Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 jul 2009, 22:42

Bild

Då min vagnpark blir mer och mer rally var detta förfarande också ett steg i riktning mot en rallybana. Rally=grussprut.
Här kan man tydligt se hur grusströsslet flyttat på sig.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 15 nov 2009, 23:15

Sista månaden har det hänt lite på banan. Först hittade jag denna filur i en av mina lådor med alla bilar jag har. Gubben, skyltarna och konerna samt kompressorn tycker jag passar i skala. Dragbilen, en Unimog, var dock så där märkligt förkrympt som Matchbox kunde göra med vissa modeller.

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 15 nov 2009, 23:20

Sedan har jag vid tre tillfällen skaffat kreatur.

Först kossor.

Bild

Sedan får.

Bild

och sedan också hästar idag.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 15 nov 2009, 23:30

Och så den stora grejen. Som kanske skymtades i förra inlägget har det äntligen tillkommit lite växtlighet runt Kesselraum. Fick inspiration i helsinborgarnas tråd hur man kunde göra så när det äntligen kommit ut mossa i handeln till vettigt pris fick det bli ett antal påsar. Ett gammalt ute-plockepinn fick bli stammar och ståltråd grenar. Resultatet blev jag mycket nöjd med.

Bild

Bild

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav largasso 16 nov 2009, 07:21

Gott att se vilket "liv" det blivit i banan på bara 2-3 postningar. :thumb:
Vist blir det lite mer körfeeling när det finns en och annan gubbe och kanske en ko eller två.
Träden gör också att höjddimensionen kommer till och inte bara en platt bana.
Själv köpte jag två driftingbilar (mest på skoj och för att det satt digiinsats i) på Tradera, prova
en sån om du får tillfälle. Ett bra alternativ till Rallybana, och är man två som driftar kan jag
lova att det blir goa skratt.
Ser fram emot fler uppdateringar, du har gjort ett bra jobb ! ! !
:beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 17 nov 2009, 16:44

Tack för de värmande orden. Jag har inte riktigt förstått hur de där driftingbilarna funkar. Är det bara att släpskon kan snurra 360 grader eller kan man köra åt motsatt håll bara genom att göra en 180 greders sladd?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Sailor 17 nov 2009, 19:16

GranTurismo skrev:Tack för de värmande orden. Jag har inte riktigt förstått hur de där driftingbilarna funkar. Är det bara att släpskon kan snurra 360 grader eller kan man köra åt motsatt håll bara genom att göra en 180 greders sladd?

Ja!




Släpskon snurrar fritt så bilen kan alltså köra framåt åt vilket håll som helst.

Jag gillar dina grusiga sladdzoner; har du beskrivet hur du gjort dem i din projekttråd?

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 17 nov 2009, 20:02

Ja, så här skrev jag nån gång i somras.

GranTurismo skrev: Sladdzonerna har sedan målats i grönt och två toner brunt och strösslats med gräs- och jordpulver. Var medveten om att strössla i sladdzonerna skulle ge mycket skräp på bana och i bilar men nu efter en hel del körning börjar det se riktigt bra ut med snyggt uppsladdade spår och spridningen har minskat.


I samband med första omgången trädplantering förra veckan dammsög jag banan och fick bort det sista :sceptic: av det lösa strösslet. Naturligtvis kommer det komma ut mer skräp på banan men tycker att det just nu inte sprids nått nytt.

Mer om driftingbilarna. Ok, så de kan åka åt andra hållet. Hur går det till rent tekniskt. Strömmen i banan går ju åt både hållen så det måste väl vara nån omkopplare inne i bilen som gör det möjligt?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Sailor 17 nov 2009, 21:49

Nä, pickupen är ju kvar i samma läge så samma fläta är ju mot plusspänning, alltså snurrar hjulen framåt och då spelar det ju ingen roll åt vilket håll nosen på bilen pekar; bilen kommer alltid att åka framåt, oavsett vilket håll den pekar på banan. Överföringen av strömmen till motorn sker via släpringar från pickupen, som alltså kan snurra fritt.
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 25 nov 2009, 17:41

Har man väl börjat pyssla är det svårt att sluta. Nu har jag gjort "däcktravar" av rörisolering och röd och vit tejp. Lite pyssligt, men fick till ca 50 till innan tejpen tog slut. Och då finns det lite kvar av den 1 meter rörisolering jag köpte för 7 kr. De två tejprullarna kostade 15 kr styck så jag måste säga att jag tycker det är väldigt prisvärt scenery. Skulle säga att jag tog 2-3 timmar i anspråk för att göra alla.

Bild

Vänster övre hörn
Bild

Höger övre hörn
Bild

Har ställt travar i de andra hörnen men svårt att få till nån bra fotovinkel.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav Jormungandr 25 nov 2009, 19:11

Prisvärt :thumb:
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 31 dec 2009, 12:49

Och här har ett UFO landat :o !

Bild

Eller, så är det ett blivande litet berg. Den fritös jag och frun fick i julklapp hade denna perfekta frigolitbit som skydd. Lustigt hur en hjärna funkar när man kan se potentiellt byggmaterial i allt nuförtiden. Tanken är nu att göra ordning en platta av kartong och sedan täcka frigoliten med fogskum och utifrån det hacka fram en bra stenhög.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 jan 2010, 13:32

Fick tag på ett trevligt lekset med en Grålletraktor och lite figurer. Jag gjorde en ganska enkel nedskitning med hjälp av kraftigt utspädd svart och brun färg från trädbygget. Lite slippapper för att matta lacken först och tog bort ögonlyktorna.

Bild

Bild

Bild

Jag gav även gav det lilla medföljande skjulet en liknande behandling. Syns precis i utkanten av denna bild. Målade även mjölkkannorna i silverfärg då de såg bedrövligt plastiga ut.

Bild
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav GranTurismo 09 jan 2010, 13:54

Allt som oftast får banan besök av dessa inte helt skalenliga djur.

Cullen...
Bild

..och Schumi
Bild

Den senare må ha sitt namn efter en känd racerförare men det är lite irriterande när de får för sig att jaga bilar. Och nej, det finns ingen dörr till rummet.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Banbygge - Permanent plastbana - GT's "Kesselraumring"

Inläggav marcus 12 jan 2010, 19:19

Min lille söte katt var också väldigt race-intresserad när jag hade min lilla bana hemma. Numera har jag bara en större hos mina svärföräldrar i brist på plats hemma. Katten hade sin favoritplats i en 180-graders kurva där han gärna låg och hade uppsikt över hela banan, utom nämnda kurva som svansen låg på. Dock hade han stenkoll på när han skulle lyfta på svansen vilket var imponerande när en varv bara tog 3-4 sekunder och även när man körde två bilar så satte han ner svansen mellan om det var lite längre mellanrum mellan bilarna.

Hundarna dock, är mer jaktbenägna och destruktiva mot bilbanan.
marcus
Depåman
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 30 mar 2009, 03:29
Ort: Trollhättan

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 84 gäster