synas när bilen väl är klar.

Bild

Nu får karossen vila ytterligare ett dygn tills det är dags att applilcera dekaler – roligast av alltihop!!Jag börjar med de dekaler jag på förhand bestämt med säkerhet var jag ska placera och sen växer det sakta fram en helhet tills det är dags att sätta stopp! Med denna bil tog det stopp rättså sent och slutresultatet vittnar om att jag applicerat inte mindre än 42 st dekaler!! (Nytt rekord) Inte för att ju fler desto bättre skulle vara sant men på den här bilen ansåg jag att det passade bra. Har kopierat sifferdekalerna från den äkta förebilden för att få till autensitet, något jag har börjat eftersträva med ansträngning på sistone. ”Could have been” brukar Nico kalla det och jag kan inte beskriva tanken bättre.

Bild
Bild

När väl så dekalerna är på plats får de sätta sig i några timmar innan klarlacken ska på. 3 lager brukar bli perfekt och så även i detta fall men med stora komplikationer. Efter första lagret inser jag att det är något som inte står rätt till. Lacken blir inte klar utan mjölkig och matt på stora delar av karossen. Efter ett tips om att värme kan få bukt med problemet lägger jag andra lagret med klarlack och rusar in med karossen till köket och håller den i ugnen som jag ställt på 100 grader. Då blir klarlacken blank och förblir också så. Om det beror på väder och vind eller andra märkliga tillfälligheter vet jag fortfarande inte men roligt är det inte...

Jag låter karossen ligga nästan 2 dygn innan jag börjar montera lysen, backspeglar, vinge etc, detta för att klarlacken ska få härda så jag inte gör en massa fingeravtryck och märken. Jag lackar fälgarna med svart metallic för att få ett lite råare utseende och jag tycker det passar bra till bilen. Fälgarna är Sloting Plus BBS och i måtten 16,5 x 9 mm jämfört med originalens 17 x 8 mm fram och 17 x 10 mm bak som jag tycker var för stora för bilen. De små fenorna fram på sidorna och backspeglarna låter jag vara plastsvarta, dels för att jag har bråttom och bli färdig och dels för att de ändå löper stor risk att gå sönder och lossna vid första krasch...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Återkommer imorgon med nästa Monster-bil... 8-)

/Anders
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Val Solo 17 sep 2012, 08:41

För mig som aldrig meckat/målat/ändrat NÅGOT på en bilbanebil, får ditt mästerverk ngt magiskt över sig. Det e så fruktansvärt fint att jag blir skrämd. Men samtidigt är det GRYMT inspirerande! Ser fram emot mer!

:thumb: :thumb: :thumb:

PS! En kort fråga. Skar du av backspeglar mm, eller hur fick du av dem? För en gröngöling är all info intressant :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Lasp 17 sep 2012, 09:06

Hjärtligt tack för uppföljning av uppmaningen ;-)
Nu blir jag riktigt sugen på att köra hem och röja.
Det var ju ett riktigt snyggt jobb säger Lasp :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Gulf Persson 17 sep 2012, 09:22

Mycket instruktivt och ett strålande slutresultat :thumb: Intressant att läsa om hur andra går till väga, själv brukar jag lägga ett lager Johnson Klar Golvpolish innan dekalering och detaljmålning. Dekalerna fäster bättre i mitt tycke och det är lättare att skrapa bort färg som hamnar där den inte ska. Å andra sidan får jag aldrig till sådär fina resultat som dig ändå :-(( Fast vackra är de definitivt inte dessa moderna LMP bilar.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Nico 17 sep 2012, 10:10

Snyggt Anders,

Jag imponeras av den fina dekalpalceringen ... rakt över hela ekipaget så känns varenda j_kla dekal helt given där den sitter! Szabo dekalerna, snyggt att du har lagt lite grönt i Fox dekalerna osså.
Grymt jobbat, det är efter en sån här bil man måste sätta sig ner och lacka en transam eller annan bil som typ bara kräver en färg i botten och typ 3 nummerbadges och någon enstaka 76/sunoco-dekal så är det klart. Man blir helt matt när man sitter och drar ihop moderna bilar.
Visst är det häftigt o lacka monster-livery's 8-)

Håller själv på med min senaste stcc-kärra där man ska lappa på dekaler hej vilt och snudd på planlöst för att det ska se genuint ut *S*

Jag ler stort när jag läser din beskrivning, vi jobbar fan precis likadant. Tänker särskilt på pillet med modellkniven när lacken hittat ner under maskeringstejpen. Och hur tidigt man än börjar så är det alltid - bråttom!!

:cuckoo: ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Doc-Z 17 sep 2012, 12:47

Riktigt grym blev den Aramis. :thumb:
Tycker inte att det blev förmycket dekaler. Den behövde det för att inte se naken ut.

Konstigt att man inte kan låta bli att ha ett finger med i spelet. :w00t:
Cool stripé,ing runt det neongröna. ;-)

Även jag hade samma stora problem när bilarna skulle lackas. Blev delvis matt eller mjölkvitt. Har aldrig under mina 35 år som man lackat hundratals olika bilar. Har lackat med flera olika typer av färger. Oftast lackat utom hus. Allt ifrån stekande sommar värme. Regniga, fuktiga höst dagar. Till bitande kalla vinterdagar. Ändå så har alltid lackerna blivit blanka och fina.

Lackade veckan före med gott resultat. Gjorde även ett litet lack test idag. Nu när det nyligen hade regnat och luften var fuktig. Resultatet blev blankt.
Förstår inte alls vad problemet var just den veckan, när det krånglade så mycket med lackeringarna :-?

Var ju tur att man kom på att slänga in karosserna i ugnen. :w00t:
Först kändes det väldigt riskabelt. Plast och värme går ju inte så bra ihop.
Så det gällde att vara mycket försiktig. 100grader vågade jag inte använda. Körde på 50 grader.
För att det skulle fungera så var det viktigt att färgen var blöt och inte hade hunnit yttorka.
Sprutade på extra mycket färg. Sprang sen som en galning genom lägenheten. Upp med ugnsluckan, in med karossen. Hmm Blir det blankt, kommer det att fungera??????????? Ja jo det funkar. Det blev spegelblankt. Pust o stön. :D

Hade det inte fungerat så vet i sjutton vad man skulle ha hittat på. Det var ju fyra karosser som vi lackade just den veckan.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Aramis 17 sep 2012, 13:16

Tack allihopa! :)

Val Solo skrev:PS! En kort fråga. Skar du av backspeglar mm, eller hur fick du av dem? För en gröngöling är all info intressant :)
Nej, det var ju ett white kit så dom låg löst. Annars brukar jag smälta bort dom eller skära försiktigt med hobbykniv om det är en redan färdig kaross jag vill lacka om.

Lasp skrev:Hjärtligt tack för uppföljning av uppmaningen ;-)
Nu blir jag riktigt sugen på att köra hem och röja.
Det var ju ett riktigt snyggt jobb säger Lasp :up:
Ja, du har många banbyggen på CV:n men inte en enda egenlackad bil väl? :cuckoo:

Gulf Persson skrev:Mycket instruktivt och ett strålande slutresultat :thumb: Intressant att läsa om hur andra går till väga, själv brukar jag lägga ett lager Johnson Klar Golvpolish innan dekalering och detaljmålning. Dekalerna fäster bättre i mitt tycke och det är lättare att skrapa bort färg som hamnar där den inte ska. Å andra sidan får jag aldrig till sådär fina resultat som dig ändå :-(( Fast vackra är de definitivt inte dessa moderna LMP bilar.
Jag vill inte ha för god vidhäftning av dekalerna så de suger fast på en gång. Jag vill kunna justera dom så de sitter exakt där jag vill ha dom utan krångel. Klarlacken förseglar de ju ändå så de kan ju inte röra på sig när väl bilen är klar.

Nico skrev:Snyggt Anders,

Jag imponeras av den fina dekalpalceringen ... rakt över hela ekipaget så känns varenda j_kla dekal helt given där den sitter! Szabo dekalerna, snyggt att du har lagt lite grönt i Fox dekalerna osså.
Tack! Jag är riktigt nöjd med hur jag fick till det till slut. De tre på var sida på bakskärmen var inte tänkt egentligen men det kändes alldeles för naket. In real life hade det garanterat suttit dekaler där så det fick bli så!

Nico skrev:Grymt jobbat, det är efter en sån här bil man måste sätta sig ner och lacka en transam eller annan bil som typ bara kräver en färg i botten och typ 3 nummerbadges och någon enstaka 76/sunoco-dekal så är det klart. Man blir helt matt när man sitter och drar ihop moderna bilar.
Visst är det häftigt o lacka monster-livery's 8-)
Efter den här bilen gjorde jag ännu en, med aningen svårare dekaljobb. Lägger ut det ikväll! :cuckoo:

Nico skrev:Håller själv på med min senaste stcc-kärra där man ska lappa på dekaler hej vilt och snudd på planlöst för att det ska se genuint ut *S*
Ska bli kul att se vad det blir av den. Minns ju att förra STCC-bilen du gjorde var plottrig och väldigt genuin. Tengtool var det väl? Den loggan är grym!!

Nico skrev:Jag ler stort när jag läser din beskrivning, vi jobbar fan precis likadant. Tänker särskilt på pillet med modellkniven när lacken hittat ner under maskeringstejpen. Och hur tidigt man än börjar så är det alltid - bråttom!!

:cuckoo: ;-)
Enda skillnaden är väl att du fortfarande kladdar med pensel... :cuckoo: :beer: ;-)

Doc-Z skrev:Konstigt att man inte kan låta bli att ha ett finger med i spelet. :w00t:
Cool stripé,ing runt det neongröna. ;-)
Fan glömde totalt nämna det! Striparna är verkligen pricken över i! Tack så mycket för det Doktorn!! :beer:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Nico 17 sep 2012, 13:56

Aramis skrev:Ska bli kul att se vad det blir av den. Minns ju att förra STCC-bilen du gjorde var plottrig och väldigt genuin. Tengtool var det väl? Den loggan är grym!!

Tengtool var det då, nu blir det mera svenska varumärken i svart o gult. Litet bekymmer är bara att nu dök färglasern på jobbet och jag har igentligen inte underlag för att införskaffa en ny så jag vet inte riktigt hur jag ska göra *S*. Kanske löser det sig jag vet faktiskt inte om printern är helt paj. Men ett faktum är att det är få saker som får mig att bli helt vansinnig och svära rakt ut - men printers/skrivare gör mig helt rosenrasande! :cuckoo:


Aramis skrev:
Nico skrev:Jag ler stort när jag läser din beskrivning, vi jobbar fan precis likadant. Tänker särskilt på pillet med modellkniven när lacken hittat ner under maskeringstejpen. Och hur tidigt man än börjar så är det alltid - bråttom!!

:cuckoo: ;-)
Enda skillnaden är väl att du fortfarande kladdar med pensel... :cuckoo: :beer: ;-)

hahahaha Fast njae, alltså jag använder mig av tamiya och biltema sprayfärger titt som tätt. Penseln åker fram när dörrhandtag, backspeglar, grillar och andra detaljer skall få färg. Ibland kan det bli så att ett helt fält på bilen penselmålas. Till camaro cup bilen har en burk neon orange biltema spray inhandlats för att matcha dekaler och fälgarna. :cuckoo:

Men berätta nu, ni kommer att ha ett färgsprakande fält med LMP-bilar på startlinjen. Hur ser regelverket ut? Vi ska köra en liten LMP serie i klubben osså. :cuckoo:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav fightfireman 17 sep 2012, 14:02

Snyggt jobbat, håller själv på med en NSR audi R18 (dock inte i samma liga som dig) har bara dekal arbetet kvar(skall bara fixa en bra skrivare ,tack för tipset förresten)

Fick samma upplevelse med klarlacken som dig, jag använde biltemas klarlack, imed att jag använde deras färg, vems lack använde du?.

Blev duktigt lack (hahaha, vitsitt va?) när de fina färgerna bara blev helt matta efter en runda med klarlacken, deppa säkert en hel vecka. Men f-n den som ger sig...en runda med bilvax och bilen blänkte som en stjärna i de blå (?????)

Har blivit lite misstänksam till biltemas grejer efter detta...deras nya primer, grundfärg är helt värdelös, så den skall jag inte använda fler gånger.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Doc-Z 17 sep 2012, 14:16

Vi använder oftast biltemas hobby klarlack.
Men just den veckan som både Aramis och jag (Doc-z) hade problem med lackeringarna, så använde vi flera olika märken av färger. Allt ifrån rena billacker, auto-k till hobbyfärger. Problemet uppstod med alla färgtyperna.

Vi gjorde samma förarbete som vi alltid brukar göra. Både före och efter den problematiska veckan så har resultaten blivit godkända igen.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav fightfireman 17 sep 2012, 15:09

Tack för ditt svar och då är väl den sura sanningen att det har varit för fuktigt i luften vid klarlackeringen. För väl bygga en lackbox ( i skala 1/32 förståss).
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Aramis 17 sep 2012, 15:51

Nico skrev:Men berätta nu, ni kommer att ha ett färgsprakande fält med LMP-bilar på startlinjen. Hur ser regelverket ut? Vi ska köra en liten LMP serie i klubben osså. :cuckoo:


Jo, vi funderade över hur en eventuell LMP1-klass skulle se ut (vi kallar ju LMP Mabuchi för LMP2) och då kom vi fram till att en LMP1 är helt onödig. Det skulle bara bli helt hysteriska bilar som ingen har lust att köra. Därför tänkte vi gå den gyllene medelvägen och bara göra ett regelverk för LMP. Vi kör ju på 12V mot 13,7V? som ni kör och då blir Mabuchi lite klent i inline-konfiguration. En inline-motor får ju jobba mer än en sidewinder p g a att diametern på drevet är betydligt mindre och friktionen är mycket högre.

Det vi hittills kommit fram till är att begränsa motorvarvet till 20k och tillåta motorer som Slot.it Flat6 20k, NSR King Spain 19k, NSR Shark 20k, Ninco NC-5 och Scaleauto 20k. De flesta nya LMP-bilar man köper idag är gjorda för inline med boxermotor så det underlättar betydligt. NSR Shark 20k fungerar alldeles ypperligt för de bilar som inte kan ha en stor boxermotor. Slot.it har nu börjat med Anglewinder i deras LMP (och även nya GT1-bilar) och det har vi tänkt godkänna. Våra tester har visat att en Slot.it Lola, Slot.it Audi R8, NSR Audi R18 och Avant Slot Porsche Spyder blir jämnbördiga.

Sen har vi tänkt att fortsätta med enhetsdäck men inte med P6 utan med N22, också från Slot.it. Det är samma mått (20x11mm) och greppnivån är ungefär samma, skillnaden är att de känns mjukare och behagligare att köra med, dessutom är de inte alls lika dammkänsliga som P6.

Ni borde verkligen investera i ett aggregat som ger 12V så kommer ni ha så mycket roligare med alla klasser. Som det är nu så blir det så olika och tänket med regler kan ju skilja bara beroende på just spänningen i banan... _Hur har ni tänkt er LMP?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Aramis 17 sep 2012, 16:02

Så här är bilen bestyckad:
Bild
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Nico 17 sep 2012, 20:55

Aramis skrev:... Hur har ni tänkt er LMP?

Vet inte, men jag har en känsla av att det drar någolunda åt det håll ni har lagt det. Bara en vild gissning, BRD har inte kommit med reglerna ännu. Men ännu finns chansen att inspirera. Jag vet också att en medlem i BRD har inhandlat en slot.it Lola. 8-)

Problemet för mig är att jag måste hitta den minst fula LMP'n. Är ju inget stort fan av LMP vagnar men jag har ju en Kronenbourg Audi, samt en Gitanes/Loto Audi som sitter på de första slot.it-chassiena. Blir nog så att jag skulle köra en av dom oavsett. Köper man nytt blir det väl Avant-peg'an!

Doc-Z skrev:Vi använder oftast biltemas hobby klarlack.
Men just den veckan som både Aramis och jag (Doc-z) hade problem med lackeringarna, så använde vi flera olika märken av färger. Allt ifrån rena billacker, auto-k till hobbyfärger. Problemet uppstod med alla färgtyperna.


Om jag prime'ar kör jag Tamiya. Sen penslar eller sprayar jag med Tamiya. Sen toppar jag med tre lager biltema hobbylack. Har aldrig råkat ut för de problems ni har, verkar skitmysko. Topplackar med c a 5-10 minuters mellanrum.

Ibland om jag ska ha en matt lack så sprayar jag avslutningsvis mattlack 2-3 dagar senare.

Janne L vill säkert spöa på mig för att jag topplackar med biltema-lack men han törs inte. ;-) ;-) ;-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - NSR Audi R18 Monster #4

Inläggav Jormungandr 17 sep 2012, 21:14

Nico skrev:
Problemet för mig är att jag måste hitta den minst fula LMP'n. Är ju inget stort fan av LMP vagnar men jag har ju en Kronenbourg Audi, samt en Gitanes/Loto Audi som sitter på de första slot.it-chassiena. Blir nog så att jag skulle köra en av dom oavsett. Köper man nytt blir det väl Avant-peg'an!


Jag tyckero ckså att LMP är rätt fula, men några undantag. stod i valet mellan Avant pug eller en Scaleauto Radical, men fastnade för den senare. mest för att den är riktigt snygg, men också för att ingen annan hade en :) Den borde komma hem i morgon. Men jag kikade på Milan Tomseks MTR32 vagnar. han har många LMP och den del är super läckra! men €120 för en kärra som nog inte går att klassa in (än) är ju lite dystert...
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 94 gäster

cron