Banbygge - Neue Kesselraumring

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 25 apr 2011, 21:20

Häftigt, kuperat är BÄÄÄÄST!!! Kommer bli skitläckert - och jag ska följa tråden noggrant!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasse1930 25 apr 2011, 23:35

GranTurismo skrev:...Som synes är det en liten puckel mitt på övre rakan.... Fick en bil att lätta och fara rakt in väggen. Det ser lite charmigt ut tycker jag men ska fundera om jag ska åtgärda det innan jag går vidare.

Håller fullständigt med om charmigheten, det ser helt rätt ut med en raka som inte är helt slät. Charmen avtar dock ganska tvärt efter ett tag när du får upp snittsen på de olika banpartierna och bilarna lättar och far in i väggen på var och vartannat varv. Jag tycker nog du bör åtgärda "hoppet" innan du går vidare. Det är en fin raksträcka du har där uppe på höjden, det vore synd om den blir banans irritationsmoment.
Snygg bana i övrigt och precis som kollega Nico är jag stor vän av kuperade banor! Din ser riktigt ball ut! :up:
Lasse
To finish first, you must first finish!
Användarvisningsbild
Lasse1930
Testförare
 
Inlägg: 2052
Blev medlem: 24 aug 2005, 21:36
Ort: Vallentuna
Klubb: Tjockhult Racing Society

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 27 apr 2011, 20:50

Lasse1930 skrev: Jag tycker nog du bör åtgärda "hoppet" innan du går vidare.


Då är det gjort! Tog loss stödet som satt under puckeln och kapade av ca 1,5 cm. Resultatet blev en helt klart jämnare raksträcka. Provkörde flera varv med olika bilar och det känns bättre än tidigare. Tack för tipset Lasse!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav LincolnÖrjan 01 maj 2011, 23:01

As häftig bana, vill gärna se mer bilder!!!!! :D Gillar helt klart att den är kuperad, blir liksom mer liv i allt då. KEEP IT UP :thumb:
LincolnÖrjan
Övningskör
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 maj 2011, 22:42
Ort: VARBERG

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 04 maj 2011, 20:18

Mer bilder.

Har gjort sladdzoner av plywood och satt på behövliga ställen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Körbarheten ökar enormt när man fått dem på plats och det blir så mycket roligare när bilarna tillåts vifta lite på svansen utan att slå i ett staket eller glida ner från skenan.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 08 maj 2011, 21:48

Inte så mycket progress denna helg. Social samvaro i det fina vädret samt dags förårets första gräsklippning gör att inte mycket hinns med. En tur till Biltema igår resulterade i köp av en flaska fogskum till kommande berg.

Bild

Köpte även gångjärn och skjutlås till den skiva som ska göra det möjligt att lägga upp rallyslingorna.

Bild

Efter lite pusslande med hur skenorna ska läggas upp kom jag kommit fram till att den här skivan som låg i det gamla bordet kommer bli alldeles utmärkt som den fällbara delen av bordet.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 08 maj 2011, 22:00

Ikväll hanns det med lite pyssel i återvinningens tecken. Upp med välbehövligt staket från gamla banan.

Bild

Har sparat alla gamla bergsbitar från förra bygget och jag la ut lite här och var för att ha nåt att lägga och bygga med fogskummet på.

Bild

Bild

Härnäst blir det att stycka upp det gamla storberget och ha som fyllnadsmassa. Har även valt ut några bitar av de gamla sladdzonerna som kommer få bli sladdzon i R3-kurvan efter lite justering med sticksågen. De kommer inte spikas fast då de kommer behöva vara flyttbara när man vill göra om till rallyslingan.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 16 maj 2011, 22:24

Det går så sakteliga framåt. Den där flaskan med fogskum räckte inte långt.... Det blev tre till i helgen (fast 500 ml stora), men det räckte inte riktigt till allt jag tänkt göra iallafall. Nu kommer jag vänta tills jag kommer över lite frigolit innan berg och kullar fortsätter att växa.

Bild

Lite mer staket har kommit upp också.

Bild

Bild

Bild

Just nu ser det kanske ut som skit. Men sen ska det skäras till för att få mer stenliknande formationer. Fast den stora blobben rakt fram i kortet ovan ska formas till en gräsbeklädd slänt är det tänkt.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 16 maj 2011, 22:32

Annars är jag rätt nöjd med att fått till den här fällbara sektionen.

Bild

Kan när det inte ligger bana på den också användas som mekplats kanske... Fast det blev jäkligt trångt måste jag erkänna.

Bild

Och ser man på. Plötsligt har jag en rallyslinga att köra.

Bild

Rallyslingan tar ca 20 sekunder att köra medan den "vanliga" banan tar ca 8 sek med en bra bil. Nu ska det köras en hel del för att testa fram eventuella dåligheter och finslipa lite. På åtminstone två ställen har jag upptäckt lite berg som måste tas bort.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 04 jul 2011, 13:44

Bygget har stått still ett tag. Efter att ha fått ordning på allt i körbart skick så blir det nog lätt så ett tag att man hellre kör än bygger. Har försökt sätta lite varvtider och till min förvåning det har hittills visat sig att några lite bortglömda bilar trivs väldigt bra på Nincobanan. Nämligen mina "gamla" Ninco JGTC-bilar som alla gått att pressa under 18 sek på rallyslingan. Varvrekordet hålls f n av Nissan 350Z men det är bara hundradelar som sedan skiljer en hel radda med bilar, så det är jämt på toppen.

Trodde inte att det skulle behövas någon boosterkabel men det fick bli en här på rallyslingan iallafall. Volttalet är intakt runt hela banan men när jag mätt med en multimeter så märkte jag att amperen var betydligt lägre längst bort än vid powerbasen. På de flesta bilar (Ninco, Scalextric m fl) märks ingen skillnad men jag märkte av det hela när jag körde de lite mer proffsiga bilarna från t ex Avant Slot och MSC som tappade spetsprestandan.

Bild

Sedan har jag roat mig med att bygga en liten testbänk för inkörning av motorer. Faktiskt riktigt användbart när man som jag har en hel del SCX-bilar. Dessa mår verkligen bra av stå och tokgasa några minuter.

Bild

Har använt en gammal Scalextric halvraka, en träkloss, en vanlig lampkabel och en gammal modelltågstransformator. Som synes har jag skurit i båda ändarna för att kunna köra 4wd-bilar också
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 04 jul 2011, 14:01

I juni firades både student och 40-årsfest i hushållet vilket resulterat i massor av bra frigolit att använda till bygget. :w00t:

Bild

Häromdan fick jag ett ryck och började hacka i den. Har fortsatt och bygga på bergen och även börjat göra en grotta för att kunna göra en sladdzon vid vändningen på innerplan. Väggen har suttit för nära banan med irriterande urspårningar pga att bilen slår i.

Bild

Bild

Äntligen har berget kunnat växa till lite mer. Har efter att fotona togs suttit och skurit till det och provat med att spackla med vanligt väggspackel för att få till det bättre.

Bild

Har även fyllt på med mer på andra ställen medan övre delen på banan fortfarande kvarstår. Har gott om frigolit men åter igen behövs mer fogskum för att få allt att sitta ihop så det blir nog en sväng till Biltema strax.

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Nico 04 jul 2011, 15:13

Looking good, det händer grejer det fina vädret till trots.
:thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav Lasp 04 jul 2011, 15:45

Intressant läsning, och ögonkoll!
Kan man få vara så näsvis att man frågar vad det initiala paketet som stod innanför dörren kostade? Om du inte vill lägga ut det synligt kanske ett litet PM skulle kunna vara fint. 8-o
Fast nu när jag har testat en egen bana, med äldre grejor, och provkört banorna i Veberöd och i Lalas källare, måste jag säga att detta med frästa spår känns bra. Man får ju automatiskt sladdzoner då!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 04 jul 2011, 21:59

PM skickat. Jo, träbana är fint men för mig själv kändes det aldrig som att alternativ då jag tycker att svårighetsgraden ökar för mycket. Känner att det räcker gått och väl med allt scenery-bygge. Men man lär sig hela tiden...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Neue Kesselraumring

Inläggav GranTurismo 05 jul 2011, 16:12

UURRKK :drunk:

Efter några timmar i källaren med att skära till fogskum och frigolit så att det får rätt former så är man rätt trött. Svettigt var det också. Trots det avslutade jag hela sessionen med att tömma ut det sista av fogskummet som blev över igår på en del ställen som jag ville ändra och på en del ställen där jag först inte tänkt mig nåt men där man fått nya ideer. Så det blir lite skärande och hackande imorgon också.

Har tänkt att det får räcka med fogskum nu. Har köpt en förpackning med Hydrocal som jag nu ska spackla allt med för att få till en bättre yta.... :drunk: Eventuellt ska jag prova med lite gipsbinda. Upptäckte till min irritation att vanligt väggspackel inte var att rekommendera då det smulas och spricker så det blir att göra om. Därav massa nytt skum på "storberget".

Bild

Bild

Om nån kan ge mig tips på bra färg att måla all berg och natur med mottager jag det tacksamt. Funderar på vanlig väggfärg man kan köpa på typ Rusta, ICA m fl. Den hobbyfärg jag köpte på Rusta förra gången var helt ok men säljs bara i små pytteburkar. Som synes är det ju en hel del som ska målas men jag vet å andra sidan inte om det behövs sådana mängder som 2,5 l grå, grön och brun samt svart för att få till det. Svårt att beräkna mängden tycker jag.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster