Houten racebaan x

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Houten racebaan x

Inläggav little rat 30 mar 2011, 15:43

Äntligen kan jag lägga ut lite bilder på vad jag sysslar med i källaren.
Lösningen blev en dator med server 2008 och konfigurering av en egen webbserver. Det har tagit lite tid men nu är det färdigt.
Så här kommer en presentation av "Houten racebaan x"

Efter att ha kommit så långt i tankarna att bygga en egen träbana och att ha skaffat en liten källarlokal råkade jag hitta en färdig bana på Blocket med stort behov av renovering. Men måtten var så perfekta att jag inte kunde låta bli att köpa den. Ni kommer förstå efter att ha sett på kommande bilder.
Detta var vad jag köpte:
Bild
Man kan ju säja att allt utom spåret behövde fixas 
Här kommer en dålig bild på rummet för den blivande Houten racebaan x
Bild
Efter några dagars arbete ser det ut som så här:
Bild
Jag satte upp banan för att bilda mig en uppfattning om vad som behövde göras.
Först blev det ett nytt bord och inte som tidigare fastskruvade Ikea-ben i mdf-skivan.
Resultatet blev följande:
Bild
Bild
Bild
Bild
Nu var det dags att ta tag i ban ytan och det var då jag vände mig hit till bilbaneforumet för lite tips. Som tur var slutade detta med att jag inte köpte en gummi baserad färg utan hittade en mycket bra färg med glanshet 15. Detta ger ett super grepp men ändå inte klistrad.

Något jag lärde mig var att spä ut färgen rätt bra, blöta rollern i vatten och sedan krama ur den. Man ska absolut inte använda en skumgummi roller utan en finare vanlig. Resultatet blev nästan som om det var sprutmålat.
Bild

Nu har jag även provat på att lägga på koppartejp. Det var inte så lätt som man kan tro att inte få att väcka sig i kurvorna. Min lösning, efter att ha förbrukat två rullar, var att använda en träskena med lite maskeringstejp på för att trycka och forma koppartejpen och detta verkar fungera.
Bild

Bild

Bild

Nu till nästa problem att lösa strömanslutningen till koppartejpen.
Min lösning blev följande: en fjäder belastad kontakt som ligger i mot tejpen på undersidan. På detta sätt slipper man löda och tejpen blir inte lika skör mm.
Efter några dagars fundering kom jag på var jag skulle hitta rätt kontakt.
Bild

En lamphållare till bilen köpt på Mekonomen med ett lysande resultat 
Bild

Bild

Bild

Bild

Nu går det lite framåt med själva banan som ni kan se.
Bild

Så… det var allt jag hade att komma med just för stunden. Kom gärna med kommentarer eller förslag.
Senast redigerad av little rat 30 mar 2011, 15:58, redigerad totalt 2 gånger.
little rat
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2011, 03:24

Re: Houten racebaan x

Inläggav little rat 30 mar 2011, 15:49

Kontrollsystem
Här kommer jag nog med ett helt nytänkande inom gasreglage. Jag kommer att använda mig av en
Iqan XP2 från Parker som ser ut på följande sätt.

Bild

Detta är en produkt som brukar sitta i traktorer/grävmaskiner för att styra hydrauliken.
Lite fakta är att den har fyra kanaler på 3 ampere vardera och styrs av en styrström på max 5 volt.
Original reglaget ser ut så här och är ett magnetiskt sådant.
Bild

Här sitter jag nu fast för att komma på en ersättare till denna. Men…. det kommer nog inte bli något större problem, värre var det att lösa bromsen. Med hjälp av en kompis så löste bromsen sig på följande sätt.
Bild

Nu håller jag på att förbereda sista delen för målning.
Bild
little rat
Övningskör
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2011, 03:24

Re: Houten racebaan x

Inläggav Nico 30 mar 2011, 16:36

voj voj ... ser ut som att ännu ett hövkvalitäääts bygge kommer upp till ytan här.
Gillar att du beskriver så bra vad du gör också. Bra idé med ström till banan, grymt bra!

Keep us posted!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 82 gäster