FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav Nico 28 okt 2010, 20:31

Halloj gott folk... det har gått exakt en vecka sedan jag löste ut denna vagn från postkontoret.
Värt att säga är att Janne på Swedish slotshop har stått på tå och levererat klockrent då jag missat hälften...

Först ett soundtrack...



Sedan en grundtanke...

Bild

Och av detta blir det...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kan säga att jag var sjukt nöjd när jag slajdade på fälgarna med den röda linjen på fälgbanan.
8-) 8-) 8-)

Pensel + DMC dekaler + biltema klarlack + microset + tålamod

"Det där är den tuffaste bilen du har målat" - Flickvännen

NÖFF NÖFF!!!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav Doc-Z 28 okt 2010, 20:42

Hahahaha
Ja ja orginell livery :thumb:
NÖFFF
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav Jormungandr 28 okt 2010, 20:53

OMG!!! :w00t: ska bli kul att se denna fräna livry live! :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav Aramis 28 okt 2010, 21:18

Helt underbar!! Det är coolt med de streckade linjerna och som vanligt har du lyckats göra en livery som är stilren och verklighetstrogen!

Är nästan beredd att hålla med din flickvän!
:up: :up: :up: :up: :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav guadeloupe 11 dec 2010, 10:00

Coolt att du gjorde "Pink Pig". :thumb: Läste att den också kallades "Der Truffeljäger von Zuffenhausen". Man undrar vem som kom på idèn att lacka en bil som en slaktskiss för en gris? :cuckoo:
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: FORD GT - Ninco Sweden Cup "Piggie"

Inläggav Ravajack 12 dec 2010, 08:49

guadeloupe skrev:Man undrar vem som kom på idèn att lacka en bil som en slaktskiss för en gris? :cuckoo:

Svar:
This distinctive colour scheme was the work of artists at the Porsche design studio, who came up with the pink finish and marked the individual areas butcher-style, from snout to jowl and from ham to tail.

Förklaring:
The 917-20 was an attempt by Porsche to combine the better handling of the short-tail 917Ks with the high speed stability of the long-tail 917Ls (which were fast in a straight line but generally handled poorly). With the help of French aerodynamics research company SEMA, the solution the designers hit on was to make a short but very wide body, which was as short as the 917K, and therefore as stable when cornering, but which was considerably wider to prevent the airflow over the car being affected by the wheels and therefore gain the straight line speed benefits the longtail 917L had.

The new design seemed to work, and consequently the 917-20 could hit a higher top speed on the Mulsanne straight at LeMans than the 917K's could, but could also keep up with the short-tail car through the corners (which the long-tail car couldn't). A new bluff front for the car was also developed to minimise airflow under the car (which caused lift and hence made the car less stable) which was also used on the factory developed longtail 917Ls for the 1971 24hr of Le Mans.

Privateer teams were upset that Porsche had introduced an advanced works car more advanced than their 917Ks and Ls, but in the end it was a 917K that won the race. The following year (1972), rule changes meant the 917's were no longer eligible to race at LeMans, so the Pink Pig was retired after having only raced once. The car is now part of the Porsche museum collection.

When the car was first seen in public on the practice days for Le Mans, it was painted in Porsche factory white. The press immediately called it the pig due to it's portly dimensions and the name stuck.

To go with it's less than flattering nickname, the car received a pink paint job together with graphics representing a series of butchers cuts for pork! It was also known as "Big Bertha" and if you look closely at the piece of bodywork behind the right rear light under the engine cover (see the photo below) you can see someone painted in "Bertha" as a joke. Martini who were the main sponsors for the car in the 1971 race were not impressed and refused to allow their logo to be shown on the car!
En populär föreställning är att om man kedjar fast ett oändligt stort antal apor vid var sin skrivmaskin, så kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk. Internet har dock nu slutligen bevisat att så inte är fallet...
Användarvisningsbild
Ravajack
Veteranracer
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 07 sep 2004, 14:56


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 70 gäster