Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Fleischmann 14 nov 2008, 14:09

Dan J. skrev:Nu ska vi se här, Skaraborgare... Ungefär var?
nyfiken f d Skaraborgare / Dan J.

Tibro Sveriges möbelcentrum. Ledtråden finns på den första bilden i denna tråd. Om man tittar noga så står det en tavla i fönstret. När yngsta dottern var scout så tillverkade jag patrulltavlan.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Dan J. 14 nov 2008, 15:28

Ja, där ja...
Jaha, själv är jag uppvuxen mellan Skövde och M-stad, närmare bestämt i Låstad... Så lagom kul: 170 invånare... :sceptic:
/ Dan
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav pryzze 14 nov 2008, 23:40

Angående mossa i skogen
Akta så att du inte får samma problem som denna man.

http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=19780&hl=fungus


//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Svänn 15 nov 2008, 13:07

Angående mossa i skogen
Akta så att du inte får samma problem som denna man


Om man ser till att torka mossan ordentligt först borde det väl inte vara några problem. Annars kan man ju göra som jag gjorde i tämligen unga år någon gång under senare halvan av 60-talet... Jag fick för mig att dekorera med sån där riktigt grön o fin mossa. Gick ut i skogen o plockade, in och draperade. Tyckte det luktade lite mycket "jord", men tog ingen större notis om detta. Efter en halvtimma var jag mycket nöjd med resultatet, så fin anläggning hade ingen annan! Problemet var bara att när jag hade kört ett tag upptäckte jag att jag inte var ensam på banan längre. Där formligen kryllade av myror, en o annan spindel samt div. andra för mig helt oidentifierbara animaler. Valet mellan att sätta upp viltvarningsskyltar utefter banan eller få ut skiten fort som fasen innan mor kom hem var tämligen enkelt. :D
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Gräset börjar gro

Inläggav Fleischmann 05 dec 2008, 00:39

Dax för lite uppdatering. Det har inte stått still på banbyggandet, men det har inte varit så mycke att visa.
Här kommer i alla fall lite nya foton.
ny1.jpg
ny1.jpg (136.14 KB) Visad 31934 gånger

Var tvungen att sätta upp ett staket runt det lilla berget, för bakhjulen ville slå i.
Gräset som såddes för 14 dagar sedan har tagit sig ganska bra.Muraren har varit i gång igen (dock utan att lägga munkförband med springande kopp)
ny2.jpg
ny2.jpg (134.13 KB) Visad 31883 gånger

Fick tag på ett stängsel på tradera. Klippte ner det till halva höjden, och slog ner stadiga stolpar tillverkade av grillspettspinnar.
ny3.jpg
ny3.jpg (145.55 KB) Visad 31933 gånger
Här syns lite av staketet i full höjd
ny4.jpg
ny4.jpg (136.04 KB) Visad 31896 gånger
Avslutar med en panoramabild av hur banan ser ut i dagsläget.
Kontrolltornet har fått en ruta, tillverkad av klippbart spegelglas som finns att köpa på biltema.Ska nog egentligen vara till att laga backspeglar med.
Var dessutom och köpte en påse lysdioder i veckan, återkommer med vad som ska hända med dom.
Frågan är bara om det blir så mycke gjort på banan. Det kommer att dyka upp ett par Sloter Lola T80 och 90 i veckan så det blir nog en del tokgasande istället.
Senast redigerad av Fleischmann 05 dec 2008, 00:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Svänn 05 dec 2008, 00:46

Mycket tjusigt! :thumb:
Å dessutom är ju Fläskman en sån härlig bana att köra på... :D
/Sven
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Fleischmann 05 dec 2008, 00:58

Tackar. Jo jag kan bara hålla med, det är bra grepp i plasten på Fleischmannbanorna.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Niak 05 dec 2008, 01:11

Trevlig bana!

Fleishman verkar vara lika breda som carrera. :beer:
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Fleischmann 05 dec 2008, 01:34

Fleischmann har en bredd på 18 cm. Jag har dessutom lagt en remsa på ca 1 cm på vardera sidan för att ha något att fästa staket i, och för att dölja plupparna som sitter vid sidorna pa banbitarna.
Dessa pluppar är lill för att sätta ihop banan med om man vill bygga 4 eller 6 spårigt.
Banan är även breddad ännu mera i kurvorna . Det är detta arbetet som tagit längst tid och varit det allra tråkigaste på hela bygget. Det arbetet är dess värre inte riktigt klart än :(
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Niak 05 dec 2008, 02:47

Carreran är ju 2 cm bredare.

Det är värt allt jobb när man ser resultatet :beer:

Till min bana använde jag scalextric sladdsoner som inte är lika breda som carreras, man spar lite tid....
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Det blir inte alltid som man tänkt

Inläggav Fleischmann 07 dec 2008, 22:31

Det var nog så i från början, att när den sedan länge nedpackade Fleischmannbanan på nytt såg dagens ljus, så skulle det köras en stund. "En stund", så var nog tanken. Stunden blev lite mera än en stund och inte kan man ha en bilbana över halva vardagsrummet!
Nä, det var dags att fixa en platta i garaget där banan kunde stå "en stund" Fast garaget bjöd ju på lite mera utrymme och då kan man ju lika gärna skaffa lite mera banbitar. Jag visste några som hade Fleischmannbanor undanstoppade, bara att göra upp om pris och handla.
När det sedan visade sig att alla originalstaken var kass, så var det ju bara att klippa ut några nya staket i papp.
Vad tråkiga dom blev!! Vad göra? Jo på med lite färg. Fortfarande lika tråkiga. Sen hittade jag bilbaneforumet.
Tittade runt en stund, jösses här fanns ju hur mycket fräcka banor som helst. Det klart att jag ska ha reklam på mina staket också.
Bygget i garage stod ju alldeles för högt upp i från golvet, ett element var i vägen.
Fram med byggsågen och kapa ur för elementet. Bygga en låda att gömma det i. Nu fick jag nivåskillnader på banan, mycket fräckare. Nu började det likna något. Sladdzoner,det klart att man måste ha sladdzoner. Man kanske skulle skulptera upp ett par berg. Bygga lite läktare och ett garage. Tidtagning med dator är ju fräckt!!
Ja, så kan det gå! Allt detta pga. att min bror frågade om det inte skulle vara roligt att leta reda på vår gamla bilbana.
Och om sanningen ska fram så nog var det roligt alltid. :D
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Lite flera kurvor

Inläggav Fleischmann 09 dec 2008, 23:29

Lägger in ett foto på bansträckningen efter modifiering. Tyckte att depåområdet var lite snålt tilltaget.
Hade 4 st standarkurvor över som jag gått och sneglat på ett tag.
Problemet var bara att det saknades 1 st kvartsbit för att få i hop det.
Men när jag kikat lite på Jensas enorma bana, och upptäckte att han sågat lite i sina bitar så löste det alla problem.
Det fans ju 1 st söndertrampad normalraka, så i med ett metallblad i sticksågen och sen var saken klar.
Upptäckte att det aldrig hade funkat med en kvartsbit i vilket fall som helst, den hade blivit lite för lång.
ny bansträckning.jpg
ny bansträckning.jpg (138.19 KB) Visad 31614 gånger

Total banlängd efter modifiering 26.01 meter.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Farsan 20 dec 2008, 19:43

Snyggt!

Jag ser att du angivit bredd och djup på din banlayout, men kan ändå inte riktigt se vad det står för mått, 5 x 2 meter? Själv är jag intresserad av hur stort ditt djup är från framkant rakan framför depån till bakkant banan eftersom jag tycker du fått verkligt kul dragning på det smala djupet!

Teglet är ju helt sjukt smart åstadkommet...
/Farsan...med en fru som bara skakar på huvudet...men lillgrabben hejar på!

Bygger Scalextric med ett par grundsatser att bygga vidare på, tur att lillgrabben blivit 4 år... :o...å snart är det läggdax! Stor förkärlek till dekalfria landsvägsbilar!
Farsan
Mekaniker
 
Inlägg: 264
Blev medlem: 17 dec 2008, 14:00
Ort: Åsa, Halland

Re: Lite foton på mitt garage projekt"Scalmann Ring"

Inläggav Fleischmann 20 dec 2008, 21:33

Farsan skrev:Snyggt!

Jag ser att du angivit bredd och djup på din banlayout, men kan ändå inte riktigt se vad det står för mått, 5 x 2 meter? Själv är jag intresserad av hur stort ditt djup är från framkant rakan framför depån till bakkant banan eftersom jag tycker du fått verkligt kul dragning på det smala djupet!

Teglet är ju helt sjukt smart åstadkommet...


Djupet är ca 130cm där. Från början var det yttersta spåret rakt och då var det ca 110 cm.
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

Tänt var det här!!

Inläggav Fleischmann 20 dec 2008, 21:36

Nu har jag fått i gång lysdioderna. Det blev riktigt mysigt. Satte även dit en liten vridpot så det går att reglera ljusstyrkan.
Bilagor
lyse.jpg
lyse.jpg (116.01 KB) Visad 31461 gånger
Användarvisningsbild
Fleischmann
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 19 jul 2008, 19:04

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster