Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Svänn 05 feb 2009, 21:07

Jag har länge saknat en Cox Cheetah 1/24 i kollektionen. Som några av er vet är de inte direkt billiga i presentabelt skick och svindyra i utmärkt skick. Det brukar heller inte vara nån bra affär att köpa en rishög och sedan surfa runt å spotköpa de delar som krävs för att få den i ordning, det brikar bli ännu dyrare. Brikar...? brikar.. Brukar heter det väl? En variant kan då vara att köpa ett häck-ex för en ok penning och försöka återställa den skapligt utan kravet att allt måste vara original. Kanske hotta den lite med annat gammalt junk, utan att förstöra det som är original, för att byta ut det senare om man snubblar över nåt lämpligt.

Denna kraftig värmeskadade Cheetah hittade jag till ett jordnära pris på ePay. Förutom granathålet i sidan är det ett par mindre smältskador på andra ställen. All magnesium är kraftig oxiderad, bakhjulen är fel, en luftrenare saknas, lyktglas och bakljus saknas förståss. Det gör det ju nästan alltid... :-|

Bild

Bild

Bild

När jag jobbade som kirurg i sydafrika på 30-talet fick man lära sig att "clean cut wound" var det absolut vikigaste för en tillfredsställande läkning. Här har jag skurit bort allt vallkött och granulationsvävnad som var kvar efter värmeskadan. Förmodligen har värmen drivit ut någon substans ur plasten för den var mycket mjukare kring skadorna. Mycket mjuk och lätt att låta skalpellen glida i. Sedan har hela kroppen vattenslipats.

Bild

Dessa klassiska chassin som är av magnesium är alltid mer eller mindre oxiderade om de inte är behandlade med något. Detta var det inte. Här är dessutom det första problemet... :-x De fälgarna med centrumhål är original Cheetah "free wheeling" framhjul. Dvs de rullar fritt på axeln och centrummuttern gör att de inte trillar av.
Det andra fälgparet köpte jag i en lot på eBay en gång i tron att det var Cheetah-fälgar, men de är så oxiderade och fotot var så dåligt att jag inte kunde se riktigt vad det var. Det visade sig vara BRM-fälgar, tror jag.
Nu tänkte jag ändå använda dom som bakhjul eftersom det är Cox och passar på 5/40 gänga. Problemet är att det nog inte kommer att se bra ut... De har visserligen samma diameter och BRM-hjulen är t.o.m. lite bredare, men jag är ändå rädd att framhjulen kommer att se blaffigare ut med sina snygga kromade centrummuttrar. Då blir det fel :-(( Kanske det blir bättre med ett par hottade pirat-fälgar bak i alla fall? Jag tänker iaf inte köpa hem några mer grejor till detta.

Bild

Här är chassi o fälgar rengjorda. Vid tidigare Coxrenoveringar har jag bara tvättat och tandborstat bort oxiden och sedan klarlackat eftersom jag velat ha kvar den klassiska magnesiumgrå kulören. På denna vill jag ha lite mer håttrådd-blank. Vattenslippapper i 3 timmar gav detta resultat. Att jag inte kom åt ordentligt inuti fälgarna visade sig bara positivt, det blev som en ganska snygg skuggning när man kikar in i dom live. Nu ska det klarlackas!
Hjulen kan jag nog tyvärr inte ha på detta viset... Om det gick att låsa fast framhjulen med centrummutter på bakaxeln och sätta de spensligare BRM-fälgarna fram kanske det skulle bli bättre... Får grunna på detta under tiden karossen läker ihop. :beer:

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Storabjörnen 05 feb 2009, 22:56

Otroligt snyggt jobbat så långt Svänn! :up: En fröjd att se hur du renoverar och återskapar. Snälla, följ upp med mer bilder och beskrivningar av den här typen för detta projekt, jättekul att se och läsa.

Väntar med spänning på "avsnitt 2" i följetongen. :thumb:

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav guadeloupe 06 feb 2009, 02:25

Svänn skrev:En variant kan då vara att köpa ett häck-ex för en ok penning och försöka återställa den skapligt utan kravet att allt måste vara original. Kanske hotta den lite med annat gammalt junk, utan att förstöra det som är original, för att byta ut det senare om man snubblar över nåt lämpligt.

Fasiken vad fränt...

Nu en gördum fråga säkert, vattenslippapper? Hur funkar det?
Vissa bilar behöver mer kärlek än andra
guadeloupe
Slotracer
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 05 nov 2005, 19:41
Ort: Stockholm

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Svänn 06 feb 2009, 09:38

Vattenslippapper är ett papper belagt med slipmaterial, ofta siliconcarbid. Man har vatten på när man slipar med detta. Ofta är dessa papper av finkornigt till mycket finkornigt slag. Vattnet gör att pappret inte sätts igen och att det blir en finare slipning.
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Svänn 06 feb 2009, 21:56

Björne; Kul att du uppskattar de här gamla sakerna. :)

Nu har det pågått grovreparation av granathålet. Jag tejpade först fast en tunn papp på utsidan. Från insidan kletade jag sedan på Biltemas snabbepoxi på karossen runt hålet. På detta limmade jag sedan en lämplig bit av blisterplast. Sedan la jag ytterligare ett par lager epoxi med mindre blisterplastbitar så det laminerades upp på så sätt. Det ser inte så vackert ut på insidan nu men man får väl jämna till det lite innan man sprutar svarta tectylen. Sedan tog jag bort pappen på utsidan och fyllde i lite mer epoxi i ett par hålrum som blivit mellan blisterplasten o karossen. Efter detta knådade jag till lite expoxikitt för glasfiber o plast och knödde in i hålet. Efter ett första försök att på nytt karva fram vagnens vackra karosslinje och grovslipning tyckte jag först att jag fått fram en Cheetah på sidan, men det liknar nog mer ett vildsvin... :(

Det finns säkert andra o kanske bättre sätt att göra detta på, men under förutsättning att epoxin o kittet verkligen sitter fast på karossen, och det verkar det göra, så borde detta gå bra.

Nu ska jag spruta på lite slipgrund så jag ser var jag är nånstans.

Bild

Bild
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav snugged 06 feb 2009, 22:43

SNYGGT jobbat! bilen såg juh ut att vara bortom all räddning.
mycket inspirerande tråd. :up: :up: :up:
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav ZeeJay 07 feb 2009, 11:58

Vajjert Svänn!!

Mycket vackert att se och ett sånt fint jobb du har utfört...BE PROUD!!

Ska bli trevligt att få följa vidare ditt renoveringsprojekt!! :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Storabjörnen 08 feb 2009, 00:42

Nära nog skala 1:1-metoder när du jobbar dig framåt. Mycket seriöst arbete, och lär borga för ett seriöst slutresultat.
Jobba på på detta sätt, jag hänger nyfiket med här bakom skärmen. :thumb:

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Modellpularn 11 feb 2009, 08:33

Jag har också en Cheetah, men lyckligtvis är den ett hopkok av delar. Karossen fick jag tag på för länge sen, helt ny, chassit....? Hade hur som helst fel pickup arm. Hittade en bättre hos Electric Dreams, men den är till F1 chassit. Har slipat till den så den passar bättre. Det är lite pyssel kvar. Måste inventera lagret med div. delar, saknar rätt pickup.
Du, jag har lite extra fälgar, om du behöver, och kanske annat smått o gott. Fick hem skitsnygga dekaler till Gurney 66:a Galaxien, med guldkrom folie siffror!

COX rules!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Azran 12 feb 2009, 16:05

Ser ut att bli ett riktigt snyggt bygge.
Jag gillar att du skriver så detaljerat hur du gör.

Kommer att följa projektet.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Modellpularn 12 feb 2009, 17:04

Glömde säga att du gör ett bra jobb med "den stora katten" Var det här på forumet jag såg nån som gjorde i ordning en Ford GT, och blästrade chassit så det såg ut som nytt? Såg nu att det var ju du!
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Svänn 15 feb 2009, 16:43

Hej på er,

Så är karossen lackad. Det blev en del spacklande, slipande, prajmande, slipande, prajmande etc etc. Tycker det är först när man får på lite färg man ser hur det verkligen är ställt. Passade på att ta bort lite original spår från gjutformen oxå. Det var lite pill att återskapa dörrspringan och karosskarven framför men med en metallrits gick det hyfsat o karva i epoxikittet.
Nästa steg får väl bli inredningen.

Bild
Bild
Bild

Äppel- eller päronhäck... det är den eviga frågan. Finns iaf ingen annan i bilvärlden som slår denna, tycker jag.
8-)
Bild
/Schvänn
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Svänn 15 feb 2009, 16:45

Hasse... Har du sett mitt senaste PM? Jag har proplemas med nuffrorna.. :-?
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Jake 15 feb 2009, 16:52

Läckert!,ska bli kul o se slutresultatet :thumb:
Failure is always an option
Användarvisningsbild
Jake
Depåman
 
Inlägg: 244
Blev medlem: 11 dec 2008, 22:37
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G

Re: Bil - Cox Cheetah 1/24 renovering

Inläggav Modellpularn 15 feb 2009, 19:19

Fy fan va snygg den blev! Nu blev jag lite inspirerad att lacka min....... såg PM
Modellpularn
Mekaniker
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 jan 2009, 09:08
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 76 gäster