PROGRESS 080819Nu är man inne i den där "lite pyssel varje dag"-fasen. Efter att i typiskt Nico-manér bara ha stått i rummet o stirrat på bordet av o på i ett par dagar
(precis som man gör med bilar som skall målas) så har jag nog bestämt mig. Min första skiss håller fortfarande måttet. Alla detaljer och hus som skall komma med tiden kommer att få plats, jag har goda marginaler överallt. Känns bra...
Man är helt grön på detta och funderade på vart jag skall börja. Men jag tänkte att jag börjar med det som blir "högsta höjden" på banan för att kunna bygga mig ner till noll nivån och hantera alla spänningar som blir i trä'et.
- Toppen
- 080819a.JPG (42.35 KB) Visad 16827 gånger
Höjdskillnaden ska bli ganska rejäl hoppas jag. Vad jag är osäker på är flexibiliteten i plyfa. Den känns ganska styv. Men det blir kanske bättre när jag tvingar ner den i bärande pelare med skruv.
Planen är att skruva alla bandelar på plats så att allt ligger "flush". Sen tar jag och sågar upp alla spåren och spacklar alla uppkomna skavanker och skruvar som är försänkta i trä'et.
- Nivåskillnad
- 080819b.JPG (48.51 KB) Visad 16850 gånger
Efter att ha använt klingan till att kapa upp första delen av banan blev jag lite osäker på den s k svängradien. Vi har alla kunnat se
Örebroarnas lyckade arbete med likadan såg fast i MDF. Så jag provkörde i båda materialen. Slutsatsen är att båda materialen är likadana att såga i när man "svänger". Men MDF flisar inte lika mycket.
- Testfräsning1
- 080819c.JPG (72.81 KB) Visad 16855 gånger
Det ser tight ut, men det blir lagom. När man svänger med sågen så slår bakre delen upp spåret lite när det är som snävast och spårbredden kan bli upp till 4mm. Jag tror inte att detta kommer att störa körningen.
- Testfräsning2
- 080819d.JPG (56.3 KB) Visad 16784 gånger
Om någon med erfarenhet har invändningar mot tillvägagångsättet...
Now is the time to speak boys! Jag har lekt med tanken att låna en fräs för detta. Men måste väl i s f fräsa alla spår innan montering. Verkar jobbigt.
jomol22 skrev:Ta bort spärren som måste tryckas in när man ska trycka ned klingan, samt ta bort fjädern som gör att man måste hålla så förbenat hårt i strömbrytaren. Den går nämligen inte att låsa i på-läge, och är dessutom hård som 17. Man får hålla i ordentligt, samtidigt som man ska koncentrera sig på att köra rakt och snyggt. Jag fick kramp i handen flera gånger när jag körde ett par meter i stöten. Att de inte kan göra ett verktyg som är 100% anpassat till slotracingbanebyggare!
@Johan, har ni testat detta eller blir jag först? För jag måste hålla med om att den var vansinnigt puckad knappen. Man kunde väl åtminstonde ha tryckt ned knappen istället för att dra den mot sig och sedan hålla kvar.