Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 18 maj 2008, 17:33

Så har jag då till slut skaffat mig en digitalkamera :rolleyes: och tänkte visa lite av mitt lilla projekt. Det har pågått i lite drygt ett år och arbetsnamnet är Kesselraumring (Kesselraum=pannrum). Efter att ha provat diverse banlayouter fastnade jag för denna och den blev spikad (bokstavligen) i vintras. I februari upptäckte jag att ett laminatgolv jag lagt hade exakt samma höjd som en Scalextricskena så de överblivna plankorna har sågats till sladdzoner. Dessa behöver utökas en del på vissa ställen då bilarna driftar mer än först beräknat.

Bild

En sak jag eftersträvat med denna layout var att slippa broar och stigningar då det skapade en hel del problem med urspårade bilar och minskad stabilitet.

Bild

Ett traderafynd i påskas gjorde att jag fick riktiga handtag. Lite täljning i plast och lödning så har jag nu en Ninco-powerbase med Nincohandtag. Har givit en helt annan dimension till körningen jämfört med de tämligen ruttna Scalextric classic handtag jag hade tidigare. Nincohandtagen är betydligt känsligare samt har bromsfunktionen som jag helt saknade tidigare.

Bild

Kan visa några bilder på vagnparken så här långt. Önskelistan är väldigt lång, ja ni vet alla vad jag menar :D

Några JGTC-bilar. Tre Ninco och en Scalextric.
Bild

En Ninco Porsche GT3. Banans snabbaste bil med 6.6 sek varvet runt, magnetlöst så klart. De andra Nincobilarna klarar alla under 7 sek men bara Porschen har gått på 6.6 sek.
Bild

Är väldigt förtjust i gamla rallybilar och har väl tänkt mig att inrikta mina kommande inköp på just det. Här är två favoriter. SCX-Fiaten kan verkligen rekommenderas, en lagom snabb och vägsäker bil som man kan ta fram om man bara vill nöjesköra lite.
Bild

Och här är några till. Den gamla Ferrarin (samt många av bandelerna) räddades från en grovsophög för 10 år sedan. Den är sprucken i underredet men lagad och går ganska hyfsat. Det finns en svart BMW M1 också men den har gått sönder bortom rep, hålet till släpskom har gått sönder och an kan ej göra ett nytt. Men jag har en plan... F1:orna är snabba men också ganska tråkiga, magneten går ej att ta bort.

Bild

Ja, that´s the story so far. Kommer posta här när framsteg görs. Kvar att göra ge sladdzonerna lite färg, lite gräs och nåt enklare landskap. Vi får se helt enkelt...
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Nico 18 maj 2008, 17:37

GranTurismo skrev:Ja, that´s the story so far. Kommer posta här när framsteg görs. Kvar att göra ge sladdzonerna lite färg, lite gräs och nåt enklare landskap. Vi får se helt enkelt...


Ser ut som en smakstart GT. En sak som får vilken bana som helst att se lite trevligare ut är att rulla ut konstgräs på bordet och sedan bygga bana ovanpå.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav ZeeJay 18 maj 2008, 21:13

Najs GT!!

Innovativt med laminatgolvet som borders/sladdsoner. :thumb: :thumb:

Samt en mycket trevlig bilpark!!

Har samma förkänsla till mina Ninco Porschar som också de är snabba som spett....dock inte snabbast i SuperGt klassen vi kör, men klart bland mina vassaste SuperGT bilar...annars är Ferrari 360 trivsam efter Borgis Bildoktorns intrimmande av motor o drev.. :thumb: :thumb:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Storabjörnen 19 maj 2008, 11:54

Rubrik justerad till att passa forumdelens rubriceringsregler.

/Mod.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Niak 20 maj 2008, 12:48

Ser bra ut!

Pingisbord kan användas till mycket tydligen :beer:

Kommer också att använda laminat till min carrerabana.
Tyvärr ligger banan nerplockad pga husprioritering, men så fort bygget kommer igång kommer också bilder, dock har jag inte lika många trevliga bilar. Än. :)
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 21 maj 2008, 19:09

Niak skrev:Pingisbord kan användas till mycket tydligen :beer:



Så sant, och rundpingis är ju ganska trist eller hur!? Min svärfar jublade när jag befriade hans källare från det förra våren. Faktum var att det var svårt att få upp det då den träpanel som satt på väggarna nu inte satt där när det bars ner 1972. Detta gjorde passagen ca 2 cm mindre så vi fick ta bort en träplanka ovanför trappan för att få till den rätta knycken.

Jag har förlängt bordet med en träskiva på 40 cm i mitten så att rummet utnyttjas till max på längden.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 07 jul 2008, 21:10

Mitt bygge har präglats av att det skall kosta så lite som möjligt att få iordning en bra bana. Största utgiftsposten och det jag helst lägger mina bilbanepengar på är utan tvekan bilarna à ca 400 kr styck. Nedan tänkte jag visa för de som går och önskar att de hade en permanent bana hemma, att det går att komma rätt billigt om man har lite tur och kan ha tid att vänta på att rätt tillfälle dyker upp.

Följande har banan kostat:

- En kompis till mig hittade en komplett bana i en grovsöphög. Efter mycket tjat och hjälp vid en flytt fick jag den. Fyra kurvor, tre doserade kurvor, 10 rakor och två halvrakor, 2 bilar och handtag för 0 kr.

- Sonen fick i present (inte från mig även om jag påverkade givaren :rolleyes: ) ett mindre startset. Fyra rakor varav en powerbase och handtag, fyra kurvor och två bilar. 0 kr

- Inköp av 10 kurvor på Tradera, 67 kr.

- Inköp av staket Tradera, 80 kr.

- Mer staket, nya i leksaksaffären, 200 kr

- Varvräknare ny, 399 kr

- 2 hel och 4 halvrakor à 20 kr i second hand-butik, 120 kr

- sladdzoner från Tradera, 100 kr

- Lead in outborders nya, 79 kr

- 2 Handtag och powerbase från Ninco från Tradera 175 kr

Därutöver ett pingisbord gratis. Övrigt virke och material spillbitar från andra saker.

Allt detta blir endast 1220 kr för en hel anläggning. :thumb:

Sedan har jag köpt 11 nya bilar och reservdelar men det räknar vi till en annan budget.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 02 aug 2008, 21:07

Tar min tråd en smula off topic men jag bara måste reflektera lite över den smått för mig revolutionerande körsession jag hade igår kväll. Det hela handlar om vikten av rena sulor!

Jag har som nämnts ovan 4 st Ninco GT-bilar, alla med NC5-motorer i angle winder konfiguration. Alla snabba bilar även det skiljer upp till en halsekund mellan bäst och sämst. Snabbast är Porschen med 6,6 sek och långsammast är Honda NSX:en. Den senare är svårbemästrad, "twitchy" för att använda utrikiska, och jag får ingen ordning på den trots olika åtgärder. På senaste tiden har det förts en hel del diskussioner om däck här på forumet och läste nånstans om rengöring av däck.

Sagt och gjort. Tog med mig en lätt fuktig trasa till banan och började med att rengöra NSX:ens däck. Har en tävlingsform där jag ger varje bil 15 varv per spår och där det gäller att sätta så låg tid som möjligt, gärna slå bilens ega rekord. Med lätt fuktade däck så ställde jag den på banan och efter en liten inledande slirighet satte den fart ordentligt. Sladdade mindre och fick bättre fäste ut på rakorna. Det var dock med stor förvåning som jag tittade på varvräknaren. WTF, 6,4 sek! Den långsamma bilen var plötsligt den snabbaste! Med stor nyfikenhet fick de andra bilarna samma behandling och resultatet var för mig förbluffande. Porschen kom ner i 6,1 sek och Supran likaså vilken därmed förbättrade sitt resultat med 0,7 sek. Även Scalextricbilarna sänkte varvtiderna rejält.

Hade trott att det kanske skulle förbättra tiderna marginellt men inte med så mycket som en halv sekund eller mer. Och det utan att lägga ett enda öre på någon trimdel. Riktigt roligt var det och det tack vare ett tips jag läst här på detta utmärta forum. :thumb: Kontetan av kvällen blev ju att visst fick jag bättre fart på NSX:en men de andra bilarna behöll sitt försprång trots allt.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Borgis 02 aug 2008, 23:26

Härligt! :up: Det går fint att rengöra med tejp också. Du rullar ut lite tejp som du sedan rullar bakdäcken över.
Largassos klädborsttrick är ju förmodligen också en bra variant på samma tema. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 14 aug 2008, 18:02

Och månadens färg är: SVART!

Bild

Bild

Har byggt ut sladdzonerna, spacklat dem och sedan täckt hela bordet med ett lager svart färg. Tycker kanske att det blev lite för blankt på vissa ytor men orkar inte skaffa en annan färg. Tanken är ju att täcka de stora öppna ytorna mellan spåren med nån typ av gräs. Var till Plantagen idag för att kolla på konstgräs men där kostade minsta mattan (som var ganska stor) 398 kr och jag tyckte det var lite väl för nåt jag skall klippa sönder direkt. Vi får se, jag gillade å andra sidan strukturen på den men för de pengarna kan jag lika gärna köpa en ny bil och då gör jag hellre det. Nån som har ett tips på billig och bra gräsmattematta?

Längst bort till vänster i det lilla utrymmet vid "u-svängen" tänkte jag försöka mig på en kulle av fogskum som skall målas och strösslas framöver.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Niak 14 aug 2008, 18:08

GranTurismo skrev:Tanken är ju att täcka de stora öppna ytorna mellan spåren med nån typ av gräs. Var till Plantagen idag för att kolla på konstgräs men där kostade minsta mattan (som var ganska stor) 398 kr och jag tyckte det var lite väl för nåt jag skall klippa sönder direkt. Vi får se, jag gillade å andra sidan strukturen på den men för de pengarna kan jag lika gärna köpa en ny bil och då gör jag hellre det. Nån som har ett tips på billig och bra gräsmattematta?


Bauhaus 30:- kvadraten, billigast vad jag vet :beer:
It´s not the fart that kills, it´s the smell
Användarvisningsbild
Niak
Mekaniker
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 29 jan 2008, 14:03
Ort: Sundsvall

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 14 aug 2008, 19:20

Niak skrev:Bauhaus 30:- kvadraten, billigast vad jag vet :beer:


Tackar! Bauhaus öppnar i Örebro om en månad och alldeles intill mitt jobb så jag får ta mig en titt där då!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav bippsan 16 aug 2008, 14:58

Rusta har också till vettigt pris.Nu var det nog rea på det med. :)
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 jul 2009, 22:15

:sceptic: Hmm, 11 månader sedan senaste postningen. Men väldigt lite har hänt fram tills för de senaste veckorna sedan. Väldigt länge har jag gått och funderat vad jag skall göra med banan. Kanske vill jag ha en Nincobana istället? Eller bygga en rallyslinga med SCX chrono rally pack? Eller är det denna layout jag vill ha? Ett besök på Rusta i ett annat ärende fick dock bollen i rullning då jag bestämde mig där på plats att jag åtminstone kan göra lite mer på banan och ändå ändra mig senare.

Så det blev en matta med gräslook och några små burkar hobbyfärg. Sedan blev det under en del heta sommardagar lite svalkande banbygge i källaren varvat med sol och bad. Punkt ett blev att bygga en efterlängtad sarg runt merparten av bordet som inte står mot en vägg. De små Scalextricstaketen i all ära men de hjälper inte så jättebra när det går undan och bilbanebil på betonggolv låter så hemskt.

Fortsatte även med mer utbyggande av mina patenterade sladdzoner av laminatgolv i de ytor som nu blev tomma mot sargen. Så nu finns det ingen kurva längre där man kan ta hjälp av ett staket.

Sedan klipptes det ut matta till de ytor där jag inte lagt några golvskivor. Sladdzonerna har sedan målats i grönt och två toner brunt och strösslats med gräs- och jordpulver. Var medveten om att strössla i sladdzonerna skulle ge mycket skräp på bana och i bilar men nu efter en hel del körning börjar det se riktigt bra ut med snyggt uppsladdade spår och spridningen har minskat.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 jul 2009, 22:34

Återigen får jag be om ursäkt för mina suddiga bilder, men här kommer iallafall några till.

Bild

Den här sladdzonen lämnade jag som "asfalt" då man kanske kan göra någon sorts parkering av den.

Bild

Jag tackar Pollymannen som gjort en fin sida med lite reklamloggor som jag skrev ut och limmade på sargen. Blev ytterligare ett lyft utseendemässigt tycker jag.

Bild

Bild

Här fick jag göra en liten balkong av en sladdzon. Banan ligger nästan kant i kant i den kurvan och den lösning jag hade där innan med en vanlig SCX-sladdzon som hängde ut över bordskanten var en källa för missnöje. Dels för att den var omtålig och rasade titt som tätt, dels för att bilarna slog i staketet hela tiden. Jag spikade fast en tillsågad laminatskiva, limmade några Scalextricstaket, målade och strösslade. Blev mycket nöjd med resultatet och nu är utgången på långa rakan rolig i ytterspår också.

Vad kommer härnäst då? Tja, lite träd, buskar och stenar skulle vara fint. Skall se vad jag kan göra själv. Skyddsvallar/däckstravar ser lite kul ut också och det har jag läst lite om hur man kan göra enkelt så det får väl kanske bli till hösten....

GT
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster

cron