Bana - Bansminkning

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav snugged 23 feb 2009, 01:51

Marsupilami skrev:Sagt och gjort, en golfgreen omger numera den lilla banan.


vilken skillnad lite grönt gräs gör! ojoj vad inbjudande det ser ut! :up: :up: :up:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Aramis 23 feb 2009, 10:51

Riktigt fin bana blev det!!! Gillar chikanen innan rakan! Den ser tajt och fin ut!!! :D
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Nico 23 feb 2009, 11:05

Aramis skrev:Riktigt fin bana blev det!!! Gillar chikanen innan rakan! Den ser tajt och fin ut!!! :D


Instämmer, är det dessutom lite sköna r1'or vi ser inklämda där? Entry't och exit ser dock ut att vara r2'or. :)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Marsupilami 23 feb 2009, 13:28

Chikanen innan rakan är R1 åt båda hållen och både ett och tre race har avgjorts på sista varvet i den. Jag gilllar den skarpt. I övrigt finns varenda kurvradie representerad på banan. Måste säga att Tweety gjort ett bra jobb när han planerade den, finns ingen sektion som jag inte gillar på den.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Aramis 23 feb 2009, 14:25

Marsupilami skrev:Chikanen innan rakan är R1 åt båda hållen och både ett och tre race har avgjorts på sista varvet i den. Jag gilllar den skarpt. I övrigt finns varenda kurvradie representerad på banan. Måste säga att Tweety gjort ett bra jobb när han planerade den, finns ingen sektion som jag inte gillar på den.

Har "kört banan i huvudet" några varv och jag måste säga att jag gillar hela banan skarpt!!!
Hälsa Tweety att han gjort ett strålande jobb och att jag gärna drar med mig E-tuna boys till banan
och rastar lite bilar bara man blir inbjuden! :D (Kan inte Malmö flytta säg 30 mil närmre... :-D= )
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Marsupilami 23 feb 2009, 19:15

Vågar nog svara även för Tweety om jag säger att alla på det här forumet är välkomna ner i stort sett när ni vill.
Går själv och funderar på hur man skall sätta ihop ett lämpligt evenemang att bjuda in folk till, även om lokalen i fråga är långt ifrån ultimat.
Ett Grupp 5 långlopp hade jag personligen tyckt vore kul att arrangera/köra.

..och har ni problem med att bilderna inte visas så ladda om sidan. Linan till min webserver är löjligt strypt, men har inte fått tummen ur att ordna något annat än..
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Heavy Metal 23 feb 2009, 21:39

Hoppsan, den där banan va mumma. Dags att förhandla om ett större rum här hemma eller hyra en lokal på stan, nån som hänger på? :beer:
Nu kör vi....
Heavy Metal
Braidsbytare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 17 nov 2004, 23:32
Ort: Linköping

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Tweety 24 feb 2009, 23:59

Tack för all positiv respons vi fått för banan. Gör att man vill lägga mer tid, ork och pengar på bygget :thumb:

Och när det gäller besök, är det bara o komma o hälsa på! Alltid kul att träffa likasinnade tokar...

Cheers!
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Lempa 26 feb 2009, 08:15

Tweety och Marsupilami,
Det blev ju riktigt kanonfint med lite Engelskt stadsparksgräs planterat på banan. Ett riktigt lyft minsann! :thumb: Har ni tom limmat ner mattan? Av ren nyfikenhet undrar jag varför ni valde att skära ut banan i gräset i stället för att bara ha den liggande under? Var det för att det skulle bli snyggare genom att den nu ligger i jämnhöjd med banan och att man därmed också ska kunna sladda på gräset kanske? Blev det någon märkbar skillnad i körningen med det nya gröna?
Nackdelen är väl möjligen annars att det inte blir lika lättroddat om ni vill ändra layaouten om nu andan skulle falla på någon dag. Men banan var grymt kul att köra precis som den var, och det var verkligen kanonkul att få testa SS digitalt för första gången. Tack än en gång för denna höjdarkväll och att vi fick komma och rejsa med er! Det vill man ju gärna göra fler gånger. Får väl ta och inhandla ett par OLW-chips först bara så man kan ta med egen bil och smaska på med rent samvete, hehe. Det kändes ganska märkligt att plötsligt behöva köra taktiskt och smart när vi var 5 som körde på banan, men jag gillar verkligen konceptet. Det finns ju uppenberligen en riktigt go potential med digitalracing, och nya infallsviklar till nya tävlingsformer och fler moment, och det gillar jag skarpt...



P1310173 (Rezised).JPG
Upplägg och prep för nästa hårda heat så som banan såg ut för ett par veckor sen
P1310173 (Rezised).JPG (58.52 KB) Visad 17685 gånger
[attachment=0]P1310173


Kör så de ryker i chipsen!
Hörs snart igen hoppas jag

Hälsningar
Lemmy
Användarvisningsbild
Lempa
Mekaniker
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 13 dec 2005, 03:25
Ort: Lund

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Marsupilami 26 feb 2009, 15:28

Mattan är inte fastlimmad än, men det blir den nästa gång vi är där nere, eller fasttejpad för att vara exakt.
Vi valde framförallt att sänka ner banan i mattan av utseendemässiga skäl, men en bonus är även att man inte längre åker av banan om man får retursladdar i samband med utgången till "back-straighten" - vilket var min specialitet. :)
Ingen skillnad på att köra i övrigt, tror inte jag haft bakänden ute i gräset än ens.

Vi funderade länge och väl på om vi bara skulle lägga mattan under men kom fram till att vi inte kunde bygga om banan så mycket på ytan vi har, utan att få den till att se ut som en kaviarmacka, vilket vi verkligen inte vill. Vi är lite petiga med att bansträckningen skall se ut som om den skulle kunna finnas på riktigt.

I övrigt har Tweety även kopplat om växlarna så att de får separat strömmatning och ordnat så att varvräkningen fungerar klanderfritt med uppåtriktade dioder och en ljusramp sedan ni var och hälsade på.
Den separata strömmatningen till växlarna gjorde underverk måste jag säga, även om vi inte haft möjlighet att prova med fler än fyra bilar på banan samtidigt sedan modden.

Ni är mer än välkomna på ett återbesök när andan faller på.
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav ara 27 feb 2009, 12:29

Heavy Metal skrev:Hoppsan, den där banan va mumma. Dags att förhandla om ett större rum här hemma eller hyra en lokal på stan, nån som hänger på? :beer:


Fixa en lokal i stan så jag kan komma och provköra:-)

Vad är det ni har använt som gräs?
ara
Övningskör
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 feb 2009, 23:04
Ort: Linköping

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Paxel 27 feb 2009, 18:45

Grattis!
Blev mycket snyggare med banan infälld i "gräset". Dessutom tror jag det blir stabilare eftersom mattan är lite ojämn och ett veck lätt skapar dålig kontakt mellan bandelar osv (vi har lite av det problemet i Tjockenheim ibland). Nackdelen är ju att man inte kan bygga om så lätt men med digitalt kan man ju variera körningen med nya spårväxlar istället. Den där banan skulle jag gärna pröva på! Förutom att ni är digitala ser jag en till likhet med min lilla bana: Medans all omsorg läggs ned på att få en fin bana så flagnar färgen i huset i bakgrunden- Thats the spirit!

Det här med uppriktade dioder verkar vara grejen för att få varvräkningen att funka bra. Har ni även provat att sänka ljusstyrkan först med ett motstånd , som beskrevs i en annan tråd här på forumet? Jag frågar för att jag tänkte själv göra en fix men är lite lat och vill inte göra om saker (jämnt :D ).
Inte längre urspårad
Användarvisningsbild
Paxel
Mekaniker
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 21 mar 2007, 21:41
Ort: Huddinge
Klubb: Slotblot1

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Tweety 27 feb 2009, 23:33

Gräset är inköpt på Hornbach, "Wimbeldon"-nånting!

När det gäller lysdiodsproblemet, dvs varvräkningen, provade jag först att sänka ljusnivån på "sändar"-dioderna, men fick inte något vidare resultat. När man sedan gör hål i banan för mottagardioden, så används inte sändarna, varvid resistans i serie är lönlös. Man måste däremot ha en ljuskälla som är ganska stark (i mitt fal ljusdioder på en brygga) ovanför banan för att det skall funka bra. Att tänka på är att F1 bilar är att glömma efter denna modifikation, då de är för smala. Möjligtvis om man böjer till dioderna så att de är riktigt nära skenorna, men det har inte jag gjort :red:

Nästa projekt är pitbyggnaden. Har varit o köpt foamboard (sånt som arkitekter använder) för ett antal hundralappar, så jag får hoppas att det blir bra resultat :sceptic:
Användarvisningsbild
Tweety
Depåman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 apr 2007, 23:42
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Marsupilami 05 mar 2009, 00:24

Idag har vi kommit en bit på vägen när det gäller depåbygget.
Bilagor
bilbanegras10.jpg
Plats för åtta bilar.
bilbanegras10.jpg (84.91 KB) Visad 17334 gånger
bilbanesmink11.jpg
Tak på plats. Trappa och torn under uppbyggnad.
bilbanesmink11.jpg (77.04 KB) Visad 17291 gånger
Användarvisningsbild
Marsupilami
Kartläsare
 
Inlägg: 503
Blev medlem: 05 mar 2007, 16:21
Ort: Malmö

Re: Bana - Bansminkning

Inläggav Aramis 05 mar 2009, 10:30

Ser mycket bra ut så långt!! Tycker mig ana ett kontrolltorn och kanske också ett podium där ovanpå
fråmöver?? ;)
:thumb: :thumb: :thumb:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron