Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav mINdAt3z 04 dec 2012, 00:04

Du kan ju alltid fråga honom vart avtalet är där du har godkänt att du ska hålla 60cm fritt runt vattenmätaren om han trilskas.

Vore ju fruktansvärt om allt ditt jobb skulle vara ogjort.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 04 dec 2012, 09:45

Ahmen va fan... I min värld kommer det funka såhär.

Rörpulare - Du har byggt vad mot röret?
GT - En bilbana!
Rörpulare - Men kan du inte bara flytta den?
GT - Näe, den är ganska fet.
Rörpulare - Ehrm, okeeej.
GT - Men jag hjälper gärna till för att underlätta, bjuckar gärna på lunch och ett par varv på banan.
Rörpulare - Okej cool.

Rörpularen lägger på luren och skakar på huvet. Men någon gång under v 49-50 står han med truten på vid gavel och slirar runt med en liten Alitalia Abarth eller dylikt rallyjärn.

Hoppas det löser sig.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasp 04 dec 2012, 10:15

Kan man krypa in under banan och komma åt muttrarna?
Som jag ser det handlar det om rätt verktyg!
Håller tummarna.
Skulle man kunna såga upp bara lite!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Jormungandr 04 dec 2012, 11:22

lättast är nog att gå in från andra hållet. :-D= du har väl betong borrar hemma?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 04 dec 2012, 22:42

Tack för alla uppmuntrande ord! :)

Så hade jag då "the talk" i eftermiddags. Efter att ha sagt att jag hade ett problem som han nog inte stött på tidigare och la ut det som att det står en en gigantisk bilbana alldeles intill och jag vet inte hur vi ska göra möttes jag av reaktionen Nico förutspådde. Ett "ööh jaaha" följdes av "hur menar du, står den helt intill". Mina försök att sedan förklara avbröts med att han sa att han måste komma förbi och titta hur det ser ut så får vi se vad vi kan göra.

Han var rätt tillmötesgående och verkade lite road av situationen. Jag rågade om det fanns risk för att det skulle spruta vatten men den risken var liten. Det lät på honom som det inte var nåt jättesvårt jobb och nu när jag tittat lite närmare själv så är det "bara" att lossa två grova kopplingar, ta bort röret med mätaren och sedan sätta tillbaka den nya.

han kommer förbi på torsdag morgon så då får vi se. Det lät på honom som om går det så gör jag det då. Så jag tänkte förbereda imorgon genom att såga bort en större bit av skivan som ligger närmast röret (finns möjlighet att göra det utan det påverkar stigningen) så kanske han tycker det är möjligt.

Hoppas!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav mINdAt3z 04 dec 2012, 22:45

Glada nyheter! :) Du får bulla upp lite också så han är på glatt humör. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Aramis 05 dec 2012, 07:58

Nico kan det där med hantverkare! Du måste ju erbjuda honom att provköra också!! :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav jomol22 05 dec 2012, 10:21

Det måste ordna sig. :-x
När vi byggde var bana resonerade vi som så att "om nån ska göra nåt med rören här, är det vi som får göra det". Något arbete med rören har det aldrig varit tal om under dessa år.
För några år sedan ringde däremot en från hyresvärden och meddelade att det skulle dras fiber i fastigheten, naturligtvis och framförallt genom vår banlokal. "Kan ni rensa lite utrymme i mitten av lokalen, från ytterväggen och i en linje rakt in och sedan i vinkel längs mitten av rummet till den västra kortväggen?" 8-o :( :drunk:
Så vi gjorde upp om att när det väl var dags skulle hantverkaren ringa så jag kunde vara på plats och hjälpa till så att han inte förstörde nåt. Men dagarna gick och ingen hörde av sig. När veckor gått ringde jag istället, och undrade när det var dags. Då var i själva verket allt redan klart och ingen av oss hade varken noterat den nya kabeln i taket eller sett några spår av att någon ens varit där och gjort något. Like magic!
:beer:
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav jomol22 05 dec 2012, 10:23

F.ö. håller jag med Jormungandr: riv väggen åt andra hållet. Vem säger att du ska ha en vattenmätare bland din bana?! >:-S
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 06 dec 2012, 10:17

Sågade bort ca 2 dm på skivan närmast mätaren igår kväll och tänkte att detta måste väl ändå gå.

Så kom ha då. Visade sig vara en snäll farbror som inte har många år kvar till pensionen och efter en kortare inspektion så sa han de förlösande orden. "Det här ska vi nog greja". Så han bökade sig in under bordet medan jag stod och lyste upp med lampa åt honom. Det började spruta oroväckande mycket vatten ett tag men det visade sig vara att en av avstängningsventilerna inte kommit i läge.

Det var lite grymtande och när det var klart så han" tur att jag inte är en gringig jävel, för då hade jag sagt nej på en gång" och flinade och la till "men det är ju snart jul".

Med tanke på diskussionen ovan så berättade han att han en gång tidigare stött på en jättestor tågbana med liknande problem där faktiskt tågen åkte genom tunnlar in i angränsande rum! Se där, det gömmer sig mycket i Örebros källare.

Skönt, nu är det över!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav mINdAt3z 06 dec 2012, 20:57

Skönt att höra. :) De där griniga jävlarna kan man ju fundera på vart de kommer ifrån, finns alldeles för många av dem! :) Skönt att detta inte var en av dem. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 09 dec 2012, 11:01

GranTurismo skrev:Tack för alla uppmuntrande ord! :)

Så hade jag då "the talk" i eftermiddags. Efter att ha sagt att jag hade ett problem som han nog inte stött på tidigare och la ut det som att det står en en gigantisk bilbana alldeles intill och jag vet inte hur vi ska göra möttes jag av reaktionen Nico förutspådde. Ett "ööh jaaha" följdes av "hur menar du, står den helt intill". Mina försök att sedan förklara avbröts med att han sa att han måste komma förbi och titta hur det ser ut så får vi se vad vi kan göra.

Han var rätt tillmötesgående och verkade lite road av situationen. Jag rågade om det fanns risk för att det skulle spruta vatten men den risken var liten. Det lät på honom som det inte var nåt jättesvårt jobb och nu när jag tittat lite närmare själv så är det "bara" att lossa två grova kopplingar, ta bort röret med mätaren och sedan sätta tillbaka den nya.

han kommer förbi på torsdag morgon så då får vi se. Det lät på honom som om går det så gör jag det då. Så jag tänkte förbereda imorgon genom att såga bort en större bit av skivan som ligger närmast röret (finns möjlighet att göra det utan det påverkar stigningen) så kanske han tycker det är möjligt.

Hoppas!


Hah, told you so *ryggdunk* ... man får höra så mycket sjuka hantverkarstories på jobbet (säljer golv till golvläggare) att ditt "problem" inte framstår som ett problem ya'know 8-)
Låter ju som att det kommer att gå bra det där.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 09 feb 2013, 00:42

Lite ny rolig hårdvara! Avant slot Hammer körhandtag.

Bild

Och kanske redan 2013 års bästa Ebayfynd! Handtaget, verktyg och två sorters smörjmedel för en dryg "50-lapp", pund alltså :-D= . Har länge sneglat på handtaget men avskräckts av priset som legat kring 1300 kr samt att det var satt en xlr-kontakt. Nåväl, de tekniska specifikationerna fanns ju att läsa på stora stygga webben så det klargjorde ju att xlr-kontakten lätt kunde bytas ut mot annan valfri.

Bild

Hammer är minst lika avancerat som SCP 1 och överträffar Slot it-handtaget i ergonomi. Sitter riktigt skönt i näven och har i mitt tycke en bättre känsla i avtryckaren. Fast SCP 1 vinner dock i användarvändlighet med sina stora rattar som tydligt klargör vad det är man ställer in. Här är det tre knappar på varje sida att hålla reda på. Två av dem styr bromsen, medan de fyra andra reglerar effektkurvan. Sedan kan man även komma in i avancerade lägen genom att hålla in knappar i olika kombinationer. Som t ex antispinn och dynamisk broms. Lite krångligt blir det men när man väl knappat lite får man en riktigt fin känsla i körningen.

Bild

Det finns också en LED som visar funktion samt en liten display som visar valt värde, funktion och volttal. En annan fiffig grej är att det går att byta polaritet genom att skruva isär den och switcha två kablar.

I paketet fick jag som sagt bl a fem stycken fina Avant slot-verktyg på köpet.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasp 09 feb 2013, 00:48

Nu blir jag avundsam!
Jag har också köpt handtaget tidigare dock utan mejslar
Men visst är det fint.
Har förövrigt två SlotIt scp1h till övers! Någon? Med Dongel och en handfull chips! Uppgraderade.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 12 feb 2014, 21:17

Ett drygt år sedan senaste posten i tråden.

Vad händer då? Bortplockade banbitar :-\ .
Bild

Men det är ingen rivning på gång. Utan dags att snygga upp sceneryt som blivit lite slitet och trasigt.

Som den här gipsväggen som rasat.
Bild

Lite här och var har färg skavts bort.
Bild

Strössel har släppt och dammsugits upp (och hamnat i bilar... :sceptic: ).
Bild

Och sen var det träden som börjat se tufsiga ut och ramlar isär.
Bild

Action points är att lägga ut nytt strössel, renovera de befintliga hemgjorda träden, införskaffa fler träd, skaffa lite annat nytt scenery (främst figurer), flytta ut sargen till vänster så att det blir en bättre sladdzon (nu lär ju ingen vattenmätare behöva bytas på många år), justera landskapet på ställen där bilar slår i mm.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster