Tullinge Ring Raceway

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Tullinge Ring Raceway

Inläggav osterlub 28 jun 2011, 10:19

Hej på er alla. Under ett par månaders tid har jag arbetat med min bana och känner nu att den är så pass mogen så att jag kan lägga upp en kort beskrivning på den. Har väntat på att den är körbar innan jag delade med mig av bilder och erfarenheter så långt. Kort innan jag går in på hur banan är uppbyggd så tänkte jag först göra en kort förklaring varför bana ser ut som den gör, och hur jag har tänkt under själva design delen. När tankarna började på att bygga en permanent bana så var ju självklart utrymmet ett avgörande kapitel. Efter lite förhandlingar med en väldigt förstående fru (hon förstår alla mina nördighets behov) så fick jag möjlighet att bygga upp banan i det största rummet på övervåningen. Helt fantastiskt! Dock fanns det en regel som jag var tvungen att följa. När vi har besök som vill sova över så måste det finnas plats för luftmadrasser eller sängar i rummet. Osis! Det satte helt klart lite begränsningar på hur och vad jag kunde göra. När jag sedan tänkte vidare på vem det är som kommer köra på banan så efter ca 12 sekunders betänketid kom jag fram till att det nästan endast är jag själv som kommer att köra, då de enda vänner som aktivt håller på med denna härliga hobby är klubbkompisarna i TRS. Så fyrfilig kändes onödig i så fall. Då jag endast kommer att vara själv på banan så kan det vara svårt att räkna med kurvvakter. Det medförde att ifrån min körplats, utan att släppa reglaget skulle kunna nå merparten av banan för att sätta på eventuella avåkningar. Detta tillsammans ledde fram till att jag byggde banan i mitten av rummet så att jag kunde gå runt den. Då fanns det också plats mellan banan och väggarna för eventuella sovplatser om det så behövdes + att det inte finns en enda plats på banan som är omöjlig att nå med endast händer.

Digital eller analog?
Väldigt bra fråga. Jag började köra digitalt men har gått över mer och mer till analogt eftersom det är det vi kör på TRS. Dock så har jag redan 7 växlar, 6-bilars powerbase, uppgraderad pit-lane och koppling till dator. Och med 6-basen så är det möjligt att ställa om till analogt och köra med alla gamla härliga bilar som inte har digital-chip. Om man jämför alternativet med 6-bilars powerbasen med digital/analog mode mot en bana endast med analog körning så ser jag dessa skillnader.

+ Du kan köra med både digital och analogt läge (ganska självklart)
+ Så länge du inte använder kurv-växlar så behöver du inte göra något special för att köra analogt. (kurvväxlar fungerar dock efter modifieringar)
+ Varvräkning och tider fungerar både digitalt och analogt
+ Du kan köra ensam och tävla mot datorns 5 bilar i digitalläget.
- Vid växling till analogt så måste du fortfarande köra med digitala handtag. Så glöm dina fina special handtag.
- Alla växlar behöver tejpas med svart el-tejp för att undvika att bilarna kommer över på fel spår under analog drift
- Bilar med vit pickup fungerar inte tidtagningen på (NSR bl.a). Byt ut eller sätt lite färg på dem.

Med tanke på fördelarna att ha möjlighet att köra både digitalt och analogt så valde jag en digital lösning. Det enda som jag egentligen stör mig på är att jag inte kan använda mina analoga handtag. Men det är något jag får leva med helt enkelt.

Banans tekniska data
En digital bana spelar ju ingen större roll om det inte är lika långt på båda spåren, eftersom man växlar och väljer snabbaste om det går. Men eftersom jag vill köra analogt också så vill jag ha båda spåren lika långa. Efter lite arbete i UC30 så lyckades jag få till det. Banan har följande uppsättning

- 17,3 meter lång. Båda spåren lika långa
- 6-bilars powerbase med usb koppling till dator
- 6 raka växlar
- Uppgraderad pit-lane med usb koppling till dator.

Tidsepok
En av anledningar till att bygga banan är för att skapa ett scenario. Dvs det är inte endast spåren och bilarna, utan helheten som är det viktiga. Enklast är att köpa färdiga depåer, figurer och liknande. Dock är de oftast moderna och speglar såsom racingbanor ser ut idag. Denna bana kommer inte att vara en moderna racingbana, utan kommer att spegla såsom det såg ut på 60-talet. I detta inlägg så beskriver jag endast själva konstruktionen runt spåren, banan och liknande så det kommer inte att synas så mycket här och nu. Men jag hoppas att det kommer att växa fram mer efter sommaren när det blir mörkare och mörkare och det finns mer möjligheter att sitta inne och fixa med smågrejor.


Här är ritningen på banan i UC30.
Ritning.png
Ritning.png (110.25 KB) Visad 14313 gånger


Själva bordet byggdes som en fackverks konstruktion. Ca 30 cm mellan varje fack användes. Dessa fack använde jag sedan för att fästa alla upphöjningar i banan. Rekommenderar att använda max 30 cm. På vissa ställen önskade jag att jag hade mindre
IMG_3741.JPG
IMG_3741.JPG (109.38 KB) Visad 14304 gånger


När det gäller sladdzoner så började jag med ett test-parti med liggunderlag. Kan rekommendera Jula eftersom de har 8-mm gråa liggunderlag som var ganska enkla att forma. Bara sätt in liggunderlaget under banan, se till att det ligger rakt och dra sedan försiktigt med ett löst rakblad in till banan och igenom hela liggunderlaget. Fick perfekt passform. Dock fick jag lägga ner hela liggunderlagslösningen när katten gjorde närmanden på de färdiga zonerna och började tugga och bita i det. Efter en snabb matematisk övning med att förstora upp katten enligt 1:32 regeln så insåg jag att det inte var helt verkligt med ett så pass stort odjur på en racingbana. Så det vara bara att ta bort liggunderlagslösningen.
IMG_3748.JPG
IMG_3748.JPG (111.08 KB) Visad 14311 gånger


Alternativet blev istället 8-mm mdf skivor. Denna storlek är ganska svår att hitta på normala byggmarknader. Men prata med dem och be dem beställa hem. Jag fick mina bara på ett par dagar. För att skapa sladdzonerna så tog jag vanligt papp som man använder vid t.ex målning för att inte få skit på golvet. Klipp till grovt för ett parti banbitar och tryck in under banan. Se till att det ligger helt rakt och fixera med lite tejp. Ta fram ditt rakblad och skär intill banan. Tejpa sedan fast pappersbiten på mdf'en och gå loss med sticksågen, figursågen eller bandsågen beroende på vilka möjligheter du har. Om allt stämmer så kommer den nu att passa perfekt intill banan. På en del forum har jag läst att det är svårt eller nästan omöjligt att forma mdf i t.ex stigande kurvor. Det stämmer inte alls. Jag fäste mina med 4,5 mm skruv där det fanns material att fästa i under, och där det inte fanns det så använde jag m4 skruv och mutter. Detta tillsammans med trälim och tvingar för att hålla ihop så blev en kanonlösning. Som det syns på några av bilderna så har jag böjt mina mdf'er ganska rejält.
IMG_3749.JPG
IMG_3749.JPG (97.75 KB) Visad 14297 gånger

IMG_3745.JPG
IMG_3745.JPG (129.2 KB) Visad 14310 gånger

IMG_3746.JPG
IMG_3746.JPG (68.41 KB) Visad 14278 gånger


När alla sladdzoner var på plats så kom det härliga jobbet med att spackla och seden måla. Jag valde en helt svart oljebaserad färg. Anledningen till färgvalet var att jag ville ha det samma som banan och valet av olja var helt enkelt för att det blir bättre kvalité, jag gillar olja bättre än vatten och jag kan torka av banan med en våt trasa utan att riskera att färgen löses upp. vatten löser vatten som ni vet. Nackdelen med oljebaserad färg är att den inte går att få mat. Så när allt var riktigt torkat så tog jag fram stålull och ruggade upp färgen så att den dels blev mat, men även ojämn och fick karaktären att det var bilarna som hade gjort märken i sladdzonerna eftersom jag drog stålullen i banans riktning.

Banan på plats efter målning och racet kan köras. Härligt första gången man kan köra runt på sin bana. Även vissa bro-fundament och vatten-tunnlar är på plats här, men beskrivning och liknande på dem kommer i ett senare inlägg.

IMG_3838.JPG
IMG_3838.JPG (111.68 KB) Visad 14311 gånger

IMG_3840.JPG
IMG_3840.JPG (137.02 KB) Visad 14283 gånger

IMG_3841.JPG
IMG_3841.JPG (129.74 KB) Visad 14311 gånger
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Lasp 28 jun 2011, 10:49

Tack! En riktigt bra och intressant beskrivning. För mig som nybörjare (på äldre dar) så är detta med val av digital eller analog viktigt. Om jag har förstått det hela rätt kan två spår vara gott nock för flera bilar om man kör digitalt!
Jag tror också som de banor jag har kollat in här på BilBaneForat BBF att detta med omgivningen är viktigt.
Nu skall Lala och jag iväg upp till Hässleholms järnbaneklubb i morgon för att se hur realistiskt man kan bygga.
Men jag kommer att följa detta noga säger Lasp 8-o
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Jormungandr 28 jun 2011, 23:51

snygg bana och riktigt lyckat med sladdzonerna! Jag har en polare i Tullinge som är nyfiken på bilbana, men detta är väl inte du Thomas? :suspect:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Janne L 29 jun 2011, 01:08

Kul att se vad du håller på att pilla ihop hemmavid, ska bli spännade att följa.
Janne L.
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Aramis 29 jun 2011, 01:19

Väldigt spännande bygge du håller på med i värmeböljan! Jag gillar att du tänkt till med konstruktionen och gjort rätt från början. Sladdzonerna ser rent ut sagt skitbra ut och det ger ett proffsigt intryck! Sen tycker jag att layouten ser riktigt rolig ut.

Blir spännande att följa fortsättningen! :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav osterlub 29 jun 2011, 06:49

Jormungandr skrev:snygg bana och riktigt lyckat med sladdzonerna! Jag har en polare i Tullinge som är nyfiken på bilbana, men detta är väl inte du Thomas? :suspect:


Nopp, ingen Thomas här inte. Jag brukar lyssna på benämningen Berry. Men kul att det finns fler intresserade av denna hobby i Tullinge. Thomas, är du aktiv här på forumet?

/Berry
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Nico 29 jun 2011, 23:47

Gott Berry, du är ju på god väg. På dig lät det som att du hade langat upp banan på ett bord o kopplat i strömmen när vi snackade igår. Det här ... grundarbetet borgar för en god fortsättning.

Go gadget go!!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav snugged 30 jun 2011, 22:11

holy smokes, vilken rivstart!
ser tokbra ut.

\m/ :thumb: :checkeredflag:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav largasso 30 jun 2011, 22:23

Håller med !!!! :thumb:

Du har fått ihop ett riktigt snyggt bygge med goo banstäckning i olika nivåer
på rekordkort tid med en riktigt bra presentationstråd.
Följer bygget med stort intresse.
Keep it up !

:beer: :beer: :beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav osterlub 08 sep 2011, 13:01

Det går inte alltid som man vill, tyvärr

Sedan jag startade denna tråden så har det inte hänt någonting på banan. Har knappt kört på den. Anledningen är att jag plev pappa ungefär samtidigt som banan blev körbar. Och alla ni andra som har varit eller är i samma situation som mig, så ändras ju prioriteringarna något när de små kommer in i bilden. Tanken var att jag skulle ha kvar rummet där banan står i, ca 5-6 år till. Som ett hobbyrumm helt enkelt. Därefter så visste jag att den var tvungen att flyttas eftersom de då var tal om en omförflyttning mellan rummen. Nu har det hela kommit lite tidigare, och jag står inför valet att jag måste minska ner banan för att få plats med den i ett annat rum redan nu. Otroligt trist, men vad gör man inte. Så summa är att jag inte kan ha kvar bygget.

Men jag har lagt ner ganska mycket tid på den, och känner att jag bara inte vill såga isönder och köra till tippen. Det skär lite i hjärtat att göra så. Så därför vänder jag mig nu till er här på forumet. Är det någon som är intresserad att köpa denna bana och fortsätta arbetet? Viktigt att poängtera är att det endast är själva bygget jag pratar om. Bandelar, bilar, kontrollers mm ingår självklart inte. Om ni är intresserade, skicka ett pm till mig.
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav Lasp 08 sep 2011, 20:51

Det är ett sorgerligt besked! Men kanske återuppstår det hela eftersom du vill behålla själva hårdvaran.
Men hur delar man på denna skapelse. och vilken total yta krävs? Jag hade svårt att läsa ut totalmåtten!

PS / Grattis till Fadersskapet, men tänk, det är inte ungarna som är viktiga, det är BarnBarnen, säger Lasp /DS
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Tullinge Ring Raceway

Inläggav osterlub 09 sep 2011, 15:24

Ja, det är inget tal om att sluta. Det ser jag ingen anledning till. Däremot så kan jag inte ha kvar denna påbörjade bana pga utrymme i bostaden. Förlorar helt enkelt mitt hobbyrum.

Exakta måtten som den tar i anspråk kan jag ta fram om det är någon som börjar fundera. Dock när det gäller nermontering så kan man säga att själva underredet är endast skruvat ihopa. Så där bör det inte vara några problem. Själva banan är dock limmad mdf. Men jag är övertygad om att om man kapar den snyggt på väl valda ställen så är det fullt möjligt att limma ihopa den igen, spackla lite och sedan på med samma färg. Kommer antagligen inte ens att synas efteråt. Det var så jag själv funderade när jag började bygga den.

Själva banan finns också i södra Stockholm ifall någon undrar.

/Berry
osterlub
Kurvvakt
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 mar 2011, 14:48


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron