Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav GossenRuda 09 feb 2006, 16:01

Bastumannen; Jag menar denna

ingen koll på dina rekord? :P

Hänt I Hjärup? Njä, där var inte så många utan mest bara det gamla magnetgardet som numera övergått till bilar med alla magneter i n u t i motorn :o. För övrigt har man börjat tycka att Nascarbilarna är snygga. Känner du till någon bot för denna åkomma - en kur 250GTO/275GTB/Miura/ kanske?

eller:
medicin (underst höger)
mer medicin

Leif lockade med några godingar, bla Förenade bils Fly BMW 3.5 CSL, och han hade dessutom fått in sina kinamotorer. Annars förflöt allt som vanligt och i vanlig ordning hade Bosse grava problem med sitt handtag - denna gång b r ö t han av all elektronik från Flyhandtaget. Efter detta så körde han som en furie med, men även utan magnet.

Det var tur att du inte cyklade för det var brrr-brr-kallt att cykla hem vid 24-hugget.

sorry för OT men det är ju Bastmannens tråd. :)
Användarvisningsbild
GossenRuda
Kurvvakt
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 07 jan 2006, 02:28
Ort: Arlöv

Re: Ny trespårig träbana under konstruktion...

Inläggav JVC 09 feb 2006, 17:54

Hej bastumannen kul bana, :thumb: är det mycket jobb att bygga en så?
Ni som kör på träbana hur är det att köra? Bättra grep en plastbana?
JVC
Kurvvakt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 02 feb 2006, 10:15
Ort: Norrtälje

Inläggav bastumannen 09 feb 2006, 19:10

Hehe, Ruda. Den där tiden (på bilden) var från när vi körde lite PGR2 lopp i en serie på något forum, och man skulle posta sina tider på något sätt utan att ha xbox live... ingen aning om vilken bana det var, men skoj var det :D
Det låter ju som ni hade kul i helgen! Det där med Nascar låter farligt... det var dock några riktiga godbitar du nosat upp bilder på! Man får väl ta med sin 250GTO och några E-types och dylikt nästa gång för att inspirera till annat. En Fly classic klass hade varit riktigt skoj för övrigt, där finns ju många godbitar. Synd att man var krasslig denna gång, men nästa helg...

JVC, jo lite jobb är det ju allt, men inte så svårt som man kanske tror. Greppet blir vad man gör det till, dvs helt beroende på vilken färg som väljs. Många kör med "svartatavlanfärg" som är helt matt och funkar ganska bra, men jag kör med en halvmatt snickerilackfärg från Flügger och den ger bra grepp med de flesta orginaldäck, och ett helt fantastiskt bra grepp med Ortmann däck. Greppnivån är bättre än scalextric classic och mycket bättre än sport till exempel. Den stora skillnaden med att köra på träbana är dock slätheten (smooooth!), och den totala avsaknaden av skarvar. Det blir helt enkelt en högre njutningsfaktor, och måste testas för att upplevas.
En annan faktor kan ju vara kostnaden för bandelar, då dessa ju inte är gratis precis. Att bygga träbana blir nog ofta billigare om man bygger stort och inte har ett massivt lager av delar liggandes. Nu har ju du en hel del redan, så det gäller väl inte för dig...
Din bana går ju inte heller av för hackor direkt! Vilken längd du fått in på den ytan :beer:, starkt jobbat!
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav bastumannen 14 feb 2006, 18:00

Ok, äntligen har det hänt lite på byggfronten. Jag har nu målat grejerna utmed bakväggen, för att få lite inramning av det hela. Detta har stått som omålad frigolit i månader nu, eftersom jag var inte riktigt nöjd med formen på det hela, men jag kunde inte riktigt motivera en stor omformning av allt igen med frigolitsmulor överall och allt vad det innebär. Så det blev sådär i mitt tycke, men dock bättre än utan färg i alla fall ;) . Här kommer en liten panoramavy i två delar:
Bild

Bild

som synes saknas fortfarande terräng under tidtagningsskärmen och längs fronten av banan, men detta kommer väl så småningom om jag nu lyckas finna inspiration till detta... :P Om jag orkar så kanske jag borde höja kartongkanten som utgör himmeln i bakgrunden, men det är lite jobbigt då man får klättra uppe på banan för detta jobb... :(
Om någon är intresserad finns större bilder på min photobucket sida http://photobucket.com/albums/v14/bastumannen/Targa%20Lestrell/
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav bastumannen 14 feb 2006, 19:59

ok, lite fler detaljbilder med den nya delen...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 15 feb 2006, 18:17

Kanon!
Blir bra inramning med bergen bakom banan mot väggen också!

Snygga bilar på snygg bana! :thumb: :thumb:

Förresten, ett par frågor: Vad är den röda #11 för något? Är det vanlig vitmossa du använt som dekoration? Har du sett till så det finns ett tältnöje på Lundakarnevalensom vi kan få köra bilbanana i?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Tony 15 feb 2006, 21:03

Snyggt!! Snart är det ju helt färdigt, om nu en bilbana kan bli det :) Själv börjar jag känna lite abstinens då jag inte har så mycket mer att göra på min.. Visserligen har man mer tid att köra nu, men det är ju så himla kul att bygga oxå..
Rallytorget Superstage
13 meter tvåspårig rallybana av märket SCX samt en gnutta Scalextricbitar.
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav bastumannen 15 feb 2006, 23:20

Tack för de fina orden! :thumb:
Den röda #11 är en Ferrari 250 GTO från Pink Car, de är sådär i kvalitet, men de enda som tillverkar denna skönhet i vår skala än så länge. Originalmotorn var ungefär som en Ninco NC1, men den är utbytt mot en carrera motor för att göra bilen jämnbödrig med övriga bilar i klassen. Vitmossa är just vad det är, lite plockat i skogarna i norra Dalarna och lite från ljusstakepynt :P , jag har haft idéer om att måla den, men det har inte hänt än tyvärr. Ser ganska ok ut ialla fall tycker jag... :wink: och tokbilligt!
Tyvärr Stefan, det blir inget tältnöje med bilbana i mitt regi :wink: . Men om du kommer ner så kan vi kanske ordna lite körning här istället :beer: .

Njae, Tony, här finns det en hel del till att göra än så länge... (tack och lov :P )
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 16 feb 2006, 09:12

Jag har också använt mig av "utrangerad" vitmossa från julpyntet. Provade att spraymåla det med grön sprayfärg och det gick rätt bra. Enda problemet med min vitmossa är att den var rättså liten så det passade bäst till lite små buskar och häckar. Ett exempel är på billden nedan där de syns till vänster:
Bild

Vi får höras senare om eventuella körningar i samband med karnevalshelgen... erfarenheten säger att det brukar vara fullspäckat schema som det är den helgen. Är du engagerad på något sätt i karnevalen? Själv spenderade jag typ hela våren 1998 med karnevalen... Och då menar jag hela... förrutom de tio föreläsningar som jag han med någon gång i januari. Levde efter den gamla klassiska devicen att "omtentor finns det gott om men omfester har vi aldrig sett till." :beer:

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav bastumannen 16 feb 2006, 10:28

Jo, de där buskarna ser ju fina ut, så jag borde testa det nån gång snart också. Får plocka fram airbrushen snart igen då :) .
Angående karnevalen, så blir det inget för min del denna gång, jag var med förra gången och jag vet hur det gick med studierna då... Mina första år här i Lund var jag med på allt, ölförman på M-sektionen, sexmästeriet, karnevalståget osv, och det var otroligt roligt! Men jag tröttnade på det goda livet efter några år i svängen då dess baksidor trädde fram allt mer som tunga baksmällor, ständiga minnesluckor och CSN strul... sedan dess har jag lugnat ner mig en hel del, och tagit lite poäng istället ;) . Börjar så smått se slutet av pluggandet här i lund nu och då är jag faktiskt sugen på att ta lite tentor i vår, så att man kan komma igång med exjobbet snart. Gud vad tråkig man låter nu, men lite karnevalsyra blir det nog tid till . :beer: .
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Stirling Moss 16 feb 2006, 11:50

Vitmossa färgar man enklast i fuktigt tillstånd då den är mjuk , då är det bara att krama ur vattnet och doppa den i färgbadet ( vattenfärg ) eller så lägger man den torrra mossan direkt i färgbadet där den får ligga och suga åt sig och bli mjuk.
En efterbehandling med glycerin gör att den håller sig mjuk länge, och inte smular sönder så fort man kommer åt den.

... men det där viste ni väl redan

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bastumannen 16 feb 2006, 12:21

Tack för tipsen Moss! Jag har alltid undrat hur man får den att förbli mjuk och fin. Mossan från Dalarna har sedan länge stelnat och därför placerats på ställen där den är utom fara :P . Var får man tag på glyscerin? Apoteket eller?
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Stirling Moss 16 feb 2006, 12:28

Glycerin:
Apoteket eller färghandeln

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav bastumannen 16 feb 2006, 12:50

Tack tack! Bara en liten fråga till på ämnet, doppar man mossan i glycerin då, eller sprayar man på det? Spännande det här nu! :D
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Stirling Moss 16 feb 2006, 14:48

jag har hällt en liten skvätt i en skål och lagt i den färgade fuktiga mossan och " jobbat in" den.
eller så kan man lägga den färgade mossan i en plastpåse och skätta i lite glycerin och massera mossan i påsen utan att bli kladdig.
Sen låter man den ligga luftigt så att vattnet avdunstar med glycerinet finns kvar

...det finns kanske ännu bättre metoder.


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron