Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav fightfireman 09 maj 2012, 10:57

Man måste även ha dioder i Carreras bilar, tror jag iallafall. Det kommer +/- ström hela tiden i spåret, där av dioden som sortera bort en av polerna till motorn. Knappen på carreras bilar väljer bara körriktning(framåt eller bakåt om man vill prova att köra en bana baklänges tex) rätta mig om jag har fel.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 09 maj 2012, 11:48

Helt rätt FightFireMan Du har inte fel!
Dioder måste till, en riktning för A bil och motsatt för B bil.

Man kan ha färdiga kontakter med Dioder för de Scalextricbilar som har luckan DPR.
Där stoppar man bara in en diodkontakt så kan man köra AC2Car.
Jag återkommer i ämnet!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Ravajack 09 maj 2012, 19:13

fightfireman skrev:Man måste även ha dioder i Carreras bilar, tror jag iallafall. Det kommer +/- ström hela tiden i spåret, där av dioden som sortera bort en av polerna till motorn. Knappen på carreras bilar väljer bara körriktning(framåt eller bakåt om man vill prova att köra en bana baklänges tex) rätta mig om jag har fel.

Självklart, och har heller aldrig ifrågasatts, eftersom det är dioden som är själva förutsättningen för AC2. B-|

Min apostrofering av Carrera som speciellt lämpade fordonsval för körning med AC2-systemet var dels att de inte är de vassaste knivarna i lådan vad gäller prestanda, utan att de lämpar sig för just den typ av maklig och "naturligt realistisk" körning utan påtaglig och utpräglat brutal bromseffekt som AC2-systemet förutsätter.

Dels att Carreras vagnar också är standardutrustade med en polaritetsomkopplare som gör det synnerligen enkelt att anpassa olika bilar för körning tillsammans med andra bilar på endera det ena eller andra AC2-spåret. Givetvis med monterad diod enligt nedanstående kopplingsschema.

Bild
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 10 maj 2012, 13:06

Hej igen! Och stort tack för all positiv respons!

Även om jag inte riktigt har kommit till bilar än, utan kämpar med att få banan klar, så är de senaste inläggen väldigt intressanta. Jag har själv väldigt dålig koll när det gäller bilar, motorer, däck, fabrikat mm...

Jag planerar ju att kunna köra både AC2 och "Old School" på banan. Det enklaste hade ju varit att köra på AC i båda lägen, men det bör vara görligt att kunna växla mellan AC och DC. Inte minst för att få bromsverkan på bilarna.

Antingen gör jag då så att jag har vissa bilar med dioder och andra utan. Men det optimala hade naturligtvis varit att ha en omkopplare för tre olika lägen på bilen. Ett där dioden är förbikopplad och två för olika diodriktning á la Carreras schema ovan. Att komma hela vägen dit är kanske mycket begärt.

Men två lägen; ett med och ett utan diod hade ju räckt ganska långt. Och det kanske låter sig göras med en Carrera-bil utan alltför mycket krångel?
Var kan man få tag på en liten omkopplare som kan monteras även i andra biltyper?
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 10 maj 2012, 16:14

Hej på Er.
Ja, jag menar dig och MålarMästaren! :)

Har pyspunka något med de entusiaster som körde autobahn tidigare?
http://www.autobahn.nu/ :cuckoo: :cuckoo: :cuckoo:

Tyckte jag såg en pyspunka som medlem där!
Nåväl, historia, skrivs av segrarna och glöms av eleverna!

Jag tänkte köra min ROC bana på alla tre sätt. :thumb:
Jag har den körandes idag som analog och där kör jag oftast med ca 14V.
Så kör jag den ibland med O2 dvs SlotIt digital, då slänger jag bara ut strömmen på tejpen genom att sätta gummisnodd på handtaget, eller koppla direkt med sladdar, skall förbättras.
En ROC har ju bara ett spår som gör två varv!
Så snart är det dags att borra upp och koppla rätt.
Med säkringar och hela baletten.
AC skall då in med Dioder direkt till tejpen, tänkte lägga dem utanför handtaget så att man kan använda samma utan annan modifiering än att man sätter banankontakter på kablaget.
Det har ju diskuterats mycket om kontakter tidigare men just banankontakter verkar vara en gångbar (och billig) standard.

Jag har köpt några set med Scalextricbilar där det finns DPR lucka (Digital Plugg Ready).
Där kan man då få in Dioder direkt mellan guidens släpsko och till motorn. Man gör både A och B pluggar.
Bild kommer på detta.
Så hoppas jag att jag snabbt finner en bra lösning på vilken typ av säkring som skall sitta närmast banan!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 10 maj 2012, 19:58

Lasp skrev:Har pyspunka något med de entusiaster som körde autobahn tidigare?


Inte riktigt säker på vad du menar Lasp, men om du har någon gås oplockad med någon som kört på min bilbana, så tycker jag det är bättre att du tar det direkt med personen ifråga. Jag svarar bara för mig själv. ( Och knappt det! :) )

Kollar gärna på din lösning för bilarna.

Fick en liknande ide' idag med att använda en hållare för såna där små glassäkringar i bilen. Om man är lite pysslig, så skulle man ju löda en diod på en brunnen säkring, och byta riktning på den efter behag.

Apropos säkringar för att skydda din transformator, så kan du kolla på märkplåten hur många ampere den levererar och plussar på lite. Annars kan du ju dimensionera efter vad motorerna drar med en säkring på varje spår. 1 A borde väl funka typ. Snabb eller trög beror väl lite på. Funkar det inte med snabb så provar du med trög .
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 10 maj 2012, 20:34

Jag har inget otalt!
Var bara nyfiken, ledsen om jag rört upp något.
Jag har kollat på detta mindre än ett år, så jag har ingen historisk förankring!
Ower and out by Lasp

Håller mig till säkringarna. Har kopplat banankontakter idag ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 11 maj 2012, 12:25

Jag tänkte önska alla en riktigt trevlig helg.

1100 gluttningar på tråden och en massa respons värmer verkligen.

På Söndag har vi kalas för "Målarmästaren". Han fyllde 4 i veckan och egentligen skulle han fått Jim Clarks Lotus 49 från Sydafrikas GP med siffran 4 på (Scalextric), men eftersom banan inte riktigt är klar än ( på ett långt tag) så får han den senare. (Säg inget!) Det blev rocketbana och -bilar istället (Hot Wheels).

Så när tillfälle ges:

Öppna en pilsner, ta en klunk, blunda och tänk dig att du står på gridden, tryck på play och följ efter mig!

AC/DC!!!



Ha de gött! :beer:
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav tompa71 11 maj 2012, 16:37

En liten fundering...
Hur sköter man tidtagningen på en AC2 bana?
Jag håller på att få till till min bana och funderade lite hur man gör på en AC2 när 2 bilar kan köra på samma spår eller på en bil 2 olika spår...
Whoever came up with
"The bigger they are, the harder they fall"
must have been kicking some ass
tompa71
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 dec 2011, 18:08
Ort: Bromma

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 11 maj 2012, 17:38

http://ac2car.org/ finns det mesta. Under fliken "elecrical" hittar du ett schema för tidtagning.
Det bygger på att man använder "live strip", alltså en klassisk deadstrip med separat AC spänningsmatning. När en bil passerar kan strömmen flyta igenom bilen,men bara åt ett håll p.g.a dioden. Alltså kan de två bilarna i samma spår identifieras. IC1 på schemat är f.ö. En spänningsregulator. Jag har en bättre spec på den någonstans om du är intresserad.

Här är schemat:
http://ac2car.org/blog/wp-content/uploads/2009/03/AC2CarLapTimer.pdf

Kollar gärna in din bana, finns den forumet?
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav tompa71 11 maj 2012, 17:53

Jag har inte lagt upp den på forumet än, kanske borde göra det... :)
Whoever came up with
"The bigger they are, the harder they fall"
must have been kicking some ass
tompa71
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 12 dec 2011, 18:08
Ort: Bromma

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 11 maj 2012, 18:27

Tack Pyspunka,
jag hade missat den kopplingen, men så har jag inte kommit så långt ännu.

FightFireMan har en idé om att sätta en magnet till vänster i den ena bilen och till höger i den andra.
Så skulle man kunna sätta tungstensrelä eller liknande halleffektare som Slot it har under banan.

När jag kör med det digitala är det ju inga problem, och det analoga kanske skulle kunna användas om man satt programmet till att registrera tider inom ett visst intervall (10 -14) sekunder på min ROC bana.
Men kanske AC2 ritningen skall testas först!

Bra att det diskuteras. :up:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Ravajack 16 maj 2012, 17:02

Lite praktiska inspirationstips här för en AC2Car-rejsare in spe:
http://homeracingworld.yuku.com/topic/3 ... di-Chassis

Bild
SCX Pro-chassits USP för AC2car-racing: Bromsklossen.
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Pyspunka 17 jun 2012, 22:46

Hej igen!

Jag jobbar på och tänkte visa på några framsteg.

Alla strömflätor är äntligen på plats och den räckte precis. Jag har drygt tjugo centimeter fläta kvar.
Helt makalös tur.
Hela banan tog cirka 20 minuter att montera ihop och så långt jag kunde mäta, var det inga problem med strömöverföringen. Lite crappy bildkvalitet på den för jag hade bara mobilen med mig den gången.
Ikväll har jag stått och klippt små plåtbitar. Det är inte så lite puligt och inte särskilt roligt heller, så nu är jag trött.
Har gjort även en prototyp för växeln, och tror att den kan funka efter viss justering. den gick åtminstone ganska kvickt att tillverka.

Här kommer lite bilder:

Bild
Flipprarna ska ju vara löstagbara för att banan ska kunna packas ihop.

Bild
"Reläet" bör nog flyttas lite längre ut.

Bild
Först så tejpar man. Sen drar man bort tejpen och sätter den på en bit mässingsplåt...

Bild
Sen klipper man och filar och klipper och... slipar. Ja, det blir lite tjatigt rätt snart. sen ska det ju ström på dem också...

Bild
Voila! Lite smink på den här så...


Vi hörs!
Bilbana; mer ett symptom än en hobby...
Användarvisningsbild
Pyspunka
Braidsbytare
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 12 feb 2012, 11:20
Ort: Göteborg

Re: Das Bahn - en gammal träbana blir AC2

Inläggav Lasp 18 jun 2012, 03:34

Ser mycket häftigt ut!
Jag gillar din metod med maskeringstape för form på mässingsplåten, snyggt jobbat.
Detta med att bygga bilbana rymmer ju så många olika lösningar. inspirerande säger Lasp :)

Jag är grymt avundsam för att det finns plats att ta ut en radie om 6 meter, ser ju hur snyggt det blir :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 74 gäster