Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 20 mar 2008, 13:34

BIGBOI207 skrev:
ZeeJay skrev:Ett träd som är 10m högt, vilket är i minsta laget skulle i 1:32 vara runt 30cm högt. Så ös på med träd i rätt skala!


Jag har inte brytt mig så mycket om utformningen av träden, det har mer blivit man tager vad man haver-temat. Träd finns ju i olika storlekar i naturen, så därför blir de på något sätt automatiskt någorlunda skalenliga.
Något som inte är det minsta skalenligt är ju hastigheten. Hur många förare känner ni som kan snitta 300 km/h på en kurvig bergsväg?
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav JensaPson 20 mar 2008, 13:40

Vaddå? Kan inte du det? Det gör nästan alla här! :rolleyes:
Men några håller över 400 i snitt. :D
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 20 mar 2008, 13:40

Mätte ett av de högsta träden på skoj. Det var 34 centimeter, alltså lite drygt tio meter i skala.
Tänk på att landskapet var väldigt kargt för någon dag sedan. De har växt fort! 8-)
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 20 mar 2008, 13:42

JensaPson skrev:Men några håller över 400 i snitt. :D


Jo, jag såg i loggen att bastumannen åkte över 400 km/h med sin Mosler. I snitt. Vad skulle det ge på rakan, 600-700 km/h?
Nä, känns som sagt inte så skalenligt. Undrar hur fort bilarna skulle gå om även motoreffekt och vikt var skalenliga?
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav JensaPson 20 mar 2008, 13:44

Det är enkelt! Man monterar bara silikondäck på 1:1 bilen och kör på plast! Sen är det bara att gasa!
800 på E4:an ska nog inte vara omöjligt!
GLAD PÅSK! :thumb:
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav largasso 20 mar 2008, 14:10

Tycker ni har hittat en "point" här !

Vi är så noga med att träden har rätt höjd, klippor och berg ska se verklighetstrogna ut, figurerna vara
välmålade osv osv osv.

Men bilarna kan flyga omkring som vilda "disk-lasar" utan någon som helst stil !

Själv kör jag oftast på max 11 volt, vilket "tycker jag" gör att racen ser mycket mer verklighetstrogna ut.
Tekniken krävs fortfarande "det går att köra av vid 11 volt också" och skadorna på bilarna och scenery blir mindre.

É jag gammeldax ?
B-|
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav bastumannen 20 mar 2008, 18:12

Wow! Inte anade jag att banan skulle få ett hem i denna klass när jag var tvungen att sälja den! Ser fantastiskt snyggt ut :thumb: , och det värmer verkligen att se banan växa vidare på detta sätt :beer: ! Vilka snygga träd du har gjort, jag gillar inramningen av tidtagningsdatorn också, du har åstadkommit det jag haft planer att göra länge, men aldrig hunnit med och dessutom har du gjort det med bravur!
En liten detalj som oroar ett vaksammt öga lite granna är att sladdutrymmet verkar lite i smalaste laget i kurvan framför skärmen, men det kanske bara är vinkeln på fotot som gör det.
Har du hunnit köra lite nu också, eller är det fortfarande rensning?
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Borgis 20 mar 2008, 20:34

largasso skrev:Tycker ni har hittat en "point" här !

Vi är så noga med att träden har rätt höjd, klippor och berg ska se verklighetstrogna ut, figurerna vara
välmålade osv osv osv.

Men bilarna kan flyga omkring som vilda "disk-lasar" utan någon som helst stil !

Själv kör jag oftast på max 11 volt, vilket "tycker jag" gör att racen ser mycket mer verklighetstrogna ut.
Tekniken krävs fortfarande "det går att köra av vid 11 volt också" och skadorna på bilarna och scenery blir mindre.

É jag gammeldax ?
B-|


Nej, jag håller med dig fullt o fast Lala. När man kör magnetlöst tycker jag definitivt att det räcker med 11-12 volt.
Vi har kört lite och testat på F.R.O.G.banorna med ca 13,5 och ända upp till 18 volt (av misstag) ibland och det smäller ruskigt när det går på tok vid högre spänning. Jag gillar det inte alls, och mycket riktigt så åker man av även vid 11 volt om man bär sig dumt åt. Rejsandet blir inte sämre bara för att man inte kör riktigt lia fort.

Det här är dock en liten utvikning från tråden om vi inte tar reda på vad du tänker använda, Alltid F.
Hur mycket kräm är det i nätaggregatet?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 21 mar 2008, 08:48

Borgis skrev:Hur mycket kräm är det i nätaggregatet?


Trettonkommaåtta volt.
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 21 mar 2008, 08:53

bastumannen skrev:Bokstäver


Tackar. Var lite orolig att du skulle skicka några hyrda jugoslaver på mig för att jag sabbat dit verk.
Sladdzonen ser nog mindre ut än den är, och skulle det bli problem så är det ju bara att ta fram kniven.
Har bara hunnit provköra och konstatera att det återigen är hur halt som helst efter byggnationerna. Har dammsugit banan flera gånger, städat ur spåren på djupet och torkat den två gånger, men det är ändå hopplöst halt.
Å andra sidan var det ju lika illa efter hemtransporten, så det ger sig väl med tiden den här gången också.
Läste i en annan tråd om att torka banan med samma typ av klibbduk som billackerarna använder. Var det något du testade under den tiden du hade banan?

Nu är sonen här över påsken, så det blir nog mer köra och mindre bygga ett tag.
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Borgis 21 mar 2008, 10:07

Alltid färsking skrev:
Borgis skrev:Hur mycket kräm är det i nätaggregatet?


Trettonkommaåtta volt.


Aha. Kör försiktigt. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav bastumannen 21 mar 2008, 10:34

Jag använde aldrig någon klibbduk eller andra kemiska saker :rolleyes: , men tyckte heller aldrig att greppet var något problem. Det kan ju vara temperaturrelaterat som vi spånat i tidigare. De orginaldäck som gav bäst grepp var nog scalextric revell om jag minns rätt. Detta givetvis efter en slipning, annars kan man ju byta till ortmann, MJK, Ultratthane eller NSR som också funkade bra. Annars tyckte jag det räckte med att torka banan med microfiberduk och sen köra ca 5-15 min där man torkade däcken med klädrulle då och då (för att avlägsna det där sista dammet) för att få banan i toppskick. Tyckte även att en del Fly däck kunde ge riktigt bra grepp efter lång körning då de kom in i andra andningen på något vis. Fly däcken kom främst in i denna andra andning efter lite viktning. Kör du ortmanndäck behöver du inte vikta för greppets skull på denna bana, grepp finns det då nästan i överflöd! Det skulle vara för att hindra bilen från att välta i så fall ;-) , detta gäller om du kör ortmann på smalare bilar, en bred och låg bil typ LMP välter ju inte i första taget, så de behövde ingen extra vikt.
Kör hårt! :beer:
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 23 mar 2008, 00:00

Well, sent ska syndaren vakna. Tog några bilder nu på kvällen, när dagens körningar var klara. Fasen, min 10-åriga son flåsar mig verkligen i nacken. Från början låg han dryga sekunden efter mig per varv, men nu skiljer det bara fyra tiondelar och nu kör han nästan aldrig av längre. På 130 körda varv skilde det totalt fyra sekunder mellan oss!

Nåja. Bilder var det. Har läst här att befolkningen inte gillar blixtbilder. Jag är också blixtmotståndare, men om det är mörkt ute och man inte orkar hämta stativet blir blixt enda utvägen. Så ni får leva med de tråkiga skuggorna. Jag lovar bot och bättring till nästa gång... :-\

Bild
Självaste Reodor Felgen uppvisningskörde Il Tempo Gigante på premiären.

Bild

Bild

Bild

Bild
Som synes är det rätt mycket pyssel kvar. Änden närmast kameran ska också få sig lite mer topografi. Pappskivan ska bort och ersättas med ett berg. Två av bergknallarna har inte såtts gräs på än. Dessutom ska benen under banan bytas mot en hel front med skåp och hyllor i MDF.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
När Frans sotade av med Porschen återföll han i släktens djupt rotade tradition - alkoholism.

Bild
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav ZeeJay 23 mar 2008, 00:21

Mycket Vackert!!! :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:

Bastumannen ska vara stolt!!! Banan har funnit det bästa av hem!! :thumb: :thumb:

Sen är det för härligt att se Il Tempo Gigante provköra banan........ :beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav Norrhyttan 23 mar 2008, 00:27

Okejdå, en utan blixt. Två sekunders slutartid och kameran ståendes på banan. :suspect:
Bild
Formerly known as "Alltid Färsking".
Nu i ny förpackning, drygare än någonsin!
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Kartläsare
 
Inlägg: 791
Blev medlem: 20 feb 2008, 14:25
Ort: Hedemora

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron