Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Pucko Camaro 69 13 okt 2010, 20:46

Jag blev väldigt överraskad över min C4 av att den "gick" så tyst mot andra Ninco bilar....
Jag har en Ford Focus Ninco men är som en groda när men ger full gas så hoppar den fram.
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 10 feb 2011, 20:49

Ibland kan det kosta lite att vilja experimentera lite grann....

Det började med den här.
Bild

Hade funderat ett tag på en lite kraftigare transformator då jag tyckte en del bilar var lite slöa. Hittade denna i bortglömd i en låda. Bara 12 volt, men lite högre Ampere så det kunde väl vara värt att prova. Läste noga igenom SCP-1 bruksanvisning, och visst det skulle inte vara några problem. Så jag pluggade in den och bilen rullade på, men var definitivt inte snabbare. I samma ögonblick sa det "POPP" om powerbasen/tidtagningsenheten. Mörker. NEJ, nej, nej. Kopplar loss den och tittar på undersidan. Max 1500mA står det. Skit. Skruvar isär den och konstaterar att en kondensator "exploderat" och kretskortet verkar helt ha kortslutits.

För att kunna köra så blev det efter ett tag en lösning där jag tog den Ninco powerbase jag hade och kopplade in på slingan. Har fungerat utmärkt, och med ett vanligt resistorhandtag kan jag köra ut andra hållet också.
Bild

Först hade jag bara lödit fast den i ett spår men häromdan tog jag skalet från SCX-pb:n och kopplade in den den vägen.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 10 feb 2011, 21:00

Nåväl, eftersom jag nu var utan tidtagning (förutom den kassa Scalextric-varvräknaren) så det det blev en sån här förra veckan.

Bild

Helt ok, men hade fått för mig att den visade flera olika varvtider. Den visar dock bara totaltid och snabbaste varv. Största problemet är dock att den var lite svår att placera på banan då jag har för trångt mellan de långa rakorna. På de korta rakorna mellan alla kurvor kommer man ofta med ställ och då funkar inte avläsningen. Så den fick bli placerad här och då är den lite svår att läsa av pga avståndet.

Det blev också en sån här ställbar transformator från Ninco. 8-20 volt och 2 A. Det finns också ett separat uttag på 12 volt som man kan koppla till nåt annat, t ex en varvräknare.
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 mar 2011, 22:45

Så var det dags att säga adjö....

Först bort med allt löst scenery.

Bild

Alla boosterkablar jag gjorde lämnade efter sig ett riktigt ormbo.

Bild

Sen bort med skenor.

Bild

Bröt loss berget (idag var jag glad att jag gjorde det på en egen bottenplatta) och spetsade det med alla träd. Träden tänkte jag efter lite renovering återanvända i mitt nya projekt. Berget och övriga "stenar" kommer också återanvändas och får agera fyllnadsmassa i framtida landskap.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 mar 2011, 23:22

Här kan ni läsa om mina fortsatta bilbaneäventyr.
Neue Kesselraumring
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Föregående

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 154 gäster