Vad händer i Katrineholm?

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 05 feb 2010, 20:25

Nu börjar det äntligen ljusna på slotracing fronten här. Efter att i flera år letat efter lokal har det löst sig.
Jag har gått med i KMRC, Katrineholms miniracing, de har nämligen fått tag på en lokal.
Och i ett av rummen finns en Mini-Z bana, föreningen sysslar nämligen med radiostyrt, och i samma rum kommer en framtida bilbana att stå. Just nu har vi bara min 4-spåriga polistilbana där.

Bild

Jag har ju haft en gammal bilbana i trä sedan mer än 10 år som det var tänkt att renovera och köra på men, när vi tog ner den till lokalen insåg vi att det är mer jobb att renovera den än att bygga nytt i MDF.

Bild

Det kommer i första hand köras 1:24 bilar på den men, om någon kommer ned med en 1:32 bil ska han kunna köra på banan också.

Så nu när vi ska börja på nytt har jag en hel del frågor till dem som har erfarenhet av banbygge. Fler frågor kommer nog att dyka upp efter hand.

Ytan som jag har till förfogande är 7,30m lång och 2,20m bred, större går inte att ha då väggarna sätter stopp.

Layoutförslagen är på 7,16* 2,11 och gjorda i Ultimate Racer, jag valde Carrera 1:24 men vi ska ju bygga i MDF.

Bild

Så nu till frågorna.

1. Hur ser layout förslagen ser ut tycker ni?
2. Vi tänkte använda koppartejp i st.f. fläta, snabbare bygge och kostnaden är lägre då det inte finns så mycket pengar i kassan. Vilken bred och tjocklek är bäst på koppartejp?
3. Bredd mellan spåren ska var 11cm är det helt OK?
4. Hur långt ska man ha mellan yttersta spåret och sargen?
5. Vad ska man ha för material till sargen?
6. Hur brett ska spåret för pickuppen vara? Räcker 3mm? Spårdjup? Vi har tänkt anv. 12mm MDF.
7. Hur många inmatningsställen för strömmen behövs? Banlängd blir 23m.
8. Vilken variabel strömkälla använder ni? Så att man kan ändra till 10V e.d. för mindre erfarna förare (läs barn).
9. Vilken typ av tidtagning har ni? För och nackdelar med: dead strip, fotoceller eller ministrömbrytare typ de som sitter i Parmas Turbo handtag.
10. Hur svårt/lätt är det att böja MDF? Hur gör man, sågar spår på undersidan och böjer lite försiktigt eller?

Mycket frågor är det men, jag vet att kunskapen och glädjen att dela med sig av den finns här på forumet.

Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Stirling Moss 08 feb 2010, 19:07

Jag känner mig inte nöjd med något av dina förslag, det känns som ytan är dåligt utnyttjad samtidigt som du har en överlappning på långa rakan som jag inte gillar.
Jag tycker du skall fundera en omgång till.
Var är det tänkt att förarna skall stå ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Stirling Moss 08 feb 2010, 19:28

Vilken typ av 1:24 bilar skall köras ?
Av dina layouter att döma ser det ut som skala-bilar.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 08 feb 2010, 21:14

Den typ av bilar vi troligtvis kommer att köra med är Parmas FCR, Parmas flexi och bilar med byggmodellskarosser.
Kanske även Slot-Z bilar.
Det är lite därför jag vill ha långa svepande kurvor som man kan ha lite fart i.
Layouterna ovan är inspiration av en bana hos oldslotracer, byggare är Adam. Nedan hur den banan ser ut.

Bild

Var förarna ska stå vet jag ej i nuläget, det känns som det inte finns något bra ställe för dem.
Problemet med lokalen är att man kan bara stå på en sida av banan, därför har jag lagt en lång raka som ska vara efter väggen.
Här nedan är ett av ovan layoutförslag gjord i papp, går säkert att få till något bättre.
Bild

Har hittat en annan bana som ger mycket bana på den yta som finns till förfogande.
Bild

Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Stirling Moss 09 feb 2010, 10:52

Som jag ser det är den enda vettiga förarplaceringen i dina layouter mitt på långa rakan.
Jag tror man skymmer varandra för mycket annars.

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav jomol22 10 feb 2010, 11:48

No-One skrev:1. Hur ser layout förslagen ser ut tycker ni?
Jag håller med om att det är olyckligt om en del av banan hamnar utanför synfältet. Du behöver inte ha en så lång och invecklad bana. Det tar längre tid för nybörjarna att behärska den. Gör det enkelt!
No-One skrev:2. Vi tänkte använda koppartejp i st.f. fläta, snabbare bygge och kostnaden är lägre då det inte finns så mycket pengar i kassan. Vilken bred och tjocklek är bäst på koppartejp?
Koppartejp finns vanligen inte så tjock eller bred. Å andra sidan behövs det ofta inte heller. På Autodromen (som du ju kört på. I alla fall sett på nära håll) använder vi (ca) 5,5 mm bred tejp och bara tre punkter för strömmatning. Tejpen är nog bara ett par tiondels mm tjock. Det räcker för 16D-motorer.
No-One skrev:3. Bredd mellan spåren ska var 11cm är det helt OK?
Helt OK. Du kan öka avståndet i hårnålarna för säkerhets skull. Och minska det på rakorna om du vill. Jag tycker det gott kan vara lite trångt.
No-One skrev:4. Hur långt ska man ha mellan yttersta spåret och sargen?
Det beror på om kurvan har en jämn radie och om man ska kunna ta stöd och hålla fullt igenom.
No-One skrev:5. Vad ska man ha för material till sargen?
Masonit är jättebra om du ska kunna böja den. Såga ett spår med cirkelsåg, klafsa i trälim och kläm ned masonit. Om det behövs för banans styrka använder du nåt grovt istf reglar på undersidan.
No-One skrev:6. Hur brett ska spåret för pickuppen vara? Räcker 3mm? Spårdjup? Vi har tänkt anv. 12mm MDF.
Det beror på vilken sorts pickuper som ska vara i spåren!
No-One skrev:7. Hur många inmatningsställen för strömmen behövs? Banlängd blir 23m.
tre, kanske. (Se fråga 2)
No-One skrev:8. Vilken variabel strömkälla använder ni? Så att man kan ändra till 10V e.d. för mindre erfarna förare (läs barn).
Svebry i Skövde har billiga och bra. 20 A räcker knappt till fyra 16D, men till Home Set duger det.
No-One skrev:10. Hur svårt/lätt är det att böja MDF? Hur gör man, sågar spår på undersidan och böjer lite försiktigt eller?
Kolla här: Gelleråsen och Ombyggnad av Autodromen Och så förstås Archer!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 10 feb 2010, 13:50

Tack för alla tips och förslag Moss och Johan. :thumb:
Lägger upp en skiss på hur lokalen ser ut. Eftersom det finns en mini-Z bana i lokalen så bör avståndet mellan banorna vara 70cm. Som det är på min skiss blir det 80cm, varje ruta är 20cm. Det blir nog trång ändå. Sen har man ju oturen att ett rör sticker ut på långa väggen ca: 15cm ut från väggen. :-x Så banan får väl stå lite snett och inte dikt an mot väggen.
Har tänkt att den långa raksträckan ska vara mot väggen. Man kan kanske stå och köra vid högra änden av banan, på den lilla raksträckan och har då hyfsad uppsikt över banan? Det är två dörrar in till lokalen, dom ligger lite fel ser jag på min skiss, men bara den ena behöver öppnas för att komma in i lokalen, tyvärr går dom inåt.

Lägger upp några nya banförslag. Bortse från pilarna som visar körriktningen, skulle kanske vara bättre att köra mot andra hållet.
Det två nedersta har ingen bro som synes och, den nedersta tänkte jag skulle ha en liten extra kurva för att det inte ska bli en bana med mest en massa raksträckor.

Bild
Bild

Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Aramis 10 feb 2010, 14:42

Fördelen med designen med bro är ju att alla spåren blir lika långa. Dessutom ger den mer variation till banan. Bara den inte är skymd så skulle jag rekommendera dig att bygga den! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 12 feb 2010, 17:22

Suck! Programmet Ultimate Racer har slutat fungera på datorn. Trots upprepade försök att avinstallera, reparera och ominstallera låser sig programmet. Så de nya banförslag jag tänkt göra går tyvärr inte nu. :-x

Jag har tacksamt läst de förslag jag fått och funderar på en layout som liknar denna.
Varje ruta motsvarar ca: 50 cm i verkligheten.

Bild

En karusell ska det nog vara i vänstra hörnet men, funderar på om långa rakan ska ligga lite högre upp och den kortare skulle då inte ligga parallellt med den långa utan ligga under den. Man borde kunna se hela bana från högra sidan där förarna ska stå. Hur tror ni det skulle bli?

Man kan ju fästa långa rakan i väggen med någon konsol, tyvärr är det puts på den väggen och det sitter löst. Undrar om det därifrån uttrycket "puts väck" kommer. ;-)

Fördelen med att ha korta rakan under är att man kan komma närmare in mot banan och sätta på ev. urspårade bilar. (Det finns dom som kör ur har jag sett.) Vore kul om man hade ett nytt banförslag att lägga ut här och ha med sig till KMRC lokalen på söndag.
Hemsida till KMRC http://www.kmrc.se/?sida=

Försöker nu fixa i ordning polistilbanan genom att löda byglar under bandelarna mellan alla skarvar. Det måste ju finnas något att köra på när det kommer ner någon och vill prova slotracing. Kontakten på dessa polistilbandelar är lite dålig, kan bero på att dom är ca: 40 år gamla eller när var det polistil slutade att tillverkas?

Så åter till det jobbet och sedan kanske lite fredagsmys. :beer:

Bild
Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Aramis 12 feb 2010, 18:02

Vilken skön bild!! *Asgarvar* :D

Angående banan så tror jag det skulle fungera att höja upp långa rakan och ha den lite kortare under. Det är ju viktigt att man når alla ställen och sätta på bilar som kört av. Annars blir det väldigt krångligt och eländigt när man tävlar...

Karusellen kan ju även vridas 45 grader medsols för att ytterligare öka visibiliteten...?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Borgis 13 feb 2010, 21:03

Jag såg Buickpråmen på Scaleracersforumet tidigare och gillade den skarpt. Klart roligt bygge, Mats!
Kul att du också vill köra motoriserade plastbilar.

/Borgis
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 15 feb 2010, 21:31

Kul att ni uppskattar "Fredagsmys", likaså gjorde många av de som var där och röstade så jag vann denna tävling i år. :D
Nu blir det lite offtopic men, vi har en byggmodellstävling en gång om året. Enkla regler, alla får ut en likadan byggmodell, bygg vad du vill av den men, du får bara byta däck ock motor. Man har 4 veckor på sig att färdigställa något. Alla som deltar och övrigt löst folk som kommer och tittar på våra färdiga byggen får rösta. Modellen lämnas in anonymt så ingen vet vems modell man röstat på. Vem som byggt vad avslöjas efter alla har röstat.

Så åter till banförslag.
Detta förslag är nu ritat för hand och i skala 1:10.
Jag har spanat in SSC bana i Sthlm, den är trevlig att köra på, och sett att detta förslag liknar deras bana till viss del. Bara en aning mindre och att den korta rakan ligger under den långa.

Tittar man på Autodromen i Örebro kan man också se vissa likheter, och ja Johan jag har kört på den men det var ett antal år sedan.

Banförslaget nedan har 110mm mellan spåren, 135mm från ytterspår till sarg, totala bredden blir då 600mm.

Bild

Men nu till lite frågor.
Hur ser detta banförslag ut?
Ser nu att det blir för snävt att bygga karusellen eller? Dvs. man inte böja MDF så mycket som behövs?
Det måste väl vara lite höjd under karusellen men, räcker 100mm för innerspåret?
Om det inte ska vara en karusellen där förslag på vad ska man ha där i stället.
Alla förslag mottages gärna.

Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav Aramis 15 feb 2010, 22:10

10 cm (100 mm) är gott och väl så t.o.m. truckar kommer under men jag undrar om inte innern är lite väl svår att klara med vissa bilar. Motsvarar väl R1 runt hela karusellen och det är lite väl snävt. Kanske kan du fräsa alla spår tätt och lite längre ut så blir det lite fight där, kan kanske vara kul. Sen ser kurvan som ska gå under långa rakan lite "vass" ut. Går ju att göra som ett rytmiskt S om man gör om kurvan innan lite och skippar lite av den rakan mellan... Bara en tanke... :)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 17 feb 2010, 13:07

Har nu ritat en ny layout, på den gamla.
Tycker det börjar likna något nu.

Bild

Löder fortfarande byglar på polistilbanan, hoppas det blir bra kontakt mellan bandelarna nu.
Ska prova banan i dag eller på söndag.
Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Re: Vad händer i Katrineholm?

Inläggav No-One 18 feb 2010, 21:16

Har ingen något mer att föreslå till banförslaget ovan lutar det nog åt att det blir det. Vill inte fräsa spåren lite tätare i banan och har nu ändrat den vassa kurvan som ska in under långa rakan. Har förlängt banan i vänstra kanten så det inte blir en snäv karusell där, kortat rakan i högra kanten. Tack för dom förslagen Aramis.
Tycker det ser bra ut nu eller?
Funderar på att bygga upp layouten i masonit, skala 1:10, för att se det hela i 3D. Och kunna mäta lite hur mycket mtrl det går åt.

Men jag har lite funderingar kring spånskiva vs MDF. Mdf måste man förborra tillräckligt nära skruvens diameter för annars spricker den mycket lätt, i alla fall om man går in i kanten på skivan. Spånskiva spricker ju också men MDF verkar känsligare.
MDF kan ju böjas om man sågar spår på undersidan, tror inte det är lika lätt med spånskiva?

Men varför har man börjat använda MDF istf spånskiva vid banbyggen?
Någon fördel eller är det bara en modenyck?

Varför har ni som byggt i MDF inte bara anv. 12mm MDF, reglat på undersidan och fräst spår genom hela MDF:n?
Man borde ju slippa få skräp liggande i spåret (eller bös som man säger i Örebro)?

Kanske alla frågor beror på för mycket lödrök blandat med ångan av bränd polistilplast!
Jag håller fortfarande på att bygla banan men ser ljuset i tunneln, eller är det bara röken som skingrats ;-) .

Polistilbanan blev inte klar i onsdags utan nu måste allt fixas och monteras på söndag.
Vi ska ju ha lite x-tra öppet nästa vecka för sportlovslediga skolbarn. Allt för locka dom från farlig idrott, vem vill åka ur en störtloppsbana i nära 100km/h när man kan köra av en slotracingbil och klara sig utan både lårkakor och blåmärken :-P .

Mats
Real men don't use magnets
Användarvisningsbild
No-One
Braidsbytare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 02 mar 2004, 13:29
Ort: Katrineholm

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 91 gäster

cron