Fra det danske forum - til inspiration
Der har gennem nogen ting været snakket rundt omkring i krogene om at køre med moderne formelbiler og der er efterhånden kommet lidt forskellige chassiser på markedet, ligesom diverse serier er blevet populære i Tyskland.
Jeg har snakket en del med Lars Jacobsen fra Ålborg omkring hvordan man kunne skrue et reglement sammen, der kunne tilfredsstille flest mulige interesserede.
Målet er ikke en ny DMRU-klasse, men vi har snakket om at lave 2 løb i Jylland - måske ét løb i Ålborg og ét løb i Kolding. Hvis man kunne stable et arrangement på benene som lørdagens Retro F1 Grand Prix i Ikast - ville det være super
Det er heller ikke ment som en konkurrent til Retro F1, men nærmere som et supplement for de (yngre??) kørere der ikke kan se charmen ved klassiske 60'er racerbiler.
Nedenstående reglement er foreløbigt på udkaststadiet og er bl.a. baseret på en af de tyske serier:
http://racecars.dk/ModerneFormel2011.pdfBlandt andet er motorvalg og min.vægt ikke helt på plads. I Reglementet er der også en liste med forslag til chassiser og karosserier.
Jeg har kørt med min Do-Slot baserede formelbil, bl.a. i Ikast og i Kolding og med Fox10 motoren ved 13 volt er det en
raket!! - en stærkere motor vil efter min mening være for "farlig" og medføre alt for mange havarier.
Men efterhånden som der kommer flere biler i cirkulation kan vi få indsamlet lidt flere erfaringer. Men min bil kører 1-2/10 hurtigere omgangstider i Kolding end de hurtigste LM-GT biler med Pro-Slot motor og det behøver ikke gå hurtigere end det.
Lars bygger pt på en Plafit bund med en Australsk hård Lexan scala body, mens mit bud på en moderne formelbil er et Do-Slot Formel Master chassis med Dieter Jens´hårde kopi af en Indy-racer:
mvh, Niels