Uppfällbar Scalextric digital

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 18 dec 2011, 15:38

Min 4-årige son fick en digital scalextric bilbana i somras i födelsedagspresent som nu ska kompletteras lite och monteras på en vägg där den ska kunna fällas undan (Ja, jag vet bilbanan var lika mkt till mig själv.
Igår köpte jag lite plywoodskivor och småreglar och började bygga ramen, det blev även lite tid till att provköra.

Bild
Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 18 dec 2011, 15:50

Idag blev det fortsättning på förhöjningar, det blir en enorm skillnad på att köra när mina bilarna kan snedda över kanterna i R1 kurvorna. Ett irriationsmoment är dock att nätenheten börjar blinka grönt rätt ofta och den enda som hjälper är att dra ut nätsladden och sätta i den igen. Trodde först att det var när det blev kortslutning på en bana men det verkar det inte vara, får väl googla lite på problemet senare.
Det är i alla fall riktigt kul att bygga, ska bli kul när man kommer till finliret med gubbar etc.

Bild
Bild
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 18 dec 2011, 17:20

Riktigt snyggt jobbat, det ser ju ut att vara en rejäl plyfa skiva som grund.
Nu ser jag bara fram emot att du fräser en bana i MDF och säljer denna plastbana. Då kan du ta ut svängarna ordentligt säger Lasp ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Datate78 18 dec 2011, 17:54

Fräckt!!!

Men det där med uppfällbar...hur har du tänkt dig det? Skall den hissas upp i taket, eller fällas upp mot väggen?

Har själv funderat en hel del på någon sådan lösning här hemma, då det tycks vara min enda chans att få upp en permanent bana...men ingen av mina idéer verkar smidiga efter att jag funderat igenom dom ordentligt...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 18 dec 2011, 19:01

Egentligen inget av det, varken tak eller vägg. Den ska fällas upp mot snedtaket på lillens rum. Mellan skåp och bjälke ger ett djup på ungefär 140 cm och bredden på rummet är endast 210 cm. Skivan banan är byggd på är 135 x 205 cm så det är lite ångest om jag skulle missat något i tankekedjan. Några rejäla gångjärn längst in mot väggen och sedan stödben som fälls ner, blir nog någon typ av broms o säkerhetsvajer från taket också. Men just nu är det bygga bana som är roligt så upphängningen kommer senare.
Bild
Här ska den hänga.
Bild
Förberett för att spackla fast
Bild
Bild
Spacklat, nu håller jag kväll från projektet. :-)
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav snugged 18 dec 2011, 19:21

:up: :up: :up:
vilken julklapp! :D
ser härligt ut.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 18 dec 2011, 20:02

Har du fällt in banan med sladdzoner i plyfan?
Tänk gärna på fångstnät eller annat som fångar upp bilarna, ett av problemet med bilbana i ståhöjd, är annars avåkningar och demolage!
Men snyggt blir det tycker Lasp.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 18 dec 2011, 20:29

Nja, banan ligger ovanpå en formplyfa, sen har jag byggt upp med 8 mm plyfa runt banan. Tanken är att använda scalextric staket inte bara på scalextrics sladzoner utan vidare ut på plyfan. Så det blir staket runt om, sen blir det en högre list runt skivan också.
Inser att det är lite amatörigt att bygga med plastbana istället för att fräsa spår, men tanken var ju inte att lägga ner min själ i projektet även om risken finns att man fastnar i ytterligare ett intresse.
Ska jag vara helt ärlig har jag ingen direkt plan hur banan ska bli, började igår eftermiddags och tar problem och lösningar lite efterhand :-?
Största problemet nu är den där power basen som löser ut hela tiden, får kanske bli en sån där 6-bilars med varvtider etc. De levererar väl bättre ström också om man är flera som kör?
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Datate78 18 dec 2011, 20:43

Hehe...snacka om liknande förutsättningar. Har samma läge...ett sovrum som skall bli allrum...ett snedtak och en yta på ca 270x150cm. Blir spännande å följa fortsättningen!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav GranTurismo 18 dec 2011, 22:46

pelleplutt100 skrev:nser att det är lite amatörigt att bygga med plastbana istället för att fräsa spår


Ser inget amatörigt alls i det du gör. Ser snyggt och prydligt ut för att vara första banbygget!
:up:
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Nico 19 dec 2011, 09:18

pelleplutt100 skrev:Inser att det är lite amatörigt att bygga med plastbana istället för att fräsa spår

Absolut inte,och jag hoppas verkligen att det inte var Lasp's punschiga kommentar som fick dig att känna så??

Lasp skrev:Riktigt snyggt jobbat, det ser ju ut att vara en rejäl plyfa skiva som grund.
Nu ser jag bara fram emot att du fräser en bana i MDF och säljer denna plastbana. Då kan du ta ut svängarna ordentligt säger Lasp ;-)

Byggherren som fräser i allt han kan hitta har talat. :o Inte ens vardagsrumsbordet står säkert hemma! Man kan vända på det och säga att nackdelen med att fräsa bana är att man aldrig blir färdig och har hundra projekt rullande. 8-) ;-)
Den fina fördelen med att ha plastbana är att du bygger om när du vill och hur du vill. Jag provade att fräsa bana men gick tillbaka till plastbana.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Janne L 19 dec 2011, 10:20

Ja vill man ha trevligt och köra bilbana med sin son så är du helt rätt ute, ser hel fint ut :thumb:
Att börja prata fräsning i dessa sammanhang är rent löjligt och har inget att göra med vad en yngre person vill få ut av en bilbana. Så ta inte åt dig av wellpappsfräsarens propåer.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav Lasp 19 dec 2011, 11:30

Låt mig då vara löjlig,
men jag har inte kritiserat och kallat det amatörmässigt!
Jag är mest bara avundsam för att jag inte har en sådan yta att hissa upp ;-)
Så jobba på bara säger Lasp som alltså inte har avsett att kritisera.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 19 dec 2011, 18:59

Haha, lugnt o fint nu.
Amatörmässigt var min egen kommentar så ingen har trampat någon på fötterna.

Har som jag nämnt tidigare haft lite problem med nätenheten så igår kväll slog jag två flugor i en smäll. Beställde 6-bilars PB och depåavstickningsskenor från slotcar4fun. Tanken var att kunna koppla på en PC i framtiden, typ som på bifogat klipp. Har jag fattat det rätt ska det vara möjligt med 6-bilars PB:n?

http://www.youtube.com/watch?v=wx2j_ja7 ... ature=plcp

Nu väntar jag på delarna eftersom jag kommer behöva ändra på bortre rakan också för att få in "växlingsrakan" där. Väntar tills delarna innan jag börjar riva upp mellanläggsplyfor. Någon som vet om de är snabba på att skicka från slotcar4fun?
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Re: Uppfällbar Scalextric digital

Inläggav pelleplutt100 19 dec 2011, 20:58

Kunde inte låta bli att riva lite när jag gick ut för att köra in bilen i garaget. Hittade en lösning som kanske funkar, det hänger lite på vilket djup powerbasen har. Tanken är att den ska sitta där varvräknaren satt innan och sen ska sladdarna gå ner framför under plattan, men eventuellt så tar den i banan och då blir det att tänka om.
På något sätt ska det i alla fall bli 3 spår närmast förarna med depå. Nu blev det lite längre raka längst bort på "högfartsdelen" också.

Gammal bansträckning
Bild

Ny bansträckning.
Tyckte egentligen den gamla var snyggare, men det får bli en kompromiss för att kunna ha med "växelrakan".
Får fortsätta prova mig lite fram när jag får resten av delarna.
Bild

Blev inköp av två plastmodeller också när jag var i hobbyaffären. Tänkte inviga barnen i lite pysselprojekt också. Tyvärr så var jag inte smart nog att köpa i bilbaneskalan, då kunde man fått lite egen vinst av modellerna också. Får tänka på det nästa gång.
Bild
pelleplutt100
Kurvvakt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 dec 2011, 21:24
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster