Bil – Ännu en Sloter Lola T290

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil – Ännu en Sloter Lola T290

Inläggav NMI 19 maj 2009, 12:59

Inspirerad av alla snygga egenmålade alster på det här forumet så beslutade jag mig för att göra ett eget försök.

Objektet blev en Sloter Racing Lola T290. Jag har ett par ”vanliga” Sloter Lolor sen tidigare som jag tycker är ruskigt roliga att köra.
Bild

Så fram med airbrushen jag köpt av Clas i sjön för evigheter sedan men aldrig använt.
Bild

Livery:n är kanske inte den mest fantasifulla, men jag ville ha en enkel – men inte för enkel – livery då det var första gången jag använde en airbrush. Plus att den matchar mina övriga Lolor perfekt! :)

Färgerna är omväxlande Vallejo och Tamiya då det var vad hobbyaffären hade på hyllan.

Det färdiga alstret:
Bild

Den är inte en modell av någon äkta Bonnier Lola utan jag har kollat runt på nätet efter hur de brukade se ut och hur tidstypiska logos såg ut och sedan klistrat dekaler efter eget tycke och smak.

Inredning och förare är penselmålat med Humbrol-färger och dekalerna är egentillverade med våtdekalpapper för lasterskrivare från Crafty computer paper.

På lite håll och i rätt ljus kan man inte se att jag gjort varenda nybörjarmisstag som finns! :D
Crowd was roaring, I was at Brands Hatch in my imagination
At the canal turn I hit an oily patch ... Inebriation
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Klubb: Malmö slotracing club

Re: Bil – Ännu en Sloter Lola T290

Inläggav Aramis 20 maj 2009, 01:40

Jag tycker att du har gjort ett riktigt bra jobb!! Liveryn är ju hur rätt som helst sånär som på Ford-emblemet... ;)
Lolan gör sig verkligen i gult och ränder är alltid tufft. Helskön!! :up: :up: :up: :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav Nico 20 maj 2009, 08:14

NMI skrev:... och dekalerna är egentillverade med våtdekalpapper för lasterskrivare från Crafty computer paper.

Häftigt berätta gärna mer om Crafty, jag har funderat på o skaffa. Vart hittade du det?
Och jag skulle bli jätteglad om du hade lust att bjuda på en bra/skarp närbild på en av de större dekalerna du gjort som sitter på en bil. Är super intresserad av att se ungefär hur dekalen blir på bilen. Hur funkar printning/placering runt kant/lackering osv osv. Ah, berätta allt du vet 8-) please!!! Blev nyfiken eftersom jag inte känner till någon på detta forum som använt dessa dekaler.

I mina ögon en mycket smakfull dekalering. Jag brukar aldrig kommentera urval av dekaler eftersom man alltid har en personlig fantasi-förlaga. Tycker samlingen med dekaler framför bakre hjulhuset var behaglig att titta på. Massa fina skarpa färger samlade tillsammans ovanpå det gula mmm... Likes it!

NMI skrev:På lite håll och i rätt ljus kan man inte se att jag gjort varenda nybörjarmisstag som finns! :D

Jag tycker det ser skitsnyggt ut, jag hängde inte med i böjarna och trodde att andra bilden på den gula kärran var en bild på "orginal-lola" innan du målade om. Det säger allt, ser riktigt vass ut! :up: Väldigt skarpa linjer o allt.

TOP NOTCH!!!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav NMI 20 maj 2009, 13:38

Aramis skrev: Liveryn är ju hur rätt som helst sånär som på Ford-emblemet... ;)

Jag är förvånad att du ens upptäckte ford-emblemet!
I stort sett alla dessa bilar hade Cosworth motorer så Ford-logos var mycket vanliga och ofta stora och blaffiga, vilket jag inte kände för, man jag ville inte heller utelämna det helt, så det blev ett emblem i fronten. :)

BIGBOI207 skrev:Häftigt berätta gärna mer om Crafty, jag har funderat på o skaffa. Vart hittade du det?
Och jag skulle bli jätteglad om du hade lust att bjuda på en bra/skarp närbild på en av de större dekalerna du gjort som sitter på en bil. Är super intresserad av att se ungefär hur dekalen blir på bilen. Hur funkar printning/placering runt kant/lackering osv osv. Ah, berätta allt du vet 8-) please!!!

Jag är fel person att beskriva och bedöma detta dekalpapper då det är första gången någonsin jag provat att göra egna dekaler, men jag hittade Craftys http://www.craftycomputerpaper.co.uk mha google när jag sökte efter våtdekal-papper för laserskrivare, vilket mycket färre handlare har i utbudet jämfört med papper för bläckstråle. Det var den första bästa handlaren utanför USA som jag hittade.

Jag är riktigt nöjd med papperet, utskrifterna blev mycket bra och när jag väl hade börjat komma ihåg hur man skulle göra för att applicera våtdekaler på rätt sätt så var kanter och svagt dubbelkrökta ytor inga problem.
(Men innan dess hade jag sönder ett par dekaler och lola-emblemet hamnade snett. :red: )

Ett bekymmer är att den vita dekalen inte är speciellt opak så bakgrunden lyser igenom rätt bra, men jag misstänker att Testors papper har samma problem?
Klarlackning gjordes med Biltemas klarlack och det var inga problem förutom en dekal som blev lite vågig, men det syns bara på riktigt nära håll.

Mindre smickrande närbilder för Nico nedan.
Som synes så lyckades(/orkade) jag inte riktigt matcha gulfärgen runt dekalerna och jag hade gult runt alla dekaler (utom lola och ford emblemen) då jag inte beslutat på förhand var de skulle sitta så därför syns det lite gult även runt dekalerna som sitter över de vita och röda fälten.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Inläggav Nico 20 maj 2009, 16:46

NMI skrev:Mindre smickrande närbilder för Nico nedan.

Skitprat NMI, det ser jättebra ut... Tro inte att mina bilar ser annorlunda ut för bövelen. Jag måste alltid fota i fördelaktiga vinklar för o visa upp bilens bästa sida 8-) Visar jag upp närbilder på testordekaler så ser det likadant ut hos mig. Det var därför jag vill se hur bra du fick till det. Kvalitén på dekalerna ser faktiskt bättre ut än Testors.

Tips från "player coach" om du vill ... När jag har satt dekaler med precis samma taktik som du, (dvs printa dekalen på rätt bakgrundsfärg), vilket jag ofta gör. Så brukar jag efter dekalerna har torkat ta bakgrundsfärgen och pensla över kanterna för den där sista finishing touch'en. Blir skitbra och skarvar och "vita" kanter försvinner.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt

Klubb: TRS

Inläggav Aramis 21 maj 2009, 13:48

NMI skrev:
Aramis skrev: Liveryn är ju hur rätt som helst sånär som på Ford-emblemet... ;)

Jag är förvånad att du ens upptäckte ford-emblemet!
I stort sett alla dessa bilar hade Cosworth motorer så Ford-logos var mycket vanliga och ofta stora och blaffiga, vilket jag inte kände för, man jag ville inte heller utelämna det helt, så det blev ett emblem i fronten. :)

Jag visste faktiskt inte att Lola hade Ford-motorer... :red:

Bild
Detta är ju "originalet" som Bonnier och Wisell körde. Tänkte inte på att din är en exakt kopia i basfärgerna, men det är ju spot on! Men där tar likheterna slut. Din version är så himla mycket snyggare med de lite färggladare små dekalerna och numret. Visst är de lite pixliga men det är ju tyvärr så det blir med Crafty.

Berätta lite om hur bilen går på banan! :D
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare

Klubb: Tuna Devils Slotracing

Inläggav NMI 22 maj 2009, 19:38

Pixligheten på dekalera är nog främst färglaserns "fel", 600dpi är inte tillräckligt när det skärskådas med makroobjektiv. Den "stora" BP loggan är 9mm bred för övrigt, Lola och Ford emblemen är 4mm.

De modifieringar jag gjort är att limma motor och bakaxel-bussningar (de sitter knappt fast i chassiet orginal, skäms Sloter!), chimsat axlarna för lagom längd/spel, bytt ut MB-slot backdäcken mot Sloter orginal och lassat lite bly i nosen.
Körmässigt är den en utmaning, i synnerhet för en nybörjare som jag, men en mycket kul utmaning!
Den kan gå mycket fort runt banan, men minsta misstag och den "protesterar högljutt", men oftast utan att åka av banan. Så det är nog ingen bil man vinner lopp med, men en bra bil att träna upp sin körskicklighet med eller bara ha kul runt banan.
Jag kommer att köra den länge än innan jag tröttnar. :beer:
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Inläggav Fleischmann 22 maj 2009, 20:33

Tycker att den ser riktigt go ut!
Och som du redan sagt, Sloters Lola är skitkul att gasa på med.
Jag kör mina med en 5 mm neodyn i fram, men jag ska nog testa att lägga i lite bly istället.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman

Inläggav NMI 22 maj 2009, 22:18

Kan ju tillägga att racing-versionens MBslot KRAHS 23K motor i kombination med 3,09 i utväxling (i förhållande till de vanliga Sloter Lolornas standard 18k Mabuchi och 2,91 i utväxling) ger mer acceleration, mer broms och en ännu snabbare/roligare bil att köra!
Användarvisningsbild
NMI
Depåman

Återgå till Mitt projekt