Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav GTA 27 apr 2012, 18:09

hupp.. hur funkar det med 2 bilar på varje spår?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 27 apr 2012, 18:17

Med dioder i bilarna, en A och en B så tas bara A resp B handtagets växelspänning. Man matar alltså banan med 12-16 AC Men Man kan ju inte hoppa över, så en ROC banan med gemensamt spår där man startar på varsin halva är nära nog idealet.
Men kanske har killarna på Ac2Car.org sabbat lite med allt för många spår. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav GTA 27 apr 2012, 20:46

ok..

?

Varför bara 2st.. kan man inte då ha 10st olika dioder & köra med 10 bilar på samma spår?
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 27 apr 2012, 21:49

Ett försök till klargörande: DC eller likström som man säger är ju det som bilbanor normalt körs på. Motorerna funkar bara på det. Men strömmen som konmmer ur väggen är AC växelström. Din transformatorers tar inte bara ner spänningen från 230 till 12 volt, den likriktar drömmen också så att du får en pol med +12volt och en jord ofta kallad minus. Mellan jord och jord (eller minus) är det ingen spänning. Kolla t.ex genom att mäta mot ett element eller diskbänken. Växelström AC växlar mellan (exempelvis) +12 volt och (här kommer finessen) -12 volt. Om du lägger växelström på en bilbana kommer en vanlig bil inte att kunna köra, eftersom strömriktningen hela tiden växlar. Men om du sätter en diod i bilen kommer den att fungera, eftersom dioden likriktar strömmen. Om du sätter en annan bil i samma spår med en diod monterad i motsatt riktning kommer båda bilarna kunna köra oberoende av varandra. Den ena kör på + spänningen och den andra på - spänningen. De får bara hälften så mycket ström, men det är ju lika för båda. Med motsvarande dioder i handtagen kan du kontrollera just din bil.

På den här sköna videon kan man se att banan har ett "ytterspår" och ett "innerpår". På ett ställe (som tyvärr syns dåligt) går dessa ihop i ett spår .Där väljer man vilket spår man vill ligga i nästa varv.

Osäker på om länken funkar, men annars rekommenderar jag en youtube-sökning på "Jimmys Northline"


http://www.youtube.com/watch?v=D3g5E_tVJ9c&feature=youtube_gdata_player

Jag förklarar gärna mer om något är oklart.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav GTA 30 apr 2012, 21:55

ahh,, tackar för infon!!!
Användarvisningsbild
GTA
Mekaniker
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 28 feb 2012, 22:58
Klubb: Trönö Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav fightfireman 02 maj 2012, 09:31

En sak som bör tilläggas angående AC2 utförande är att bromsen försvinner, därmed måste man släppa gasen mycket tidigare för att slippa rulla av i kurvorna. Om ni har 3 kablar ifrån ert handtag till banan, så prova med att köra med den röda kabeln urkopplad(bromsen i mitt fall).
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 03 maj 2012, 22:22

fightfireman skrev:En sak som bör tilläggas angående AC2 utförande är att bromsen försvinner, därmed måste man släppa gasen mycket tidigare för att slippa rulla av i kurvorna.


Helt riktigt. Personligen tror jag inte att det kommer att innebära några problem, det är nog mest en vanesak, och hur som helst handlar det det om att komma först över mållinjen. Vi får väl se...Jag kommer inte att gnälla, och om någon gör det får jag väl köra om, så han får annat att tänka på.

Jag har gjort lite framsteg och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Aluminium är väldigt svårt att limma fast på trä (eller papp om man ska vara petnoga (MDF :-\ )). Om någon har ett tips (gärna baserat på egen erfarenhet så lyssnar jag ivrigt! Plåten sitter åtminstone hjälpligt nu med epoxi och det ska nog hålla (ett tag).

Om jag hade haft ork att göra om just flipprarna nu hade jag nog valt
1: en annan form, 2:solitt trä och 3: kopparplåt.

Fick hjälp av en vän att borra hål i dem för skruven som ska försänkas i dem som axel. för övrigt första gången jag använt mig av fast maskineri under denna renovering. Allt hittills har jag gjort med handverktyg. Bara så att ni ska veta att det faktisk går att bygga utan en stor snickeriverkstad, även om det kanske blir liiite rakare då. En lokal man kan damma ner är däremot viktig, det kan damma något förskräckligt när man fräser.

Har fått strömflätan nu och limmat fast 92 av de beräknade 86 metrarna. Och då har jag inte riktigt limmat allt som den ska räcka till... Jag tror jag klarar mig. Med ett par centimeter tillgodo. Borde kanske köpa ny miniräknare.

Här kommer lite bilder:

Bild

Flipprarna har fortfarande lite tidningspapper fastklibbat på sig.



Bild

Om man ska försänka i aluminium, är det bra om stålet är väldigt vasst. Och nej, det var det inte...men rätt ganska!




Bild

Grabben visar tråden på forumet. Publiken jublar (eller nja, de tyckte väl att det var lite kul iallafall... för oss...) :)
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 03 maj 2012, 22:42

Att engagera andra, och speciellt de unga, anser jag är viktigare än något annat!
Lycka till med entusiasmen säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav fightfireman 04 maj 2012, 10:02

Jag tycker personligen att AC2 utförande är hur roligt som helst, även utan broms. Varvtiderna skiljer sig inte så jättemycket som att köra med broms, visst är det en jättelång bana så blir nog skillnaden större.
Största nackdelen som jag tycker är att man måste sätta i dioder i bilarna, det är tyvärr inte alla som har en AC2 bana.
Men man skulle kunna skifta till vanlig DC drift om man vill köra med "vanliga bilar", dock då bara med 2 bilar.
Som du märker har funderat väldigt mycket på AC2 bana, så följer ditt bygge med stort intresse...
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 04 maj 2012, 10:14

Det mullrar och låter och jorden darrar och turbulensens vindar blåser när det gamla ska bytas ut mot det nya. Morgondagens stjärnskott plockas från barnbidragstagarna och det är nu som den uppfostran som vi gav våra barn ska ge resultat. Pratade vi tillräckligt mycket om empati och förståelse, tryckte vi med största tänkbara tydlighet på att alla människor är lika och skapade vi en fungerande plattform för våra barn så att de kunde hantera och tillåta sig att fatta de mänskliga besluten.
Det är det här som är livet. När åldern kommer smygandes så ser man plötsligt på alla de beslut som vi själv tog för många år sedan på ett helt annat sätt.

Lärde mig för ett antal år sedan att när det gäller positiva saker kan man gärna ta ut dessa i förväg för blir det inget positivt så har man åtminstone fått det i förväg.
Och på samma sätt när det gäller möjliga negativa händelser så gör man likadant fast tvärtom.
Man tar inte ut det i förväg. Så jag låter jorden darra utan åtgärd.

Aktuellt i min klippbok! :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 06 maj 2012, 21:49

Ett litet steg för ohmmätaren och ett stort steg för das Bahn!

Det brukar ju som sagt var lite skillnad på teori och praktik, så det känns ju riktigt fint när någonting fungerar som det är tänkt, utan att man ska behöva slå på det med en slägga. Inte så att jag sprang runt i lokalen som doktor Frankenstein och skrek: "It's alive! It's alive", men jag kände mig som honom när mätvärdena var desamma på alla 12 strömflätorna. Det är bara ett excenterlås som håller ihop det hela. :)

Här kommer ett bildbevis:

Bild

Bild
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Jormungandr 06 maj 2012, 21:51

snyggt jobbat! :thumb: ruskigt svårt att få så bra kontakt i skarvarna. blir det lika bra om du monterar isär och ihop några gånger?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 06 maj 2012, 22:13

Tack för den pralinen! Jag trodde jag hade lyckats, och nu ska jag istället ligga sömnlös. :-\

Nej, allvarligt, jag har byggt med en för mig lite ny filosofi. För att få banan så lätt och snabbkopplad som möjligt, har sparat jag in på så mycket jag kan, med tanken att kunna räta upp, förstärka och fiffla i största allmänhet på de punkter som blivit för svaga. Det kommer säkert att krångla på en massa ställen, men det kommer att vara förhållandevis lättmekat också. Som en CV2:a.
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Nico 07 maj 2012, 08:53

Pyspunka skrev:Tack för den pralinen! Jag trodde jag hade lyckats, och nu ska jag istället ligga sömnlös. :-\

Nej, allvarligt, jag har byggt med en för mig lite ny filosofi. För att få banan så lätt och snabbkopplad som möjligt, har sparat jag in på så mycket jag kan, med tanken att kunna räta upp, förstärka och fiffla i största allmänhet på de punkter som blivit för svaga. Det kommer säkert att krångla på en massa ställen, men det kommer att vara förhållandevis lättmekat också. Som en CV2:a.

haha, jag älskar din approach till det hela! Friskt som en vårbris på Waxholmsbåten :up:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Ravajack 09 maj 2012, 07:22

Intressant och mycket trevlig koncepttråd.
Påminner inte så lite om salig Wrenn 152-systemet från bilbaneålderns gryning.
Dessutom synes AC2 av idag vara skräddarsytt för Carreras hela analoga fordonssortiment:
Snygga, prydliga och tämligen likvärdiga vagnar utan tillräckliga racingegenskaper i världen utanför sin egen.
Carreras standardmonterade polaritetsvändningsknapp i alla bilar synes dock vara den perfekta USPen för AC2.

Dessutom: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: för målaremästaren. :D

PS. För dem som till äventyrs missat Autobahn...
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 85 gäster