Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 07 mar 2010, 21:44

Det krävdes hen hel burk färg till för att berget skulle bli grått. Införskaffade även några små barrträd (stora i skala HO) för att bättra på utseendet. Idag och igår har jag strösslat gräs och grus kring banan. När jag höll på som bäst kom min 6-åriga dotter in i rummet och utbrast "Åh, så vackert det blir pappa!". Värmande ord.

Bild

Det andra stenpartiet runt hårnålen.

Bild

Mr Driller har fått lite mer att bita i här än på den gamla layouten.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 07 mar 2010, 21:48

En översiktsbild åt höger...

Bild

...och åt vänster.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Aramis 08 mar 2010, 10:01

Spännande med en dold kurva bakom berget! Hur blir fogskummet när det är torrt? Blir det hårt för bilarna att krascha in i eller skonar det snarare?
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav marcus 08 mar 2010, 18:51

Riktigt snyggt! Sitter bara och dreglar och drömmer... Jag har en bit kvar tills min bana ser ut så fin...

Men... En sak du inte kan klandras för; den påfarten från rally-starten... Ser inte den lite konstig ut där påfarten går ihop med kurvan, det blir ser ut som det blir en tvärt liten högersväng in i vänstersvängen så att säga. Bilen kommer kanske inte upp i så mycket fart tills dess, eller orsakar inte den lite konstiga, hackiga, sladdliknande beteenden, så att säga?
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 08 mar 2010, 21:47

Aramis skrev:Spännande med en dold kurva bakom berget! Hur blir fogskummet när det är torrt? Blir det hårt för bilarna att krascha in i eller skonar det snarare?


Skulle säga att fogskummet ganska mycket liknar frigolit i hårdhet och konsistens. Materialet fjädrar om du trycker hårt med ett finger. Att skära med en kniv går lätt så det är ett bra material forma och skapa med. Skulle tro att det är mer skonsamt mot bilarna än t ex gips.

Vad gäller den dolda kurvan så har jag väl själv bara haft nån enstaka avåkning där. Den är ju den en rest från hur banan alltid sett ut så jag känner den väl. Blir väl värre den dag jag får gäster på banan. Har hittat en butik i stan som säljer hjälpmedel till funktionsnedsatta så snart skall jag skaffa mig en lång och bra griptång. Alla träd och berg gör det ännu svårare än tidigare att nå urkörda bilar längst in.

marcus skrev: En sak du inte kan klandras för; den påfarten från rally-starten... Ser inte den lite konstig ut där påfarten går ihop med kurvan, det blir ser ut som det blir en tvärt liten högersväng in i vänstersvängen så att säga. Bilen kommer kanske inte upp i så mycket fart tills dess, eller orsakar inte den lite konstiga, hackiga, sladdliknande beteenden, så att säga?


Jooo, så är det faktiskt. Man kan inte sätta full gas direkt. För mycket fart ger en urspårning i "växeln" och klarar man det trots allt får man en kraftig retursladd in i staketet med stopp som följd. Det gäller dra iväg med lagom fart.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Nico 11 mar 2010, 17:40

Vilken mysig bana ... lagom av allt!
Måste vara skoj att stå och mata och pressa marginalerna på en kompakt bana. Verkligen försöka klämma ur d sista ur bilen hela tiden.

:thumb: :thumb: :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 11 mar 2010, 20:12

Tack! Jag tycker jag fått till en bra balans mellan snabba partier (rakor) och mer tekniska. Kan säga att jag i början var lite skeptisk och undrade vad jag gett mig in på då det blev en hel del uråkningar. Men vart efter att banan satt sig och jag gjort lite finjusteringar har jag börjat få riktigt bra flyt i körningen. Mycket beror också på bil. Hårnålens skenor ger verkligen skäl för namnet "ice effect". En del bilar nästan inget grepp alls där, framförallt FLY-däcken är chanslösa. Vändslingorna är också lite speciella eftersom det blir en väldigt lång kurva och det gäller att komma i rätt fart, de har också visat på behov att förbättra viktningen på en del bilar för att öka balansen i dem.

På min gamla layout så var mina Ninco Super GT-bilar tillsammans med min Slot it F40 snabbast. Än så länge håller jag snabbaste varv på den nya med min Ninco Mitsubishi EVO rallybil. Däcken kombinerat med fyrhjulsdriften och den starka motorn kommer till sin rätt på denna bana. Varvtiden hamnar på ca 18,5 sekunder (har inte fört nån logg). Har lyckats pressa ner Ninco Porsche GT3:an till strax över det med rengjorda däck. Slot it F40:an är chanslös då då den är gjord för andra typer av racing. Har inte fått ner den under 20 sek då det nästan alltid slutar i stoppsladd om man pressar för hårt i de kurviga partierna. De flesta bilar hamnar kring 21-22 sek för ett varv.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 16 maj 2010, 11:59

Då det gått två månader sen senaste posten här i tråden kan jag visa lite bilder på vad som hänt sen sist. Gubbar, djur, lite skyltar och annat har kommit på plats.

Fåren betar på berget

Bild

En Subaru har kört sönder en fälg och får framvagnen reparerad i starområdet.

Bild


Två funktionärer står alltid redo att vinka iväg bilar.

Bild

Och denna pilsnerdrickande man dyker även upp vid denna rallysträcka...
Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 16 maj 2010, 12:06

Och denna bonde som hytter med näven har skrivit många brev till myndigheterna för att stoppa tävlingarna, men till ingen nytta. I Granturismien är nämligen 99,9% av befolkningen välvilligt inställd till motorsport.

Bild


Och här sker mjölkproduktion.

Bild


En åskadare med kamera bevakar händelserna i hårnålen.

Bild


En funktionär hjälper en förare som tappat bort sin bil.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 16 maj 2010, 12:12

Och denna gamle man som placerat sig och hästen i slutet av den övre rakan har redan blivit överkörd flera gånger.

Bild


Några översiktsbilder

Bild

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 16 maj 2010, 12:42

Kan skriva några rader om denna fantastiska mackapär också.

Bild

Införskaffandet av denna känns så här i efterhand mycket lyckat och som ett naturligt led i nån sorts fördjupning av hobbyn. Inställningsmöjligheterna har ökat körbarheten i alla bilar och behållningen av en stund vid banan har ökat. Använder mig av mode 2 i linjärt läge. I detta läge använder man curve-ratten att reglera max volten ut till spåret. För mig har detta inneburit att alla tankar på behov av en ställbar transformator har försvunnit. Skall jag köra Ninco Classic drar jag ner ratten och körningen blir mjuk och fin, skall jag köra en SCX vrider jag upp den på max och eventuell slöhet försvinner. Likaså bromsratten gör stor skillnad tycker jag. Kör jag en SCX med stark bromseffekt i motorn vrider jag ner till nästan nolläge, medan om jag kör en Scalextric maxar jag bromseffekten. I båda fallen jämnar de ut de olika bilarna/märkenas olikheter.

Likaså speed-ratten är mycket användbar då den ju reglerar hur känslig gasen är, eller hur snabbt maxeffekten kommer. Även här känner jag stor skillnad från bil till bil och man kan verkligen finlira. Den ända ratten jag inte märker av så mycket är den s k anti-spinn funktionen, den får mest stå i mittenläget.

Det enda jag inte gillar med handtaget är nåt som jag läst flera andra klaga på och det är att avtryckaren känns lite lätt. Sedan tycker jag det kan upplevas som att plasten är lite billig och jag hade gärna sett att rattarna hade haft ett hack och lite mer motstånd mellan varje läge. Mer en fråga om upplevd kvalitet, funktionen är det som sagt inget fel på.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 12 okt 2010, 19:07

Den här lilla sträckan har blivit en källa av irritation då många bilar kraschat pga att retursladden slår i "stenen". Så häromdan åkte kniven fram och biten närmast banan har trimmats ner. Nu återstår bara lite ny färg.

Bild

I samband med detta fick banan också en välbehövlig städning och dammsugning.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 12 okt 2010, 19:44

Rallykörning handlar ju mest om den snabbaste tiden. Vid detta lag har jag kört alla bilar och dokumenterat deras tider. Gänget nedan på fem bilar är de som klarat den magiska gränsen 17 sek och presterat tider med 16:xx.

Bild


Generellt för denna tävlan gäller att alla bilar är magnetlösa, är viktade vid behov och har originaldäck monterade. Införskaffandet av Slot it-handtaget gjorde att varvtiderna kapades med flera sekunder på många bilar då inställningsmöjligheterna gjort flera av dem mer körbara.

Denna topp fem grupp består som upptäckt endast av Ninco och SCX-bilar. De flesta Scalextric och FLY ligger runt 20 sek eller strax under. Främsta boven till detta är som jag ser det att däcken ger sämre grepp.

16,96: SCX Ford Sierra. En mycket oväntad deltagare i detta sällskap. En bil som kanske inte fått så mycket bantid men som gick oväntad fort. Skiljer sig lite mot andra SCX-rallybilar genom att ha slicks med riktigt bra grepp nytvättade. Har dock inte kunnat upprepa bedriften och sätta en bättre eller liknande tid.

16,84: SCX Barracuda. Första försöket med denna bil resulterade i tiden 18,83 och idel avåkningar. Nytt test nån vecka senare med nya inställningar på handtaget resulterade i 2 sekunders förbättring.

16,63: Ninco Porsche. Denna har länge varit en snabb bil och fortsatt att vara det även på min rallylayout. Var under nån vecka rekordhållare med denna tid, men...

16,54: Ninco Mitsubishi EVO: Lyckades pressa denna 15 hundradelar lägre och därmed var den snabbast runt banan.

16,49: Ninco Citroen C4: Samlingens senaste tillskott förra veckan visade direkt att den ville vara med att leka och satte ganska fort denna tid. Vet att jag kan pressa den ytterligare men jakten på det perfekta varvet kan vara ytterst tålamodsprövande då man hela tiden balanserar precis på gränsen av en urspårning.

Är inte förvånad att det är två Ninco rallybilar i topp då de har vassa motorer i kombination med fyrhjulsdrift, fjädring och bra däck. Avser att inom kort införskaffa en eller fler Avant slot-bilar och om hypen är rätt kanske de är några som kan utmana om varvrekordet. Den är bara en hal sekund ner till den nya magiska gränsen under 16 sek.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Pucko Camaro 69 12 okt 2010, 20:18

Går din C4 väldigt tyst????
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 13 okt 2010, 19:06

Har inte reflekterat över det. Men det tyder väl på att den inte gör så mycket (o)väsen av sig. Den är åtminstone ingen skrammelburk som en del andra Ninco jag har.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 95 gäster