Hej på er alla. Under ett par månaders tid har jag arbetat med min bana och känner nu att den är så pass mogen så att jag kan lägga upp en kort beskrivning på den. Har väntat på att den är körbar innan jag delade med mig av bilder och erfarenheter så långt. Kort innan jag går in på hur banan är uppbyggd så tänkte jag först göra en kort förklaring varför bana ser ut som den gör, och hur jag har tänkt under själva design delen. När tankarna började på att bygga en permanent bana så var ju självklart utrymmet ett avgörande kapitel. Efter lite förhandlingar med en väldigt förstående fru (hon förstår alla mina nördighets behov) så fick jag möjlighet att bygga upp banan i det största rummet på övervåningen. Helt fantastiskt! Dock fanns det en regel som jag var tvungen att följa. När vi har besök som vill sova över så måste det finnas plats för luftmadrasser eller sängar i rummet. Osis! Det satte helt klart lite begränsningar på hur och vad jag kunde göra. När jag sedan tänkte vidare på vem det är som kommer köra på banan så efter ca 12 sekunders betänketid kom jag fram till att det nästan endast är jag själv som kommer att köra, då de enda vänner som aktivt håller på med denna härliga hobby är klubbkompisarna i TRS. Så fyrfilig kändes onödig i så fall. Då jag endast kommer att vara själv på banan så kan det vara svårt att räkna med kurvvakter. Det medförde att ifrån min körplats, utan att släppa reglaget skulle kunna nå merparten av banan för att sätta på eventuella avåkningar. Detta tillsammans ledde fram till att jag byggde banan i mitten av rummet så att jag kunde gå runt den. Då fanns det också plats mellan banan och väggarna för eventuella sovplatser om det så behövdes + att det inte finns en enda plats på banan som är omöjlig att nå med endast händer.
Digital eller analog?
Väldigt bra fråga. Jag började köra digitalt men har gått över mer och mer till analogt eftersom det är det vi kör på TRS. Dock så har jag redan 7 växlar, 6-bilars powerbase, uppgraderad pit-lane och koppling till dator. Och med 6-basen så är det möjligt att ställa om till analogt och köra med alla gamla härliga bilar som inte har digital-chip. Om man jämför alternativet med 6-bilars powerbasen med digital/analog mode mot en bana endast med analog körning så ser jag dessa skillnader.
+ Du kan köra med både digital och analogt läge (ganska självklart)
+ Så länge du inte använder kurv-växlar så behöver du inte göra något special för att köra analogt. (kurvväxlar fungerar dock efter modifieringar)
+ Varvräkning och tider fungerar både digitalt och analogt
+ Du kan köra ensam och tävla mot datorns 5 bilar i digitalläget.
- Vid växling till analogt så måste du fortfarande köra med digitala handtag. Så glöm dina fina special handtag.
- Alla växlar behöver tejpas med svart el-tejp för att undvika att bilarna kommer över på fel spår under analog drift
- Bilar med vit pickup fungerar inte tidtagningen på (NSR bl.a). Byt ut eller sätt lite färg på dem.
Med tanke på fördelarna att ha möjlighet att köra både digitalt och analogt så valde jag en digital lösning. Det enda som jag egentligen stör mig på är att jag inte kan använda mina analoga handtag. Men det är något jag får leva med helt enkelt.
Banans tekniska data
En digital bana spelar ju ingen större roll om det inte är lika långt på båda spåren, eftersom man växlar och väljer snabbaste om det går. Men eftersom jag vill köra analogt också så vill jag ha båda spåren lika långa. Efter lite arbete i UC30 så lyckades jag få till det. Banan har följande uppsättning
- 17,3 meter lång. Båda spåren lika långa
- 6-bilars powerbase med usb koppling till dator
- 6 raka växlar
- Uppgraderad pit-lane med usb koppling till dator.
Tidsepok
En av anledningar till att bygga banan är för att skapa ett scenario. Dvs det är inte endast spåren och bilarna, utan helheten som är det viktiga. Enklast är att köpa färdiga depåer, figurer och liknande. Dock är de oftast moderna och speglar såsom racingbanor ser ut idag. Denna bana kommer inte att vara en moderna racingbana, utan kommer att spegla såsom det såg ut på 60-talet. I detta inlägg så beskriver jag endast själva konstruktionen runt spåren, banan och liknande så det kommer inte att synas så mycket här och nu. Men jag hoppas att det kommer att växa fram mer efter sommaren när det blir mörkare och mörkare och det finns mer möjligheter att sitta inne och fixa med smågrejor.
Här är ritningen på banan i UC30.
Själva bordet byggdes som en fackverks konstruktion. Ca 30 cm mellan varje fack användes. Dessa fack använde jag sedan för att fästa alla upphöjningar i banan. Rekommenderar att använda max 30 cm. På vissa ställen önskade jag att jag hade mindre
När det gäller sladdzoner så började jag med ett test-parti med liggunderlag. Kan rekommendera Jula eftersom de har 8-mm gråa liggunderlag som var ganska enkla att forma. Bara sätt in liggunderlaget under banan, se till att det ligger rakt och dra sedan försiktigt med ett löst rakblad in till banan och igenom hela liggunderlaget. Fick perfekt passform. Dock fick jag lägga ner hela liggunderlagslösningen när katten gjorde närmanden på de färdiga zonerna och började tugga och bita i det. Efter en snabb matematisk övning med att förstora upp katten enligt 1:32 regeln så insåg jag att det inte var helt verkligt med ett så pass stort odjur på en racingbana. Så det vara bara att ta bort liggunderlagslösningen.
Alternativet blev istället 8-mm mdf skivor. Denna storlek är ganska svår att hitta på normala byggmarknader. Men prata med dem och be dem beställa hem. Jag fick mina bara på ett par dagar. För att skapa sladdzonerna så tog jag vanligt papp som man använder vid t.ex målning för att inte få skit på golvet. Klipp till grovt för ett parti banbitar och tryck in under banan. Se till att det ligger helt rakt och fixera med lite tejp. Ta fram ditt rakblad och skär intill banan. Tejpa sedan fast pappersbiten på mdf'en och gå loss med sticksågen, figursågen eller bandsågen beroende på vilka möjligheter du har. Om allt stämmer så kommer den nu att passa perfekt intill banan. På en del forum har jag läst att det är svårt eller nästan omöjligt att forma mdf i t.ex stigande kurvor. Det stämmer inte alls. Jag fäste mina med 4,5 mm skruv där det fanns material att fästa i under, och där det inte fanns det så använde jag m4 skruv och mutter. Detta tillsammans med trälim och tvingar för att hålla ihop så blev en kanonlösning. Som det syns på några av bilderna så har jag böjt mina mdf'er ganska rejält.
När alla sladdzoner var på plats så kom det härliga jobbet med att spackla och seden måla. Jag valde en helt svart oljebaserad färg. Anledningen till färgvalet var att jag ville ha det samma som banan och valet av olja var helt enkelt för att det blir bättre kvalité, jag gillar olja bättre än vatten och jag kan torka av banan med en våt trasa utan att riskera att färgen löses upp. vatten löser vatten som ni vet. Nackdelen med oljebaserad färg är att den inte går att få mat. Så när allt var riktigt torkat så tog jag fram stålull och ruggade upp färgen så att den dels blev mat, men även ojämn och fick karaktären att det var bilarna som hade gjort märken i sladdzonerna eftersom jag drog stålullen i banans riktning.
Banan på plats efter målning och racet kan köras. Härligt första gången man kan köra runt på sin bana. Även vissa bro-fundament och vatten-tunnlar är på plats här, men beskrivning och liknande på dem kommer i ett senare inlägg.