Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Slotoverdrive 18 mar 2009, 02:35

Riktigt fet mustang!!!! :thumb:
Vad är det för fälgar??? :-D= :beer:
Overdrive is a good thing!
Användarvisningsbild
Slotoverdrive
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 feb 2004, 02:59
Ort: Halmstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 19 mar 2009, 12:22

Tack.

Bilen är en Scalextric... eller var. Det är inte mycket mer än själva lådan till bilen som är orginal nu.
Har satt kapen i både chassie och kaross. Fälgarna är från NSR.
Har inte bestämmt mig om jag ska svarva ner de gamla orginal fälgarna så att dom kan sitta i de nya.

Får nog lägga upp en tråd om bygget sen när jag är klar.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 04 maj 2010, 22:11

Har hänt lite med bygget. Blir inte någon träbana nu till början. Har fått tag i mycket plast-bana. Så det blir en permanent i plast med tillhörande depåbyggnader. Hittade nån sida som hade tunn typ frigolit. Så jag tänkte göra byggnaderna i det. Lyckdes även få till det att det skiljer bara 2cm mellan spåren per varv. Vilket är helt ok tycker jag. Har även lite digital-bitar liggandes som kanske blir digitalt också. Problem bara att fixa alla bilar...
Ska försöka fixa lite bilder på det här i veckan. Håller på att löda ihop bitarna som är Classic.

Banan blir 25m lång så jag tänkte kolla här om vad ni tycker, behöver jag ha extra strömmatning till några extra del av banan?
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav GranTurismo 05 maj 2010, 19:15

Jo, det tycker jag. För säkerhets skull om inte annat. Jag drog ut till tre punkter på banan för att undvika möjliga strömdippar. Viktigt är ju också att se över kontakterna mellan skenorna och det som du redan gör, löder dina Classicskenor, är en bra idé.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 05 maj 2010, 20:59

Det där med lödandet är ett måste. Har även fått slipa rent skenor och rengjort körbanan. Kommer med största säkerhet att måla bilbanan. Kommer även att göra avåkningszoner, kurbs och mur i 8mm MDF.
Jag fundera lite på vilken typ av belysning jag ska göra. Har sett så många olika. Vad fungerar bäst för er?
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 30 okt 2010, 21:13

Efter att ha fått lägga projektet på is över sommaren då Hus renoveringar har gått före. Har varit duktig och lagt nytt tak med allt vad det innebär. Har fått lite mera tid över nu igen och alla de gamla planerna har åkt ut och har räknar om och planerat nytt bättre. Typ version 2.0 :)

Det gamla bordet kommer att byggas om för en lite mindre bilbana för att det ska få plats lite mera saker i rummet.
Jag hoppas att ha en körbar bana till julledigheten så jag kan gå och pula med allt runt om då.

Hade tänkt mig denna Layouten. Kom gärna med tankar och funderingar
Suzuka_1.jpg
Suzuka_1.jpg (81.5 KB) Visad 11723 gånger


Som den skarpsynta ser så ska det vara Suzuka GP bana.


Kommer att köpa mig den där nya 6car powerbase från Scalextric så jag kan köra både digitalt och analogt och med/motsols varv. Gillar det där med att man kan göra Pacecar.

Har även köpt in liggunderlag som är precis 8mm som jag ska försöka använda till sladdzon.
Jag får helt enkelt se till att skärpa mig med bygget och se till att göra uppdateringar.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 02 nov 2010, 12:57

Satt igår och räknade spårbitar. Visade sig att det fattas några R1,R3,R4. Så jag får väl se om jag inte kan hitta det någonstans. Eventuellt så kommer banan kortas ner lite för att få plats i rummet. Jag har bara 2,8 meter mellan väggarna på det kortaste stället. Den kommer att bli längs med väggen i formen av ett L fast lite utdraget typ 45grader. Imorgonkväll ska jag bygga om bordet. så jag ska vara duktig och lägga upp bilder. Var och köpte lite mer trä igår typ reglar och sånt. Så blir konstuktionen lite mera stabil och inte så jäkla massiv.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Aramis 02 nov 2010, 21:34

Suzuka är en av mina absoluta favoritbanor då den har det mesta - långa rakor, svepande kurvor, en grym 180 graders hårnål och en grym chikan!

Men det är lite synd att din layout gör avkall på ursprungsdesignen lite för mycket. Förstår att ytan inte är anpassad riktigt men skulle det inte fungera att göra den så här!? :)
Bild

Powerbasen kan ju vara på den andra rakan då den ju är lika lång.

Lycka till med arbetet! Ska bli kul att följa!! :up:
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 03 nov 2010, 09:05

Jag kunde inte se din bild.

Den kommer troligvis bli lite ändrad för att få plats.
Igår så plockade jag ner alla bilar och delar och började med att skruva ner det gamla bordet. Ikväll ska jag bygga upp det nya bordet.

Någon som vet var man kan köpa någon billig och bra väska/sorteringslåda att ha delar i? Jag märkte igår att jag har massor som bara ligger i samma låda och har blivit blandade...
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 04 nov 2010, 11:44

Stommen blev klar igår. Han även att lägga på en skiva. Det blev som ett "L" fast med en liten knöl på.
Jag lägger upp en ritad bild. Man kan se formen och måtten är ungefärliga i mm.
Bilbanebord.JPG
Bilbanebord.JPG (14.76 KB) Visad 11441 gånger



Jag tror att det skall funka ganska bra till min Suzuka Layout med lite ändringar.
Det viktigaste just nu är att jag får en körbar bana. Sen allt runt om banan får jag göra efterhand.
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 06 nov 2010, 23:40

Bordet är klart! Rummet är städat. Jag är nöjd med det som blivit gjort. Jag ska plocka hem kameran på måndag och knäppa några bilder. Förhoppningsvis så har jag hunnit lägga upp lite bana så man kan se lite hur det kommer att bli.

Har en fråga. Kommer jag att behöva göra någon kant runt bordet? Det kommer juh bli lite byggnadet och runt alla avåkningszoner kommer stacket och kanske sånt där nät som många har satt upp.

Nu är det nog dags att gå en sväng med hundarna.

/Martin
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav HurvaKurva 07 nov 2010, 10:46

Hej Martin!
Jag skulle definitivt råda dig att montera en sarg runt banan!!! Bilarna tar mycket stryck om d åker i golvet :(
Har tyvärr hänt här....
Lycka till med bygget :)
T
HurvaKurva
Depåman
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 01 aug 2008, 11:08
Ort: Södra sandby
Klubb: Himmabana

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 08 nov 2010, 17:14

Jag fick ganska mycket träskivor över så det får bli en sarg iallafall mot väggen. Det borde väl räcka med 15-20cm högt över bordet?

Äntligen så har jag lite bilder. Jag var tvungen att slänga upp något så jag kunde får köra lite. Får väl ta o beställa de sista bitarna som jag behöver för att få ihop banan. Fick veta idag att Företaget där jag jobbar kommer att tvinga en att ta ut minst 5 dagar semester i kvartal 1. Inget emot mig, då kan jag bygga på bilbanan ;-)
Jag funderar på om jag skäll ta bort X-svängarna helt. Jag är inte helt överens med dom. Det känns som om man ger en bana bättre spår.

SDC10041.JPG
SDC10041.JPG (70.05 KB) Visad 11166 gånger

SDC10042.JPG
SDC10042.JPG (76.55 KB) Visad 11164 gånger

SDC10043.JPG
SDC10043.JPG (75.22 KB) Visad 11117 gånger

SDC10044.JPG
SDC10044.JPG (76.4 KB) Visad 11160 gånger

SDC10045.JPG
SDC10045.JPG (70.89 KB) Visad 11128 gånger
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Azran 10 nov 2010, 11:47

Igår så fick jag upp de sista kanterna. Så jag plockade fram lite bilar och började köra.
Märkte att några av bilarnas slädar tog i nere mellan skenorna i de gamla Classic bitarna.

Ska jag antingen slipa av på bilarna eller ska jag byta ut banbitarna?
"Pain Is Only Temporary, Glory Is Forever"
Användarvisningsbild
Azran
Depåman
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 11 nov 2008, 11:54
Ort: Kristianstad

Re: Banbygge - "Källare bana" - Träbana

Inläggav Kristian 10 nov 2010, 20:18

Jag skulle byta bitarna, bilarna håller sej bättre i spåret med djup flagga. Så om du slipar ner alla dina bilar så kommer du ju i teorin göra så att dom går sämre.
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster