Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Svänn 28 dec 2011, 16:32

Här kommer lite bilder på årets julpyssel. Hittills denna säsong har jag i vår 1/24 Schmidbauerklass kört med en gammal Carrerakaross i form av en Ferrari Spider av något slag, 250LM tror jag... Den har varit rysligt effektiv på banan, den snabbaste jag haft i klassen, men ack så tråkig och leksaksaktig till utseendet. Hade ingen själ... :w00t:

Passade nu på att dyka ner i skrotlådorna för att se om jag kunde komma upp med nåt mer lite wild&cracy :red:
Fann en gammal lite trasig Strombecker Cheetah kaross från sextiotalet. Det enda godis som fanns kvar till denna var fram- o bakruta. En annan ask visade sig dock innehålla en massa obyggt kromgojs från en Baldwin Camaro. Här kunde plockas luftrenare, sidepipes och efter svarvning i Hudyn inserts till bakhjulen. Insertsen fram minns jag inte vad det är men efter lite målning blev de lagom tokiga. Föraren har uppstått ur en blandning av plast och spackel och sitter skönt inbäddad i svartmålad papp. I händerna håller han en halvcirkel svart kabel. Bakljusen är avsågade penselskaft som sedan ska bytas till 5 mm röda lysdioder som ska sticka ut lagom långt. Strålkastarhålen är såklart täckta med colaburks-alujumjum. Detta fantastiska lättbearbetade material som inte väger mycket.

Det är onödigt mycket luft i hjulhusen beroende på att däcken blivit lite små med tiden. Har kört på dessa i 4 år nu.. De ska dock bytas snart och då lär det bli lite mustigare utseende.

Lacken ville jag få till lite så där go candy-glow som var vanlig på den tiden. Hade silvermetallic i botten och lite mörkröd metallic (opel astra tror jag) ovanpå. Sedan klarlack. Blev väl inte riktigt som jag hoppats men lite karamell som man får lust att tugga på ändå. Några bilder är med blixt och några utan. Verkliga kulören är nog nånstans mitt emellan.
Hur den går har jag aning om men det lär visa sig måndagen 9:e när vi kör ett klubbmästerskap i denna klass. :-\
Närbilder verkar min kamera aldrig kunna lära sig att ta... :beer:

/Sven

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Modellpularn 28 dec 2011, 17:59

Ohh,läcker!! Men snälla, byt inserts fram....?!! Jag har också en sån kaross liggande.... :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Nic 28 dec 2011, 18:28

Obsalut! En Cheetah ska gå med vita plåtisar!
Bild
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Modellpularn 28 dec 2011, 18:34

Det är nog bara transporthjul..... Ligger ju riktiga hjul bredvid!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Nic 28 dec 2011, 18:44

Nope, tvärtom.
Det regnade, tror det var Road America 1964, och dom körde racet på däck med mer möster, dom satt på plåtisar.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav HARRY 28 dec 2011, 20:24

Hej Svänn
Ditt hjulpyzzel skulle mycket väl matcha en julgranskula i färgtonen,
jag är impad av hur du får till plast, gammalt krom, papp, colaburkar mm.
till en läcker racer.
mvh / Harry
HARRY
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 nov 2011, 14:43
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Hjulpyzzel 2011 - Cheetah

Inläggav Svänn 28 dec 2011, 21:19

Tackar för kommentarerna :)

Jo, det är möjligt att jag sätter i likadana inserts fram som bak när jag byter däck. Har 2 till i gamla Camarolådan. Fast jag vet inte.. vill inte slösa på dom. Vår schmidbauerklass är inte direkt nån skönhetstävling, lite mer åt bonka-bonk-hållet... :D

/S
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster

cron