Chevy 61 stockcar

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Modellpularn 14 jan 2012, 08:23

Vad ska det vara för årsmodell på bilarna? Fick en knasig idé, så här på morronkvisten.... Nu får jag väl ett bistert samtal av Lunkan... :rolleyes: Revell's choppade 49 Mercury, kan de' va nått....??? Jo, jag dricker grogg, kan jag tillstå, för att somna så gott, hihi. Kanske jaga bort njurstenen. "Nisse Njursten" är snart tillbaks i rutan. Då väntar vi på "Gösta Grävling", eller hur Lunkan.....?! :rolleyes: :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 31 jan 2012, 00:29

Så blev det äntligen dags för SunCity SlotCars allra första trevande stockcar-race. Nästan en månad efter planen men skam den som ger sig. Vi hade hoppats på fulla heat men Mr William Bostrom uteblev pga lättare sjukdom.
Till start kom Peter Jou-Haensen (Chevy 66) Junior Jangvar (Chevy 62) Arnie Willman (Chevy 61)
Junior Jangvars 62:a var inte riktigt färdig. Exempelvis är föraren totalt osynlig, om än enbart för ögat, men han tog sig galant i mål ändå och knep en 2:a plats. Vem som vann medger inte min blygsamhet att jag talar om.

Bild

Vår miljöpolicy tillåter inte att vi har dessa stora motorer igång innan nedräkningen börjar, därför syns ingen avgasrök på bilderna.
Jou-Haensen råkade tyvärr ut för lite missförstånd med en av sina sponsorer. Det var sagt att texten skulle lyda "Skit-less", efter tryckningen stod det dock "Skittles". Inte värre än att det går att leva med.

Bild

Bilarna gick helt lagom bra för klassen. Lagom grepp o släpp. Mjukt o stabilt, de relativt enkla Plafit-chassina med sin mjuka fjädring passade bilarna perfekt. Junior Jangvar har ett mer avancerat chassi där även bakvagnen fjädrar. Vi kunde inte utläsa några direkta fördelar med det idag, men det kanske visar sig när tuningen kommer igång på allvar...

Som framgår av nedanstående bild tagen av en spionreporter, utsänd av vem har vi ingen aning om...., går dessa järn väldigt fort. Arnie Willman ligger här ca 3 billängder för Junior Jangvar. 3 billängder är i detta fall ca 3 x 21 cm... Lagom storlek för oss som kommit lite till åren och hunnit samla en del slaggprodukter i gluggarna. Junior Jangvar står dock på tur för både laser o ny lins. Klart synfält i kombination med fjädring på alla 4 hjulen talar för tufft motstånd framgent.

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Modellpularn 31 jan 2012, 05:41

Läckert Svänn! Så det var till 66 Impalan dekalerna hamnade, som jag sålde på Tradera.... :rolleyes: Måste bygga en sån här, helt klart. Det är ju såna här kärror jag gillar. Har en gammal Car Model magazine från mitten av 60-talet, med reportage från ett stock car race. Var väl 8 bilar, asfränt!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 31 jan 2012, 12:09

Kul att du gillar dom Hasse, ja de är verkligen goa att både köra o titta på. :)
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav PerLarini 26 apr 2013, 08:42

Hej Svänn.
Snyggt bygge! Jag håller på att bygga några Grand Nationalbilar, bl.a en Chevy Bel Air -62.
Du har möjligtvis inte några bra kort på inredningen? kanske något byggtips där också.

Efter att ha tävlat med 1/32 bilar i snart 18 år fick jag prova en Galaxie av Jocke P och blev helsåld!
Hade tänkt att ta mig över till er och prova eran fina bana vid tillfälle.

// PerLarini
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 28 apr 2013, 22:04

Hej,

Min inredning i Cheva 61:an är mkt enkel. Inte mycket att ta kort på. :) Har använt byggsatsens instrumentbräda och ratt, vilket reglerna föreskriver. Från undersida instrumentpanel och bakåt till undersida bakfönstret sitter en svart papp som täcker resten så inte chassit syns. Chauffören är överkroppen av en vacuumdragen gubbe med "riktigt" hjälmförsett huvud. Ett ryggstöd från en annan plastbyggsats finns. Byggsatsens backspegel i taket. En varvräknare på instrumentbrädan gjord av en bit av byggsatsens träd för kromade detaljer. Skyddsbur gjord av pinnar från byggsatsens detalj-träd, böjd mha cigarettändare. That's it alltså... :D
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav PerLarini 28 apr 2013, 22:59

Hej Sven!
Ok, det är i stort sett så jag bygger min inredning så då fortsätter
jag på den linjen.
Tack för att du svarade! :)

// Per
"I can take 20 percent of risk to die, but no more when I´m (slot)racing"
Niki Lauda 1976
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster

cron