Chevy 61 stockcar

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 18 dec 2011, 20:43

Nu är det klart för testkörning i morgon kväll. Hjulinsertsen är provisoriska, svarvade av lite plastskrot som fanns över. Får byta ut dem när något passande dyker upp men det ska ju vara nåt enkelt. På den tiden var det bara spraymålade plåtfälgar. Ofta sprayade de med däcken på, utan maskering. Kunde se ut lite hur som helst faktiskt.
Avgasutblåsen under sidorna saknas också men vill se hur den går först innan jag jobbar vidare.

De med stockcar mått mätt små siffrorna grämer mig fortfarande, men ska bli kul att testa den i alla fall. :)
Nu sitter 10 mm breda PU bak men jag kommer att testa med gummi också. Hjuldiamtern är väl över 26 mm. Tung blev den också. Hur man ska kunna komma ned till föreslagna minvikten 50 g för kaross med fästen när man inte slipar ur någonting och använder original rutor och instrumentbräda begriper jag inte, men det kanske klarnar när rejsen och därmed spioneriverksamheten kommer igång... :D

Bild

Bild

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Modellpularn 22 dec 2011, 03:48

Hmmm, verkar som jag missat nått här.... :rolleyes: Har ni hittat på en ny old timer klass för Stock Car bilar?? Ser bra ut Schvänn!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 22 dec 2011, 10:50

Hmmm, verkar som jag missat nått här.... Har ni hittat på en ny old timer klass för Stock Car bilar?? Ser bra ut Schvänn!

Jo... Det håller nog på att värka fram en stockcar-klass för bilar t.o.m. 1970. Vi är i skrivande stund 4 gubbs i karlstadklubben som bygger bilar och så lär det finnas/bli ett antal i barkarby, minst lika många gissar jag. Förhoppningsvis och välkommet med bilar från andra håll också :D .
Det ser iaf ut som att vi ska kunna ha ett ordentligt startfält lite in på nya året.... Vi får väl se var det landar.
Nic har lovat att lägga upp regler på modellracingforumet tillsammans med de andra SSC-klasserna.

Jag provkörde min i början av veckan och den var faktiskt mycket rolig och följsam att köra. Jag satte i ett enkelt Plafit Excel chassi med mjuka fjädrar och ganska lång fjädringsväg. Man kan faktiskt se hur yttre framflygeln mjukt hänger ner i kruvorna. Både ser och känns mycket realistiskt. 8-o Lite som min gamla måsvinge jag fick sälja för ett par år sedan, men min med mina mått mätt nya, men med många andras gamla, S80 är inte helt olik i uppförande den heller faktiskt. :w00t: :D

Ska du inte svänga ihop en och hänga på?

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Modellpularn 22 dec 2011, 17:42

Jag har en 63:a Impala liggande sen länge, med Junior Johnson dekalark. Man kanske skulle testa.... har också ett gammalt Plafit chassi nånstans. Får se vad det kan bli. Ytterligare ett projekt att mickla med när sonen kommer... :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav HARRY 24 dec 2011, 13:44

God Jul ! Alla old stockcar lovers.
På vårkanten blir det tävling, så bygg på.
HARRY
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 nov 2011, 14:43
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Nic 25 dec 2011, 13:24

Jag tänkte prova lite gummidäck i en källare i hufvudstadens utkant, kanske i morrn, kanske tisdag kväll- Jag hoppas vi kan få ett beteende i stil med hur den blå Corvetten gick i Karlstad häromsenast.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Modellpularn 25 dec 2011, 17:51

Nic skrev:Jag tänkte prova lite gummidäck i en källare i hufvudstadens utkant, kanske i morrn, kanske tisdag kväll- Jag hoppas vi kan få ett beteende i stil med hur den blå Corvetten gick i Karlstad häromsenast.

Bestäm vilken dag, så jag kan få lite mera info.... Känns som lite "dark ages" :rolleyes:
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 25 dec 2011, 18:22

Så här i hjuletider...

På Karlstadbanan har jag nu testat med PU, 10 mm anliggn.bredd, och White Point gummi, ca 12 mm anliggn.bredd. Denna bana är ju som vi nu vet oklistrad. PU gav det grepp som håller i bäst, men släpper lite tvärare. WP gav (med ca +2 mm bredd) ett något sämre men fullt godtagbart grepp. När det släpper sker det mjukare än med PU. Hur relationerna mellan PU o WP-gummi är på en klistrad bana vet jag ej och det skall bli spännande att se vad Nic kommer fam till i hufvudstadens utmarker.

För vår klubbracing i Karlstad kommer vi med största sannolikhet att köra med WP-gummi. Vid de klubbgränsöverskridande tävlingarna enl. kommande SSC-reglemente för klassen kommer vi givetvis att använda de däck som bestäms, PU el gummi eller vad det nu blir. Skifta hjul går ju fort... :)

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Lunkan 26 dec 2011, 10:56

Go morron och God fortsättning på er alla knäppgökar!

Har nu begrundat Stockcar reglementet lite... och just därför kommer ett par åsikter/ideer både högt och lågt...

Hjulbredd:
Följande bildreferens talar sitt tydliga språk... hjulbredd bör kanske gälla både fram och bak :o

Bild

Hjuldia: Kan nog tycka att 26mm diameter bör vara ett minimum.

Höjd: En måttsättning på sparklådans höjd från banan... 4mm?...

Frigång chassi: 0.8mm som alla klasser

Kaross bearbetning: Inga problem med att bearbeta kaross på utsidan,trimma bort handtag och lister som inte fanns på 1/1 vagnarna.

Mått och åtgärder här är bara mina åsikter och förslag, breda hjul fram gör inte att det går snabbare men det är ju inte meningen att vi ska utmana vagnarna i klass2.

/Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 26 dec 2011, 16:33

Jo... om vi ska lägga vikt vid naturtrogenheten är nog 26 mm hjuldiam minimum. Min på bilderna ovan har 26,3 bak. Fram är nog inte mer än ca 25,5.
Sparklådans höjd över banan tror jag kommer automatiskt när man får hjulen lagom långt upp i hjulhusen för att det ska se hyfsat ut. Det syns inte så bra här ovan eftersom jag inte har någon bild från sidan men jag försökte få det ungefär som den gode Gentleman Jarrett här nedan. Detta medförde att jag ligger på bortån 6 mm nu...

Det finns ju en hel del framfälgar som är 8 mm breda och framdäcken verkar väl ofta ligga på drygt det. Kan man tänka sig 8 mm skulderbredd som får rundas av till att bli någonstans 6-7 mm anliggning? Knivskarpa 5 mm är i alla fall inte snyggt.

Bild

/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Nico 26 dec 2011, 19:44

Hörru Svänn,

Va häftig kärran blev!!! :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 26 dec 2011, 20:20

Hörru Svänn,

Va häftig kärran blev!!!


Tackar o bockar allra ödmjukast. :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Lunkan 26 dec 2011, 20:58

Det finns ju en hel del framfälgar som är 8 mm breda


Och bakfälgar går inte ha i fram :D ... kanske inte finns moosegummi i den bredden men fullgummi runt om funkar
väl...

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Svänn 26 dec 2011, 21:54

Och bakfälgar går inte ha i fram ...

Går inte bilen baklänges då?

Jo, 10 mm breda gummi fram kunde ju kanske vara fränt :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Chevy 61 stockcar

Inläggav Borgis 26 dec 2011, 22:50

Lunkan skrev:
Det finns ju en hel del framfälgar som är 8 mm breda


Och bakfälgar går inte ha i fram :D ... kanske inte finns moosegummi i den bredden men fullgummi runt om funkar
väl...

/ Lunkan


Senaste frontmosisarna från Jens är 11 mm breda. :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 93 gäster